مدیر "کمپین مخالفان انتقال اب خزر به کویر" در نامه ای خطاب به حجت الاسلام رییسی رییس جمهور، درباره اختصاص میزان قابل توجه بودجه به طرح های انتقال آب و سدسازی در لایحه بودجه جدید هشدار داد. در این نامه تاکید شده اگر راهکار کم آبی، انتقال آب بین حوضه ای بود اکنون حجم بزرگی از ابربحران خشکسالی در ایران وجود نداشت.

اعتراض به اختصاص ردیف بودجه به پروژه های انتقال آب و سدسازی در لایحه 1401/ از حوادث خوزستان و اصفهان درس نگرفتیم!

سلامت نیوز: مدیر "کمپین مخالفان انتقال اب خزر به کویر" در نامه ای خطاب به حجت الاسلام رییسی رییس جمهور، درباره اختصاص میزان قابل توجه بودجه به طرح های انتقال آب و سدسازی در لایحه بودجه جدید هشدار داد. در این نامه تاکید شده اگر راهکار کم آبی، انتقال آب بین حوضه ای بود اکنون حجم بزرگی از ابربحران خشکسالی در ایران وجود نداشت. 

 

در بخشی از این نامه آمده است:« ارسال لایحه‌ی بودجه پُر ایراد و ابهام ۱۴۰۱ شما به مجلس نشان داد که جنابعالی از اعتراضات خونین آبی خوزستان (با گستره ملی) و اصفهان درس نگرفته‌اید، چرا که اگر چنین بود، به طرح ضدِ ملی و براندازِ محیط زیست ایران یعنی "طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" ردیف بودجه اختصاص نمی‌دادید (به شماره ۱۳۰۷۰۰۳۱۱۸). طرحی که از برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس حذف شد (۱۳۹۵/۱۰/۷؛ بند ح، ماده ۴۵). اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای فریب افکار عمومی ذیل دوران برنامه ششم توسعه آورده شده است. این طرح از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز رد شد. طرحی که هزاران متخصص و کارشناس در مجامع مختلف علمی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب سیاسی و ... و میلیون‌ها ایرانی دوستدار میهن مخالفِ اجرای آن هستند. آیا از این همه مخالفت‌ ایرانیان بی‌خبرید؟ »

 

در بخش دیگری از نامه با تاکید بر اینکه انتقال بین حوضه ای آب در سراسر جهان طرح های ناموفقی بوده است آمده است:« به نظر می‌رسد حضرتعالی کاملاََ از واقعیت‌های جغرافیای آب‌های ایران بی‌خبرید. اگر چنین نیست، چگونه است که در بخشِ آبِ لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ نه تنها ردیف‌های گذشته کم نشد، بلکه با شدت بیشتری نیز به آنها پرداخته شده است. لایحه‌‌‌ای که در آن بیش از ۱۰۰ مورد انتقال آب و ساختمان سد، ردیف بودجه گرفته‌اند که اگر همه آنها به تصویب برسند و اجرایی شوند، مانند بمبی ایران را ویران خواهند کرد. ای کاش نقشه انتقالات آب موجود بود. آنگاه متوجه می‌شدید که بخش آب لایحه بودجه که نامش "عرضه آب" است، عرضه آب نیست، بلکه "عرضه نان" است برای مافیای خونخواری که حتی برای انتقال ۱ م.م.م آب یک سد می‌سازد تا به پول برسد.»

متن کامل نامه در ادامه می آید: 

 

رئیس جمهوری محترم جناب آقای سید ابراهیم رئیسی


با سلام و احترام


فرابحران‌های زیست‌محیطی در کشور، حاصل چند دهه عملکرد ناپخته‌ی حکمرانانی‌ست که ساختار طبیعی و جغرافیایی کشور را نمی‌شناختند، بعلاوه، نظرات اصلاحی دانشمندان، متخصصان، منتقدان و معتمدان را نیز نمی‌شنیدند. لذا سوء مدیریت‌ طولانی‌مدتِ همه جانبه تحت نام برنامه‌های توسعه‌ای، جامعه را با انباشتی از بی‌اعتمادی روبرو کرده است. با این انباشت چه خواهید کرد؟ تا کی استادان و کنشگران مدنی باید نگران ویرانگری‌‌های دولت‌ها باشند و فریاد بزنند که تخریب بس است!


تاکنون انتقال آب بین‌حوضه‌ای در ایران و جهان پاسخ و بازخورد منفی گرفته است؛ با این حال چرا دولت سیزدهم فکر می‌کند که راه حل رفع بحران‌های آبی کشور انتقال آب بین‌حوضه‌ای‌‌ست؟ آیا "این کاسه آن کاسه کردن آب‌ها" از یک حوضه به حوضه‌ی دیگر تاکنون توانسته است کشور را به سوی توسعه پایدار پیش ببرد؟ پاسخ منفی‌ست.


جناب آقای رئیسی


به نظر می‌رسد حضرتعالی کاملاََ از واقعیت‌های جغرافیای آب‌های ایران بی‌خبرید. اگر چنین نیست، چگونه است که در بخشِ آبِ لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ نه تنها ردیف‌های گذشته کم نشد، بلکه با شدت بیشتری نیز به آنها پرداخته شده است. لایحه‌‌‌ای که در آن بیش از ۱۰۰ مورد انتقال آب و ساختمان سد، ردیف بودجه گرفته‌اند که اگر همه آنها به تصویب برسند و اجرایی شوند، مانند بمبی ایران را ویران خواهند کرد. ای کاش نقشه انتقالات آب موجود بود. آنگاه متوجه می‌شدید که بخش آب لایحه بودجه که نامش "عرضه آب" است، عرضه آب نیست، بلکه "عرضه نان" است برای مافیای خونخواری که حتی برای انتقال ۱ م.م.م آب یک سد می‌سازد تا به پول برسد.


ارسال لایحه‌ی بودجه پُر ایراد و ابهام ۱۴۰۱ شما به مجلس نشان داد که جنابعالی از اعتراضات خونین آبی خوزستان (با گستره ملی) و اصفهان درس نگرفته‌اید، چرا که اگر چنین بود، به طرح ضدِ ملی و براندازِ محیط زیست ایران یعنی "طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" ردیف بودجه اختصاص نمی‌دادید (به شماره ۱۳۰۷۰۰۳۱۱۸). طرحی که از برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس حذف شد (۱۳۹۵/۱۰/۷؛ بند ح، ماده ۴۵). اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای فریب افکار عمومی ذیل دوران برنامه ششم توسعه آورده شده است. این طرح از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز رد شد. طرحی که هزاران متخصص و کارشناس در مجامع مختلف علمی، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان‌های مردم‌نهاد، احزاب سیاسی و ... و میلیون‌ها ایرانی دوستدار میهن مخالفِ اجرای آن هستند. آیا از این همه مخالفت‌ ایرانیان بی‌خبرید؟ 


چرا با وجود مخالفت‌های شدید مردم مظلوم مازندران برای ساخت سد "فینسک" که تیشه به ریشه می‌زند، ردیف بودجه اختصاص داده‌اید؟ (به شماره ۱۳۰۷۰۰۳۱۴۴) آیا خون مقامات و برخی نمایندگان و یا کارخانه‌داران سمنان رنگین‌تر از خون مردم مظلوم مازندران است!؟ ویرانی سمنان برایتان مهم نیست؟
چرا در بی‌خبری مردم مظلوم شهرستان تنکابن برای انتقال آب رودهای دوهزار و سه‌هزار به سه استان قزوین، البرز و تهران ردیف بودجه اختصاص داده‌اید؟ (به شماره ۱۳۰۷۰۰۳۱۱۹) رودخانه‌هایی که تنها امکان آبی این شهرستان هستند که در صورت انتقال تنکابن ویران خواهد شد.چنانچه "ردیف‌‌های طرح‌ انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران" (۱۳۰۷۰۰۳۱۱۸ / حذف ۱۳۹۵)، ساخت سد فینسک (۱۳۰۷۰۰۳۱۴۴) و طرح انتقال آب رودخانه‌های دوهزار و سه هزار (۱۳۰۷۰۰۳۱۱۹) از لایحه بودجه ۱۴۰۱ حذف نشوند، دور نیست که مردم استان‌های شمالی نیز چون خوزستان و اصفهان برای دفاع از آب‌های شمال به میدان بیایند. مسلما در این کارزار هر اتفاق ناگواری بیفتد مسئولیت مستقیم آن به عهده‌ی جنابعالی‌ و دولت شماست.اگر امنیت ملی کشور برایتان مهم است که هست، حتما موارد گفته شده را از لایحه بودجه حذف نمایید تا هزینه سنگین ناشی از ندانم‌کاری‌های بودجه‌ای بر کشور تحمیل نشود و امنیت ملی ایران به خطر نیفتد‌. (هشدار)

 

نکات دیگر؛۱- ایران با یک "جنبش بزرگ زیست محیطی" روبروست که بر فرایند تصمیم‌گیری دولتها تاثیرگذار خواهد بود.۲- زین پس اجازه ندهید "مافیای هفت‌سر" برای لایحه بودجه‌ تصمیم بگیرد!۳- چنانچه برای تامین "آب شرب" کشور هیچ راه حلی جز انتقال آب بین حوزه‌ای نباشد، (تاکید می‌کنم هیچ راه حلی نباشد) تمامی هزینه‌های انتقال آب را یکجا برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان (نه خلیج فارس) اختصاص دهید. نگویید آبِ گران تولید می‌شود. اکنون گران‌تر است، زیرا هم آب مناطق نابود می‌شود و هم نیاز آبی کشور تامین نمی‌شود.۳- تمامی کارخانجات صنایع آب‌بر را به سواحل دریای عمان و خلیج فارس منتقل کنید. ۴- کاسپین یک دریاچه آلوده است. دست‌اندازی به آن ممنوع است.


به امید ایرانی آباد و شاد


با احترام مجدد

دکتر خدیجه گلین مقدم مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر           ۱۴۰۰/۹/۲۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha