رئیس مرکز مدیریت شبکه ضمن اعلام بررسی چالش‌های پیش روی متخصصان پزشکی خانواده در دیدار با نمایندگان این پزشکان، از پیگیری جذب پزشکان عمومی در دوره تخصصی پزشکی خانواده خبر داد.

بررسی چالش‌های متخصصان پزشکی خانواده

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت شبکه ضمن اعلام بررسی چالش‌های پیش روی متخصصان پزشکی خانواده در دیدار با نمایندگان این پزشکان، از پیگیری جذب پزشکان عمومی در دوره تخصصی پزشکی خانواده خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مصطفی رضایی گفت: برای اجرای باکیفیت‌تر برنامه پزشک خانواده شهری ناگزیر از پرورش بیشترِ متخصص پزشکی خانواده در کشور هستیم که در این رابطه طی نامه‌ای با امضای معاون بهداشت وزارت بهداشت خطاب به مقام وزارت خواستار استمرار جذب پزشکان عمومی در دوره تخصصی پزشکی خانواده شده‌ایم.


وی افزود: با افزایش تعداد متخصصان پزشکی خانواده می توان کیفیت ارائه خدمات در سطح یک را ارتقاء داد.
وی بیان داشت: در راستای رفع موانعی که در نحوه به کارگیری متخصصان پزشکی خانواده در نظام سلامت وجود دارد، جلسه‌ای با نمایندگان این متخصصان برگزار کردیم.


رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: این افراد به ویژه آنها که متعهد به ضریب k هستند دغدغه هایی درباره بکارگیری پزشکان خانواده در نظام سلامت دارند.


دکتر رضایی بیان داشت: افراد فارغ التحصیل تخصص پزشکی خانواده برابر قانون می بایست دوره ای را  تحت عنوان تعهدات ضریب k در مناطق مجری پزشک خانواده برابر با تعهد محضری که می‌دهند، بگذرانند.


وی ادامه داد: این تعهد تا حدودی موجب رنجش این متخصصان شده است چون بحث به کارگیری آنها در سایر جاهایی که توانمندی خدمت دارند را محدود می‌سازد.


رئیس مرکز مدیریت شبکه با اشاره به اینکه از متخصصان پزشکی خانواده می توان در امور آموزشی، مشاوره‌ای و اجرایی بهره‌گیری کرد، گفت: ولی تعهدات خاص یا عام این پزشکان را ملزم می‌کند حتما در مناطق مجری برنامه پزشک خانواده که در حال حاضر روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هست، خدمت کنند.
دکتر رضایی افزود: در این نشست تصمیم بر این شد که رفع آن دسته از مشکلاتی که قادر به پیگیری هستیم را پیگیری کنیم.


بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت، وی ادامه داد: از جمله این موارد استفاده از توانمندی های خاص متخصصان پزشکی خانواده در پاسخگویی نیازهای حوزه سلامت در سطح یک ارائه خدمات است و همچنین رفع موانع و محدودیتهای اقدامات تشخیصی درمانی  پاراکلینیکی و تجویز برخی داروها که پزشکان عمومی اجازه تجویزشان را ندارند، خواهد بود.


رضایی تصریح کرد: یکی از چالش های اساسی در اجرای برنامه پزشک خانواده شهری به کیفیت خدمات سطح یک باز می‌گردد که توانمندسازی پزشکان عمومی و بکارگیری متخصصان پزشکی خانواده تا حد زیادی می‌توانند کیفیت خدمات را ارتقا دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha