برخی از مبتلایان به کرونا می‌گویند بعد از بهبودی، سرفه آنها همچنان قطع نشده و نگران ابتلا به سل هستند. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «قطع نشدن سرفه لزوما به معنای ابتلا به سل نیست، اما با توجه به کاهش پایش بیماری سل در دوران کرونا و معاینات دوره‌ای که بیماران باید انجام می‌دادند، باید منتظر افزایش بیماری سل هم باشیم.»

سرفه‌های بعد از بهبودی کرونا علامت ابتلا به سل است؟

سلامت نیوز: برخی از مبتلایان به کرونا می‌گویند بعد از بهبودی، سرفه آنها همچنان قطع نشده و نگران ابتلا به سل هستند. رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «قطع نشدن سرفه لزوما به معنای ابتلا به سل نیست، اما با توجه به کاهش پایش بیماری سل در دوران کرونا و معاینات دوره‌ای که بیماران باید انجام می‌دادند، باید منتظر افزایش بیماری سل هم باشیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، ویروس کرونا با جهش‌هایی که داشت جان هزاران نفر در ایران و سایر کشورها را گرفت. به نظر می‌رسد گستردگی این ویروس باعث شده توجه به سایر بیماری‌ها کم شود.

حالا هم برخی از مبتلایان به کرونا می‌گویند بعد از بهبودی هنوز سرفه‌هایشان قطع نشده است و نگران هستند که مبادا مبتلا به سل شده باشند. اما آیا این سرفه‌ها از عوارض کروناست و بعد از مدتی رفع می‌شود یا از ابتلا به سل خبر می‌دهد؟


سرفه‌های کرونایی یا ابتلا به سل؟

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی در این مورد می‌گوید: «بیماری سل یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند باعث سرفه شود. بر اساس معاینات انجام شده مشخص می‌شود که علت سرفه‌ها ابتلا به سل است یا خیر.»

او ادامه می‌دهد: «همه کسانی که بعد از ابتلا به کرونا خوب شده باشند اما همچنان سرفه آنها قطع نشده باشد، دلیل بر ابتلای آنها به سل نیست.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «با توجه وسعت کرونا در دنیا پایش بیماری‌های دیگر به جز کرونا از جمله سل، ایدز و… کمتر شده است. اینکه افرادی بعد از بهبودی از کرونا دچار سرفه می‌شوند از عوارضی است که شاید در برخی از آنها باقی بماند. در این حالت افراد باید به متخصص ریه مراجعه کنند تا به معاینات انجام شده و داروهای تجویز شده این عارضه رفع شود.»


منتظر افزایش بیماری سل باشیم

آنطور که ناجی می‌گوید سل یک بیماری منطقه‌ای است که در ایران هم شایع است. ممکن است برخی از افراد سل داشته باشند و بروز هم کند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی با بیان اینکه سل یک بیماری عفونی و بسیار مسری است، ادامه می‌دهد: «با توجه به کاهش پایش بیماری سل در دوران کرونا و معاینات دوره‌ای که بیماران باید انجام می‌دادند، باید منتظر افزایش بیماری سل هم باشیم. اینها مواردی است که ممکن است در پاندمی‌ها اتفاق بیفتد، چون توجه به یک بیماری جلب می‌شود و ممکن است سایر بیماری‌ها مغفول بماند.»

او با اشاره به اینکه در حال حاضر هم مبتلایان به سل در کشور وجود دارند، می‌گوید: «در بیمارستان مسیح دانشوری هم مواردی از ابتلا به سل داریم.»
پایان کرونا از راه رسیده است؟

با افزایش واکسیناسیون برخی از گزارش‌ها نشان از کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا می‌دهد. با این حال کرونا همچنان روزانه جان صدها نفر را در کشورهای مختلف می‌گیرد.


اخیرا بر اساس برخی اخبار در رسانه‌های ژاپنی، دانشمندان ژاپنی احتمال می‌دهند یک جهش در ویروس کرونا باعث نابودی آن شده است. اما آیا کرونا به پایان خود نزدیک شده است؟

ناجی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «تحقیقاتی انجام شده اصلا به معنای پایان کرونا نیست. باید مطالعه آنها به طور کامل ارائه شود تا ببینیم آیا در همه مناطق اینگونه است یا نه.»

او ادامه می‌دهد: «این مطالعه‌ای است که فقط در یک منطقه کوچک انجام شده و اینطور نیست که آن را برای سراسر دنیا در نظر بگیریم.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی می‌گوید: «کرونا ویروس‌ها به همان نسبتی که جهش پیدا می‌کنند و باعث افزایش میزان انتقال، بیماری‌زایی و گریز از ایمنی می‌شوند؛ ممکن است جهش پیدا کند و میزان بیماری را کمتر کنند. این موضوع سابقه هم دارد، در طول دوره ویروس کرونا جهش‌هایی را شناسایی کردیم که در مقاطعی حالت تهاجمی کمتری داشتند.»

بر این اساس مردم نباید بنا بر پایان کرونا بگذارند. متخصصان همچنان بر لزوم واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای رسیدن به ایمنی جمعی تاکید دارند. در حال حاضر هم تزریق دز سوم برای اثرگذاری بیشتر به برخی از افراد انجام می‌شود.


دز سوم واکسن چه زمانی باید تزریق شود؟

در روزهای گذشته جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفته بود افراد بالای ۶۰ سال می‌توانند بعد از ۲۸ روز از تزریق دز دوم واکسن کرونا، دز اضافه را تزریق کنند. موضوعی که موجب سردرگمی برخی از افراد مبنی بر فاصله تزریق دز تقویتی واکسن کرونا با دز دوم آن شد.

ناجی در توضیح این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متخصصان به این نتیجه رسیدند که دوره واکسیناسیون واکسن‌های غیرفعالی مانند سینوفارم، برکت و فخرا به جای دو دز، سه دز باشد تا عملکرد بهتری داشته باشند. به این صورت که دز اول را در روز صفر، دز دوم در ماه اول و دز سوم در ماه سوم باشد. احتمالا اشاره صحبت‌های جماعتی به برقراری و اجرای تزریق سه دز واکسن‌های غیرفعال است.»

او در پایان می‌گوید : «فاصله زمانی تزریق دز تقویتی واکسن کرونا با توجه به نوع آن متفاوت است. برای واکسن‌های غیرفعال مانند سینوفارم و برکت به فاصله حداقل چهار ماه و واکسن‌هایی مانند استرازنکا و اسپوتنیک به فاصله شش ماه تزریق می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha