سلامت نیوز: آخرین برآورد از آسیب کرونا به مدرسه‌ها، آمار بالای انصراف از تحصیل را نشان می‌دهد؛ از طرفی شیوع سویه جدید، تردیدهایی را درباره امتحانات حضوری ایجاد کرده است

 کرونا،60 هزارکلاس اولی را خانه‌نشین کرد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری،  60هزار کلاس اولی امسال از ثبت نام در مدارس بازمانده‌اند‎؛ آماری که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده و آن را در مقایسه با آمار سال تحصیلی گذشته امیدوارکننده‌تر می‌داند. سال تحصیلی 1400-1399 بود که آمار پایه اولی‌هایی که از ثبت نام منصرف شده بودند، ناگهان دو برابر شد‎؛‍ دانش‌آموزانی که به‌دلیل ترس والدین شان از شیوع کرونا قید نشستن به موقع در پشت نیمکت‌های مدرسه را زده بودند. این آمار در سال تحصیلی 1401-1400همچنان عدد بالایی است و ترس از کرونا در آن به چشم می‌خورد. تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری، محصلان و والدین آنها را دچار نگرانی‌های تازه ای کرده است. به‌نظر می‌رسد پاشنه آشیل سویه جدید کرونا که تاخت‌وتاز در برخی کشورها را شروع کرده، مدارس و دانشگاه‌ها خواهد بود.

«قابل اتکا و اعتماد نبودن امتحانات مجازی» و «اهمیت ارزشیابی‌های حضوری برای تعیین سطح ‌یادگیری دانش‌آموزان» موضوعاتی است که سخنگوی وزارت آموزش و پرورش آن را دلیلی برای تأکید بر امتحانات حضوری و برگزاری کلاس‌های درس حضوری در مدارس می‌شمارد. به‌گفته علیرضا کمره‌ای، افت تحصیلی پنهان، نتیجه آموزش مجازی در دو سال گذشته در کشور است. این روزها با واکسیناسیون عمومی در کشور و آغاز تزریق دوز یادآور، همچنان 8میلیون نفر از گروه هدف، واکسن نزده‌اند. کافی است این جمعیت را به آمار افراد زیر 12سال که هنوز پروتکلی برای واکسیناسیون آنها درنظر گرفته نشده، اضافه کنید تا میزان آسیب پذیری کشور در مقابل پیک جدید کرونا را ببینید؛ گروه سنی‌ای که اغلب آنها قرار است این روزها در امتحانات حضوری مدارس حضور داشته باشند.


رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آمار 60هزار نفری دانش‌آموزان پایه اولی سخن می‌گوید که امسال ثبت نام نکرده و به تصمیم والدین خود، به مدرسه نمی‌روند. این آمار گرچه 20هزار نفر کمتر از سال گذشته است، اما همچنان عددی بالاتر از جمعیت 39هزار نفری است که سال قبل از کرونا از تحصیل در پایه اول منصرف شده بودند. این روزها دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به‌دلیل تزریق نکردن واکسن و همچنین جهش‌های متعدد ویروس کرونا، بیش از گذشته در معرض ابتلا به کرونا و ناقل بودن این ویروس هستند.

مصوبات آرام‌بخش
مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در 2 سال اخیر همواره در محافل تخصصی مورد بحث و انتقاد بوده‎؛ تصمیماتی که گاهی راه‌حلی برای برطرف کردن نگرانی‌های گروه‌های آسیب‌پذیر نداشت و گاهی برخلاف از دست دادن توجهات خود، مثل محدودیت‌های تردد شبانه، همچنان برقرار بود. وزیر آموزش و پرورش، توپ تصمیم‌گیری درباره برگزاری امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها را در زمین این ستاد انداخته و اعلام کرده است که تابع نظر و تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست. به‌نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان زیادی را امسال هم از چرخه تحصیل دور نگه داشته، دوگانگی است که در تصمیمات و صحبت‌های این ستاد و دیگر مجموعه‌ها برای تأکید بر «حفظ فاصله اجتماعی» و «رعایت پروتکل‌ها» و سیاستگذاری‌های دیگر به چشم می‌خورد. ششمین پیک کرونا با سویه جدیدی در راه است که سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و اگرچه آمار مرگ‌ومیر در دیگر کشورها کمتر از سویه‌های دیگر گزارش شده، اما هنوز اطلاعات درستی از رفتار این سویه در دست نیست. از طرفی آمار بالای ابتلا و بستری در این سویه هم می‌تواند فشار مضاعفی را دوباره بر دوش کادر درمان بیفکند.

نکته
علاج قبل از پیک

پیک ششم هنوز از راه نرسیده و آمار ابتلا به اومیکرون و بستری بالا نرفته است؛ این یعنی در وقت طلایی«پیشگیری» قرار داریم. مدیریت پیک تازه‌ای که در راه است، بیش از هر چیز دیگری به سیاستگذاری‌های امروز ستاد ملی مقابله با کرونا وابسته است. انتخاب بین برگرداندن برخی از محدودیت‌ها و یا مقابله با آمار ابتلا با اومیکرون در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها. دکتر مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می‌گوید: «براساس اطلاعات فعلی هنوز افزایش بستری و مرگ را در سویه اومیکرون نداشتیم. با وجود این نکته ما در نامه کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا هم به این موضوع تأکید کردیم که باید آمادگی کامل مقابله با شرایط روزهای آتی را داشته باشیم. زمانی که شیب رو به بالای بستری و حتی ابتلا را ببینیم، دیگر برای پیشگیری دیر است. در 5 موج گذشته، «پیشگیری» به‌معنای واقعی کلمه که سبب جلوگیری از بروز پیک شود را نداشتیم و هربار آنقدر درنگ می‌کردیم که تعداد بستری و مرگ افزایش یابد تا رفتار واکنشی داشته باشیم.»


بازگرداندن روند دورکاری کارمندان، غیرحضوری شدن مدارس و امتحانات تأکیدی است که این اپیدمیولوژیست برای کُند شدن سرعت سویه جدید در کشور به آن اشاره می‌کند. یونسیان می‌گوید:«نکات مهمی که برای بازگشایی مدارس باید مدنظر قرار می‌گرفت را در کمیته علمی کرونا بیان کردیم و حدود ۲۰ نکته یا شرط در آن مستند، قید کردیم. در نهایت تأکید شد که درهرحال باید آموزش مجازی کماکان ادامه داشته باشد تا هر زمانی که نیاز به بستن مجدد مدارس شد، اخلالی در امر آموزش ایجاد نشود. به همین دلیل است که مدارس و دانشگاه‌ها نباید آموزش از راه دور را به‌طور کلی حذف کنند. قبل از بروز اتفاق باید پیشگیری رخ دهد و به همین دلیل است که پیشنهاداتی مانند تعویق امتحانات حضوری مدارس و دانشگاه‌ها، توجه مجدد به آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها و مدارس، تعطیلی ورزشگاه‌ها و مراسمات فرهنگی، ادامه دورکاری کارمندان و... را مطرح می‌کنیم.»
به‌گفته او با توجه به چگونگی رعایت نکات بهداشتی و همچنین روند واکسیناسیون در کشور، انتظار می‌رود سرعت پیشرفت سویه جدید در کشور بالا باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha