مسئول فنی یک داروخانه داروخانه با بیان اینکه:«بیشتر کمبودهای اخیر مربوط به داروهای اعصاب و روان است چون مصرف این داروها در کشور افزایش پیدا کرده است.در واقع کمبودها را در جایی می بینید که مصرف بیشتر باشد. » گفت:« وقتی لیست کمبودهای دارویی را نگاه می کنیم نمی دانیم مشکل کمبودهای دارویی تقصیر سیاستگذاران دارویی دولت قبل است یا اینکه با تغییر دیرهنگام مدیریت دارویی دولت جدید هنوز اقدامات لازم برای تخصیص ارز برای شرکت های واردکننده دارو صورت نگرفته است.»

کمبود شدید داروهای اعصاب و روان و فشارخون در داروخانه ها

سلامت نیوز: مسئول فنی یک داروخانه داروخانه با بیان اینکه:«بیشتر کمبودهای اخیر مربوط به داروهای اعصاب و روان است چون مصرف این داروها در کشور افزایش پیدا کرده است.در واقع کمبودها را در جایی می بینید که مصرف بیشتر باشد. » گفت:« وقتی لیست کمبودهای دارویی را نگاه می کنیم نمی دانیم مشکل کمبودهای دارویی تقصیر سیاستگذاران دارویی دولت قبل است یا اینکه با تغییر دیرهنگام مدیریت دارویی دولت جدید هنوز اقدامات لازم برای تخصیص ارز برای شرکت های واردکننده دارو صورت نگرفته است.»


دکتر فراهانی داروساز و مسئول فنی داروخانه دکتر فراهانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره کمبود داروهای پرمصرف در کشور گفت:« اخیرا شربت هایی که برای بیماری های اعصاب استفاده می شود که مخصوصا مورد استفاده اش برای اطفال است از جمله شربت اپیلیم(ضد صرع)، شربت لیسکانتین(ضد تشنج برای کنترل حملات تشنجی صرع)، شربت اورفیریل که در بازار دچار کمبود شده است. داروهایی که برای کودکان بیش فعال است عموما وارداتی است از جمله ریتالین و متوراید سه دوز مختلفش مدتی است که در بازار موجود نیست و آخرین سری توزیع آن مربوط به مرداد ماه جاری است.»


وی گفت:« بیشتر کمبودهای اخیر مربوط به داروهای اعصاب و روان است چون مصرف این داروها در کشور افزایش پیدا کرده است در واقع کمبودها را در جایی می بینید که مصرف بیشتر باشد. چندی پیش یکی از مسوولان آمار نگران کننده از مبتلایان به بیماری های روانی در کشور ارائه داد که این افراد با مصرف دارو شرایطشان پایدار می شود و اکنون داروی این دسته از بیماران در بازار با کمبود مواجه شده است.»


وی افزود:« کپسول آمانتادین که برای بیماران اعصاب و روان است کم است، فنوباربیتال60 (ضد تشنج) که داروی اعصاب است در بازار کم است همچنین فرآورده های تزریقی که مربوط به اعصاب است مثل آمپول فلوفنازین و آمپول هالوپریدول در بازار کم است. فنی توئین کامپاند و همچنین داروی نیترازپام که داروهای اعصاب است در بازار موجود نیست.»


وی در ادامه به کمبود برخی داروهای درمان فشارخون بالا اشاره کرد و گفت:« داروی ایرانی پرازوسین در بازار کم شده است و علت آن نامشخص است در حالی که پیش از این ، این دارو به وفور در داروخانه ها موجود بود ولی الان این دارو کمیاب شده است.همچنین قرص هیدرالازین هم در بازار کم است.»


این داروخانه دار گفت:« داروی آلندرونیت 70 که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان تجویز می شود و تولید داخلی است حول و حوش 4 یا 5 ماه است که در بازار موجود نیست. یا قرص هایی که برای بیماران مبتلا به سنگ کلیه مثل سیستون در بازار کم است. تعجب برانگیز است پماد کتوکنازول که یک فرآورده ای بود که همیشه در دسترس بود نزدیک به سه ،چهار ماه است که در تابلوی داروخانه ما به عنوان کسری است و شرکت های دارویی می گویند آن را موجود ندارند.»


وی در ادامه گفت:« جم فیبروزیل 450 (کاهنده چربی خون)یک نمونه از داروهایی است که در بازار نیست. یا اسپری های تنفسی در حد خیلی کم در بین یکسری از داروخانه های منتخب توزیع می شود که مشکل ساز است. ساشه مونته لوکاست که برای درمان حساسیت و آلرژی کاربرد دارد و در اطفال بیشتر تجویز می شود یک فرآورده ای است که همیشه در بازار موجود بود ولی الان نایاب شده است. گلی کلازید 80 که برای بیماران دیابتی است در بازار موجود نیست.»


وی افزود:« قطره های چشمی خارجی کلا در بازار موجود نیست نمی دانیم آیا از لیست خرید شرکت های دارویی حذف شده است یا خیر اما در حال حاضر قطره چشمی خارجی چه به صورت تک دوز و چه به صورت مولتی دوز در بازار دارو موجود نیست.»

مشکل کمبود دارو تقصیر کیست؟
وی گفت:« وقتی لیست کمبودهای دارویی را نگاه می کنیم نمی دانیم مشکل کمبودهای دارویی تقصیر سیاستگذاران دارویی دولت قبل است یا اینکه با تغییر دیرهنگام مدیریت دارویی دولت جدید هنوز اقدامات لازم برای تخصیص ارز برای شرکت های واردکننده دارو صورت نگرفته است.»
دکتر فراهانی گفت:« در حال حاضر تعداد داروخانه ها بسیار زیاد شده است ولی به ازای افزایش تعداد داروخانه ها کمیت و میزان اختصاصی دارو متناسب با حجم داروخانه ها نیست و عملا بیمار در داروخانه زیاد می ماند و گاها برای پیدا کردن یک داروی ساده باید به چندین داروخانه مراجعه کند و معلوم نیست دارویش را پیدا کند یا خیر.»

حذف ارز 4200 تومانی دارو سیستم دارویی را فلج می کند
وی درباره حذف ارز 4200 تومانی دارو گفت:« مسلم بدانید حذف ارز 4200 تومانی دارو سیستم دارویی را فلج می کند .ما مثل کودکی می مانیم که عادت داشتیم پدر ما یک پول توجیبی به ما بدهد این سیستم تزریق پول به حوزه دارو 42 سال است که اتفاق می افتد ما اداره سیستم دارویی کشور را با سوبسید و ارز پایین یاد گرفتیم اگر یکدفعه این تغییرات ایجاد شود قیمت دارو به طور ناگهانی افزایش پیدا می کند و بیماری که یک ماه قبل دارو را به یک قیمتی خریداری کرده وقتی برای دریافت مجدد دارو مراجعه می کند و به وی بگوییم قیمت دارویش 4 برابر شده است دچار مشکل می شود. شرایط اقتصادی در حال حاضر برای مردم بسیار سخت شده است و تحمیل هزینه های دارویی به بیمار تبعات زیادی دارد.»


وی خاطرنشان کرد:« حذف ارز 4200 تومانی فشار مضاعفی را به داروخانه ها وارد می کند اگر در حال حاضر داروخانه را با یک میلیارد سرمایه اداره می توان اداره کرد بعد از حذف ارز و گرانی دارو باید سرمایه ای که می آوریم 4 میلیارد تومن شود این پول از کجا به من داروخانه دار تزریق می شود؟ از طرف دیگر میزان بدهی بیمه ها به داروخانه ها افزایش زیادی پیدا می کند به عنوان مثال اگر در گذشته بیمه ها 50 میلیون تومان به داروخانه ها بدهکار بودند با حذف ارز و گرانی دارو این رقم به ماهی 300 میلیون تومان افزایش پیدا می کند این اختلاف را چه کسی می خواهد جبران کند؟ عملا دو میلیارد سرمایه من از سیستم دسترس خارج است. این دو میلیارد سرمایه در بانک در شرایط معمولی چقدر سود به فرد پرداخت می کند؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha