سلامت نیوز: استفاده از رسانه‌های دیجیتال به بخش مهمی از زندگی کودکان جهان تبدیل شده است. محققان دریافته‌اند که با افزایش سن، زمان در تماس بودن با صفحه نمایش(موبایل، تبلت، تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری و ...) کودکان افزایش می‌یابد. قطعا این وسایل می‌توانند فواید زیادی هم داشته باشد، اما اگر استفاده از آنها از کنترل خارج شود، می تواند به کودکان آسیب برساند.

آسیب های چندگانه صفحه نمایش برای کودکان

به گزارش سلامت نیوز در دوران همه گیری کودکان اغلب از رایانه و تبلت به عنوان بخشی از تحصیل خود استفاده می کنند. علاوه بر این، بسیاری از آنها گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه شخصی خود را برای استفاده خانگی دارند. اما این چه تأثیری بر ذهن جوان هنوز در حال رشد آنها دارد؟ آیا بر سلامت روان یا توانایی آنها در تفکر و یادگیری تأثیر می گذارد؟ آیا آنها بیش از حد از این دستگاه ها استفاده می کنند؟

مطالعه جدیدی که توسط گروهی از محققان اروپایی انجام شده است به پاسخ این سوالات کمک می‌کند.

این تیم مطالعه خود را در یک مدرسه ابتدایی دولتی واقع در حومه ژنو، پایتخت سوئیس انجام دادند. این مطالعه شامل کودکان بین 8 تا 12 سال بود. در مجموع 118 کودک با میانگین سنی 10.3 سال در مطالعه شرکت کردند. تقریباً نیمی از آنها دختر و نیمی پسر بودند. محققان داده‌ها را از طریق پرسشنامه‌هایی که توسط والدین، معلمان و خود کودکان تکمیل شده بود، جمع آوری کردند.

پرسشنامه ها چندین دسته سئوال را پوشش می‌دادند از جمله میزان استفاده از فناوری دیجیتال، مشکلات اختلال توجه، سلامت روان و خواب، نمرات درسی و انگیزه و باورها.

کودکان در این طرح همچنین وظایف شناختی خاصی را در برنامه‌های مدرسه انجام می‌دادند، از جمله بررسی سرعت عملکرد و انجام دقیق اقدامات، دفعات پرت شدن توجه‌شان و میزان تکانشگری.

محققان دریافتند که هرچه سن کودکان افزایش ‌یابد میزان استفاده بیشتر می‌شود و این رابطه این گونه است که تقریباً یک ساعت استفاده به ازای هر سال افزایش سن بیشتر می‌شود.

داده ها نشان می دهد که در ژنو کودکان 8 ساله به طور متوسط ​​روزانه 4 ساعت و 28 دقیقه در تماس با صفحه‌های نمایش هستند که این میزان در 12 ساله ها به 8 ساعت و 14 دقیقه در روز افزایش یافته است.

جالب است که پژوهشگران دریافتند که چندگانگی رسانه‌ای (استفاده از بیش از یک نوع رسانه دیجیتال در یک زمان) با افزایش سن افزایش می یابد. نمره 0، به این معنی است که کودک در یک زمان تنها از یک شکل رسانه استفاده می کند. آنها دریافتند که در سن 8 سالگی، میانگین نمره 0.66 بود. اما در سن 12 سالگی، این عدد به 1.61 افزایش یافت.

آنتونی آنزالون، روانشناس، روانشناس بالینی می گوید: «ما از طریق تحقیقات مختلف انجام شده می دانیم استفاده بیش از حد و اعتیادآور به صفحه نمایش می‌تواند بر رشد عصبی و روانی کودکان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده رشد مغز در کودکان پیش دبستانی که زمان بیشتری در تماس با نمایش صفحه نمایش ها هستند، کمتر است. به طور مشابه، کودکان 8 تا 11 ساله که بیشتر از زمان‌های توصیه شده در تماس با صفحه نمایش هستند، معمولاً در ارزیابی های شناختی نمره پایین تری کسب می کنند.»

دکتر آنزالون همچنین خاطرنشان کرد بسیاری از بیمارانی که با آنها روبرو می شود انگیزه ترس از دست دادن هستند:«این موضوع مرا نگران می کند، زیرا توانایی توجه کودکان به وظایف خود را از بین می برد. این گروه از کودکان برای درگیر شدن مجدد با کاری که انجام می دهند، به تلاش ذهنی قابل توجهی نیاز دارند. شاید بهتر باشد والدین استفاده از صفحه نمایش را مانند رژیم غذایی در نظر بگیرند. کمی استفاده از تنقلات و حتی اسنک‌ها برای میان وعده (استفاده از صفحه نمایش) مشکل ساز نیست، اما زیاده روی در این کار قطعا در آینده منجر به مشکلات سلامتی می شود.»

وی اضافه کرد که رسانه‌های دیجیتال یک «پارادوکس خستگی» هم ایجاد می کنند:« از آنجایی که به راحتی در دسترس هستند، ما هرگز نباید خسته باشیم، اما در عین حال، با استفاده زیاد از آن‌ها آستانه پایین تری برای مقابله با کسالت و خستگی داریم. درصورتی که استفاده از این رسانه‌ها زیاد باشد وقتی با یک کار چالش‌برانگیز یا خسته‌کننده مواجه ‌شویم، تسلیم شدن به عدم انجام ان کار و جذب فضای مجازی شدن برای ما آسان‌تر است.»

با این حال، به گفته آلیس گود، مدرس ارشد تعامل کامپیوتری انسانی در دانشکده محاسبات در دانشگاه پورتسموث، درخصوص صفحه نمایش همه اخبار بد نیست: «اینترنت فرصت‌هایی را دراختیار می‌کند که قبلاً در دسترس نبوده‌اند، از جمله کسب مهارت‌ها و دانش‌های جدید، و کودکان را قادر می‌سازد تا به یادگیرندگان مستقل تبدیل شوند.»

او توضیح داد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند حس تعلق برای کودکان ایجاد کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهند که از نظر اجتماعی احساس ارتباط با دیگران داشته باشند، حتی زمانی که مثلا در طی دوران همه‌گیری از نظر فیزیکی ارتباطشان با دیگران قطع شده است.

علاوه بر این، او گفت که بازی های ویدیویی می توانند مهارت های بصری و ذهنی کودکان را بهبود بخشند.

حالا و با توجه به این خوبی‌ها و بدی‌ها چگونه والدین می‌توانند به کودکان در تنظیم زمان تماس با صفحه نمایش کمک کنند؟

دکتر گود گفت: «از آنجایی که والدین تلاش می‌کنند زمان تماشای صفحه نمایش فرزندشان را مدیریت کنند، باید بدانند که مهمترین موضوع این است که زمان تماشای مانیتورها به ضرر زمان‌های لازم برای تعامل اجتماعی با خانواده و خواب کافی و ورزش نباشد.»

دکتر آنزالون می‌گوید اصرار بیش از حد برای محدود کردن هر چه بیشتر کودکان راهکار مناسبی نیست اما قطعا هم کودکان نباید بیش از حد به این وسایل دسترسی داشته باشند. او استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند  Appdetox، self-control  و stayfocused را برای محدود کردن زمان نمایشگر توصیه کرد. او همچنین توصیه کرد که والدین سعی کنید روز را برای کودکان بدون هیچ وسیله دیجیتالی شروع و به پایان برسانند« تا مدتی بعد از بیدار شدن و نیز یک ساعت قبل از خواب به کودک اجازه استفاده از وسایل دیجیتال ندهید.»

وی تعیین زمان‌هایی که از سوی هیچ یک از اعضای خانواده از هیچ دستگاهی استفاده نمی‌شود و نیز زمان صرف شام طولانی با همراهی کلیه اعضای خانواده بدون هیچ وسیله دیجیتالی را شیوه‌های مناسبی برای آموزش پذیری ذهنی کودکان دراین خصوص دانست.

در نهایت، هم وی گفت والدین و مربیان می توانند با همکاری یکدیگر به کودکان آموزش دهند که چگونه استفاده بیش از حد از صفحه نمایش بر سلامت روان آن‌ها تأثیر می گذارد: ما باید با فرزندان خودمان نه فقط در مورد پرندگان و زنبورها و فوتبال، بلکه در مورد وای فای و 5G  صحبت کنیم.

منبع: healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha