سلامت نیوز:«روزهایی شده که ما حتی یک لیوان آب هم برای خوردن نداشته‌ایم اما نهر آب زلال جاری شده از لوله‌های شکسته جلوی چشم‌مان به هدر رفته است.» این جمله را مشهدی‌علی یکی از اهالی «شهرستان درمیان» خراسان جنوبی می‌گوید و ادامه می‌دهد: 22 سال است که خشکسالی گریبانگیرمان شده و مسئولان هر روز ما را تشویق به صرفه‌جویی می‌کنند اما وقتی زندگیمان را آب برده ما چه کاری می‌توانیم بکنیم. چرا وقتی می‌گویند آب نداریم باید شاهد هدر رفتن آب در کوچه پس‌کوچه‌های شهر باشیم.

بیشترین هدر رفت آب در تشنه‌ترین استان ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مسئولان می‌گویند لوله‌های آبرسانی کهنه شده‌اند و این نشتی‌هایی که هر روز در گوشه‌ای از روستا می‌بینیم مربوط به همین موضوع است. هر بار لوله در قسمتی می‌شکند و آب برای چند روز و گاهی تا هفته‌ها به هدر می‌رود. خانه‌خراب شده‌ایم. اغلب خانه‌هایمان نشست کرده و ما نگران ریزش هستیم. اینها بخشی از صحبت‌های اهالی شهرها و روستاهای خراسان جنوبی است که فرسودگی خطوط انتقال شبکه آب آنها را کلافه کرده است.

مشکل فرسودگی شبکه آبرسانی خراسان جنوبی مشکل امروز و دیروز نیست و سال‌هاست باعث شده هدررفت آب در شهرهای این استان به حدود ۳۱.۸ درصد و در روستاها به حدود ۴۲ درصد برسد. هر چند دولت هر ساله رقمی معادل 109 میلیارد تومان برای تأمین آب در خراسان جنوبی هزینه می‌کند اما فرسودگی شبکه آبرسانی این استان سبب شده 40 درصد این اعتبار که معادل 6 میلیارد تومان می‌شود به هدر برود.


اصلاح شبکه‌ها  سرمایه می‌خواهد
«حسین امامی»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه هدررفت آب در این استان بالاتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: هدررفت آب در این استان به 2 بخش مربوط می‌شود. بخشی از آن مربوط به معیوب بودن کنتورها بوده و بخش دیگر مربوط به فرسودگی خطوط انتقال شبکه آب است. در واقع این 2 موضوع سبب شده بالغ بر پنج تا هشت درصد آب مصرفی در استان درآمدی برای شرکت آب و فاضلاب نداشته باشد.

وی ادامه داد: میزان هدررفت آب در شهرهای استان ۳۱.۸ درصد و در روستاها حدود ۴۲ درصد هدررفت است. ما می‌دانیم فرسودگی شبکه‌های قدیمی دلیل اصلی هدررفت بالای آب در روستاهاست اما برای اصلاح شبکه‌های آبرسانی 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. البته با توجه به بالا رفتن قیمت تجهیزات این رقم نیز در ماه‌های آینده باز هم بالاتر خواهد رفت. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برنامه جامعی برای مدیریت مصرف و کاهش هدررفت آب در استان داریم، افزود: در برخی از روستاها فرسودگی شبکه‌های آبرسانی به حدی است که میزان هدررفت آب به ۴۷ درصد هم می‌رسد. ما تلاش داریم این شبکه‌ها را اصلاح کنیم اما دیگر سازمان‌های مرتبط هم باید وظایف خود را انجام دهند. بخشی از خطوط فرسوده باید توسط جهاد کشاورزی و بهداشت محیط اصلاح شود.


اختصاص 15 میلیارد تومان از  محل اعتبارات نشتی‌یابی
وی با اشاره به گستردگی بالای شبکه آب در روستاهای استان،افزود: با توجه به پراکنش زیاد روستاها در استان طول شبکه‌های آبرسانی بسیار گسترده است. به همین دلیل لازم است هر ساله بخش زیادی از این شبکه‌ها تعویض شود اما محدودیت‌های مالی سبب شده این کار انجام نشود. واقعیت این است که ما در بخش آب شرب روستایی به‌طور کامل با زیان مواجه هستیم. هزینه انتقال آب به روستاها بسیار بالا و تعرفه‌ها بسیار پایین است. همین موضوع سبب شده تا هزینه‌های جاری شرکت پوشش داده نشود.

براساس برآوردهای صورت گرفته ما در حال حاضر به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای اصلاح شبکه‌های آب نیاز داریم. در حالی که مجموع فروش یک‌ساله ما کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب خراسان جنوبی از رفع 25 درصد هدررفت در شهرستان درمیان خبر داد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته اعتبارات کاهش داشته است اما با پیگیری‌های انجام شده توانسته‌ایم از محل اعتبارات ملی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای نشتی‌یابی دریافت کنیم.

امیدواریم با تخصیص این اعتبار بتوانیم عملیات اصلاح و نوسازی شبکه و تعویض کنتورهای مستهلک را با سرعت بیشتری انجام دهیم. البته با اعتبارات محدود سال‌های قبل نیز توانسته‌ایم از ابتدای سال‌جاری تا کنون خطوط فرسوده شبکه آبرسانی استان را 2.5 درصد کاهش دهیم.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹۸۵ روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی هستند، تصریح کرد: از آنجایی که هزینه عملیات اصلاح شبکه آبرسانی بالاست و اصلاح کامل آن نیاز به زمان دارد چند سالی است تلاش داریم با استفاده از دستگاه‌های نشت‌یاب به‌خصوص در مناطق با بافت شنی، لوله‌های معیوب را شناسایی و عملیات اصلاح را انجام دهیم.


تأکید استاندار خراسان جنوبی بر رفع مشکل هدررفت آب
«جواد قناعت»، استاندار خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: مشکل هدررفت آب در شبکه‌های آبرسانی شهری و روستانی استان باید با جدیت و براساس برنامه زمانبندی پیگیری شود.
وی با تأکید بر اینکه در تأمین اعتبارات نگاه ویژه‌ای به این موضوع خواهیم داشت، ادامه داد: با توجه به اینکه هدررفت آب در شبکه توزیع در بخش روستایی استان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است. تلاش داریم با جذب اعتبارات ملی در این زمینه میزان بالای هدررفت آب ناشی از فرسودگی را کاهش دهیم و به نرم کشوری نزدیکتر شویم.


استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: آب از موضوعات کلیدی جامعه جهانی، کشور و استان ماست زیرا علاوه بر حیات انسان به پیشرفت و تعالی هر کشور و منطقه نیز مرتبط است. می‌دانیم برخی استان‌ها درگیری بیشتری با موضوع کم‌آبی دارند اما نباید فراموش کنیم خراسان جنوبی نیز با توجه به خشکسالی‌های متمادی با مشکل کم‌آبی جدی مواجه است و مسئولان باید جلوی هدررفت آب را بگیرند.


قناعت افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر احتمال تداوم خشکسالی از هم‌اکنون باید با بهره‌گیری از تجربیات سال‌های گذشته برای آبرسانی سیار به روستاها در ماه‌های گرم سال، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.همچنین درخصوص افت فشار آب برخی مناطق استان در فصول گرم سال نیز باید تدابیر لازم اندیشیده شود.استاندار خراسان جنوبی بر حضور جدی و فعال مدیران در سفرهای شهرستانی تأکید کرد و گفت: ضروری است که براساس سند سازگاری با کم‌آبی، با برنامه‌ریزی دقیق، جذب حداکثری منابع ملی، انجام کار جهادی و توجه به فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف آب اقدام شود.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی : در برخی از روستاها  فرسودگی شبکه های آبرسانی به حدی است که میزان هدررفت آب به  ۴۷ درصد  هم می رسد. ما تلاش داریم این شبکه ها را اصلاح کنیم اما دیگر سازمان های مرتبط هم باید وظایف خود را انجام دهند.  بخشی ازخطوط  فرسوده باید  توسط جهادکشاورزی  و بهداشت محیط   اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha