سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 332513

اصلاح تعرفه خدمات پرستاری با توجه به اهمیت نقش پرستاران در نظام سلامت کشور بویژه در دوران کرونا که حاکی از ایثار و فداکاری آنها در رسیدگی به بیماران است، به جریان افتاده است.

تحقق اصلاح تعرفه خدمات پرستاری، دستور کار دولت

سلامت نیوز:اصلاح تعرفه خدمات پرستاری با توجه به اهمیت نقش پرستاران در نظام سلامت کشور بویژه در دوران کرونا که حاکی از ایثار و فداکاری آنها در رسیدگی به بیماران است، به جریان افتاده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پرستاران به عنوان یکی از ارکان مهم حفظ سلامت جسمی و روحی بیماران به شمار می روند، بویژه در دوران شیوع کرونا که در قامت مدافعان سلامت در صف مقدم نبرد با این ویروس قرار گرفتند و ایثاگرانه به مبتلایان خدمت کردند.


بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به ازای هر تخت باید به طور متوسط ۵.۲ درصد کادر پرستاری وجود داشته باشد که از این تعداد دو نفر پرستار و ۰.۵ هم کمک‌بهیار هستند اکنون فاصله زیادی با استانداردهای جهانی در این زمینه داریم، بطوریکه میزان پرستار نسبت به تخت در سال ۹۹ حدود ۰.۷ است.
بر اساس اعلام دبیرکل خانه پرستار، جذب نیروی انسانی از سال ۹۲ تا ۹۶ بسیار ناچیز بوده و در این مدت کمتر از پنج هزار نفر وارد سیستم درمان شده‌اند، همچنین در سال‌های ۹۷ تا امروز حدود ۲۰ هزار پرستار استخدام شده‌اند. حال آنکه جذب ۲۵ هزار پرستاران در طول هشت سال مناسب و منطبق بر نیاز سیستم درمانی نیست.
یکی از دیگر مولفه‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد، خروج سالانه ۳ تا ۴ هزار پرستار از نظام سلامت به دلایلی مثل بازنشستگی، مرگ، از کارافتادگی و مهاجرت است.


تعداد استخدامی‌ها طی هشت سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر بوده در حالیکه اگر خروجی سالانه پرستاران را چهار هزار نفر بدانیم، در همان بازه زمانی حدود ۳۲ هزار نفر از تعداد پرستاران کم شده است. به عبارت دیگر حتی میان استخدامی و خروجی در بازه زمانی هشت سال گذشته، سنخیتی وجود ندارد.
با توجه به این شرایط، تعرفه واقعی خدمات پرستاری از مهمترین مواردی است که می تواند باعث دلگرمی پرستاران ایثارگر باشد بطوریکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۶ مصوب شد اما سالهاست اجرای آن به تاخیر افتاده است.


رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در دیدار جمعی از پرستاران و خانواده‌های شهدای مدافع سلامت، رفتار و سخنان حضرت زینب کبری (س) را نشان‌دهنده و تجلّی عظمت و قدرت روحی، معنوی و عقلانی جنس زن خواندند و با تبیین ابعاد مختلف «ارزش پرستاری و سختی‌ها و تلخی‌های این شغل شریف»، تقویت جامعه پرستاری در زوایای گوناگون را مطالبه اصلی پرستاران برشمردند و تحقق این مطالبه منطقی را وظیفه مسئولان و ضرورتی برای حال و آینده کشور و جامعه دانستند.


حضرت‌آیت الله خامنه‌ای همچنین در این دیدار «اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» را از جمله مطالبات مشخص پرستاران خواندند و با اشاره به تأکیدات سابق خود در این زمینه گفتند: این قانون ۱۴ سال قبل تصویب شده اما متأسفانه تا روزهای آخر دولت قبل حتی آیین‌نامه‌های اجرای آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسئله تعرفه‌گذاری را دنبال و اجرا کند.


در پی فرمایش رهبر معظم انقلاب، اصلاح تعرفه خدمات پرستاری به جریان افتاد بطوریکه آیت لله دکتر سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری در جلسه هیات دولت در هفته جاری گفت: آیین‌نامه اصلاح تعرفه خدمات پرستاری تصویب و به وزارت بهداشت ابلاغ شده و با توجه به تاکید دوباره مقام معظم رهبری درباره این موضوع باید هر چه سریع‌تر اجرایی شود.


وی تاکید کرد: همچنین موضوع فوق‌العاده خاص و تبدیل وضعیت پرستاران را نیز با فوریت پیگیری کنید.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز یکشنبه ۲۱ آذر ماه در مراسم قدردانی از پرستاران تاکید کرد: تعرفه های پرستای باید پیگیری شود و توجه به این تعرفه ها با توجه به زحمات های که پرستاران در دوران کرونایی می کشند، ضروری است.


بودجه جداگانه برای تعرفه خدمات پرستاری
محمد پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه معتقد است: بر اساس قانون برنامه توسعه، بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید از محل بودجه عمومی تامین شود. سال گذشته تلاش کردیم این قانون را اجرا کنیم اما بودجه وزارت بهداشت کفاف اجرای طرح تحول سلامت و سایر برنامه‌ها را نمی‌داد،  به همین دلیل وزارت بهداشت خواستار بود ردیف جداگانه‌ای برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری درنظر گرفته شود.
وی اظهار داشت: امسال سه جلسه پیاپی با سازمان برنامه، وزارت بهداشت، سازمان امور استخدامی به همراه اعضای کمیسیون بهداشت داشتیم و پیشرفت‌های خوبی حاصل شد و برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری دنبال چند راهکار هستیم و برای تامین بودجه اجرای قانون تعرفه‌گذاری می‌توان بخشی را از محل بودجه عمومی، بخشی را از محل درآمد اختصاصی بیمارستانها و بخشی را نیز از محل افزایش تعرفه‌ها انجام داد.  
پاک مهر با بیان اینکه مصمم هستیم که تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا شود، تصریح کرد: در سه ماهه اخر امسال از محل صرفه جویی بیمه‌ها این قانون قابل اجراست.  


اجرای تعرفه خدمات پرستاری از اول دی ماه
محمد میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز در این زمینه گفت: با گذشت ۱۴ سال از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری امروز احساس شرم می کنیم که هنوز این قانون اجرا نشده است. حالا که همه مسئولان بر اجرای آن تاکید دارند، انتظار داریم از اول دی بدون پایلوت اجرا شود. اجرای این قانون نیاز به دوره آزمایشی ندارد و همه دستورالعمل های آن برای اجرا آماده است.
وی اظهار داشت: قانون ارتقای بهره وری به خصوص بخش های مربوط به مشاغل سخت آن هنوز در سازمان تامین اجتماعی و بخش خصوصی  اجرا نمی شود. از مسئولان سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم این مساله را هر چه زودتر حل کنند.


تعرفه خدمات پرستاری با فرمایش رهبر انقلاب در مسیر اجرا قرار گرفت
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۴ سال به علت برداشت‌های سلیقه‌ای و شخصی معطل مان اما با فرمایش رهبر انقلاب در مسیر اجرا قرار گرفت و با پیگیری های سازمان نظام پرستاری روند اجرای آن سرعت گرفت. همه دستورالعمل های لازم برای اجرای این قانون آماده است و نیازی به پایلوت ندارد.


میرزابیگی با اشاره به لزوم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اظهار داشت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری آن قدر طولانی شده که پیگیری کننده‌های قانون در پیشگاه پرستاران احساس شرمندگی دارند.
وی درباره علت عدم اجرای این قانون افزود: از این قانون برداشت سلیقه‌ای و شخصی می‌شود و احتمال تضاد منافع وجود دارد یا تصور می شود که قرار است سفره دیگران تنگ شده یا در وظایف دیگران دخالت شود؛ در حالی که کتاب ارزش های نسبی داریم. اگر می خواستیم در امور دیگران دخالت و سفره دیگران را تنگ کنیم، می‌گفتیم درصدی از قیمت خدمات ارزش‌های نسبی را به پرستاران بدهید اما این طور نیست و ۳۰۰ خدمت پرستاری کاملا جداست.
میرازبیگی تصریح کرد: پس از فرمایش رهبر انقلاب، آیین نامه اجرایی قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در شورای عالی بیمه و هیئت دولت تصویب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha