طرح عبور مسیر آزاد راه اصفهان- شیراز (کنار گذر شرق) از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی با مخالفت سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور، منتفی شد.

«کلاه قاضی» همچنان پناهگاه آهوان می ماند

سلامت نیوز:طرح عبور مسیر آزاد راه اصفهان- شیراز (کنار گذر شرق) از پارک ملی و پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی با مخالفت سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور، منتفی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مخالفت دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور منطقه‌ای را که ریه اصفهان محسوب می‌شود، از مسیر این بزرگراه خارج کرد تا اصفهانی‌ها - دست کم- سخت‌‌تر از این، نفس نکشند. پارک ملی کلاه قاضی و حیات وحش قمیشلو آخرین گریزگاه‌های تنفسی کلانشهر اصفهان هستند‌.

رضا اقتدار، مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست  می‌گوید: «گزینه انتخابی اداره راه به پارک ملی کلاه قاضی آسیب می‌زند. مسیر پیشنهادی از سوی اداره راه از نظر دفتر زیستگاه ها منتفی است و مشاور آنها باید مسیر جایگزین را برای بررسی به ما معرفی کند.»به‌گفته اقتدار کلاه قاضی پارک ملی است و براساس قانون هرگونه تخریب و تصرف در فضای سبز و پوشش گیاهی آن ممنوع است.


مسئولان محلی محیط زیست اصفهان پروژه آزادراه را یک طرح ملی می‌دانند، بنابراین حاضر به گفت‌و‌گو درباره آن نمی‌شوند. اقتدار در نامه‌ای که به حشمتی مدیرکل محیط زیست اصفهان می‌نویسد، می‌گوید: «اصلاح مسیر آزادراه کنار گذر شرقی اصفهان در داخل محدوده پارک ملی کلاه قاضی مورد تأیید این دفتر است. ضرورت دارد ضمن جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در محدوده پارک ملی کلاه قاضی (در مسیر مدنظر) اقدام لازم جهت اصلاح و خارج نمودن مسیر پروژه از پارک ملی کلاه قاضی صورت پذیرفته و از نتایج، این دفتر را مطلع فرمایید.»

پیش از آنکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور مخالفت قاطع خود را با عبور جاده اعلام کند‌ دوستداران محیط‌ زیست در کارزار مجازی که از ۱۲ آبان ماه سال‌جاری آغاز شد، لغو مجوز عبور آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از محدوده پارک‌ ملی کلاه‌قاضی را از رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور خواستار شدند. در این کارزار در مدت ۱۰ روز گذشته ۳۳۴۵ امضا در مخالفت با عبور آزادراه از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی جمع‌آوری شده است.

آنها در نامه‌ای به «علی سلاجقه» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور فعالیت‌های معدنی، تعارضات جاده‌ای، بیماری‌های واگیردار، خشکسالی و آلودگی‌های محیط زیستی و نهایتاً معضل جزیره‌ای شدن زیستگاه را از جمله تهدیدات روزافزون حیات این زیستگاه راهبردی و مهم دانسته‌اند.

آنها در نامه یادآور شده‌اند در صورت احداث جاده، قطع‌به‌یقین شاهد گسست اکولوژیک پارک‌ملی کلاه‌قاضی و نابودی تنوع‌زیستی در میان‌مدت خواهیم بود. محدوده مهمی از زیستگاه آهو، کل و بز از بین خواهد رفت و مخاطرات حفاظتی و زیست‌محیطی این منطقه افزایش خواهد یافت. این نمکی مضاعف بر پیکر زخم خورده پارک ملی کلاه‌قاضی است.»

دوستداران محیط‌ زیست با توجه به وجود مسیرهای جایگزین مانند محور قلعه‌شور به جاده بهارستان یا محمدآباد عبور جاده از پارک ملی را به‌دلیل کم هزینه بودن آن اعلام کرده‌اند. یکی از مسئولان استانی محیط زیست اصفهان هم می‌گوید: «مجریان جاده، مسیر جایگزین دارند اما چون هزینه‌ای بیشتر می‌طلبد همچنان اصرار دارند جاده از دل پارک ملی بگذرد.»

تا این سؤال پیش بیاید آیا محیط‌ زیست اصفهان تاب می‌آورد؟شورای شهر و شهرداری اصفهان بارها اعلام کرده‌اند که شهر تاب‌آوری خودش را از دست داده است. اصفهان هم با آلودگی هوا درگیر است هم با کمبود آب. گاوخونی‌ به سختی نفس می‌کشد. زاینده‌‌رود خشک شده است. فرونشست به جان تاریخ صفوی‌اش افتاده است. بخشی از کلاه قاضی را توسعه بهارستان بلعیده و همچنان کلاه‌ قاضی را آزار می‌دهد. جاده‌ای، قمیشلو ریه دیگر شهر را دو نیم کرده و گذر خودروها کابوس حیات‌ وحش‌اش شده است.


کابوس ظل السلطان برای سیه چشمان قمیشلو
طرح گردشگری ظل‌ السطان هم مدت هاست آهوان سیه چشم قمیشلو‌ را نگران کرده است. قمیشلو در ۲۵ کیلومتری اصفهان یکی از گریزگاه‌های تنفسی این شهر است. رضا اقتدار می‌گوید: «طرح گردشگری ظل‌السلطان در دست بررسی است و موافقت و مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست کشور با این طرح منوط به پایان این بررسی‌هاست.»


او تهدید جدی قمیشلو را جاده‌ای می‌داند که از دل پناهگاه حیات وحش آن گذشته و یکپارچگی زیستگاه را از بین برده است. به گفته اقتدار، محیط‌زیست به‌دنبال ایجاد زیرگذر و فنس کشی در پناهگاه‌ برای کاهش آهوان قمیشلو‌ است.

مدیرکل دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست :  گزینه انتخابی اداره راه به پارک ملی کلاه قاضی آسیب می زند. مسیر پیشنهادی از سوی اداره راه از نظر دفتر زیستگاه منتفی است و مشاور آنها باید مسیر جایگزین را برای بررسی به ما معرفی کند. کلاه قاضی پارک ملی است و براساس قانون هرگونه تخریب و تصرف در فضای سبز و پوشش گیاهی آن ممنوع است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha