سلامت نیوز: قاچاق پرندگان از ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس با کسب مجوزهای رسمی تبدیل به یک تجارت کلان شده است و میراث طبیعی ایران را به تاراج می برد.

قاچاق رسمی پرندگان ایرانی با مجوز سازمان محیط زیست/ ایران تبدیل به پاتوق قاچاقچیان حیات وحش می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اخیرا مجوز صادرات 850 قطعه پرنده زینتی به کشور کویت با امضای رئیس  اداره کل محیط زیست استان خوزستان به امضا رسیده است.

درحالیکه پیش از این هم سابقه داشته و مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در توجیه این رویه گفته است: صدور مجوز برای پرنده های زینتی مثل «بلبل خرما» که از گونه های غیرحمایتی و پرورشی محسوب می شود، قانونی است. چون از نظرقانونی، تجارت گونه های وحشی، صادرات و واردات پرندگان وحشی، زینتی و پرورشی در چارچوب دستورالعمل های جاری سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است و از نظر «کنوانسیون سایتیس» (تجارت بین المللی گونه های جانوری و گیاهی) نیز منعی ندارد.

در این مجوز صحبت از انتقال هوایی 300 قطعه قناری، 100 قطعه بلبل خرما، 100 مرغ مینای پرورشی، 150 قطعه فنچ و 200 قطعه جوجه مرغ است.

قاچاقچیان روز روشن پرنده ها را در خوزستان زنده گیری می کنند

اما ناصر عبیات فعال محیط زیست به فارس در واکنش به این خبر گفت: بلبل خرماهایی که اجازه صادرات آن داده شده در روز روشن و بدون هیچ مزاحمتی از طبیعت خوزستان به وسیله قاچاقچیان زنده گیری شده  و پرورشی نیستند، و  با مجوز محیط زیست از کشور خارج می‌شوند.

ایمان ابراهیمی پرنده شناس و مدیرعامل انجمن آوای بوم ایران نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه هر از چندگاهی خبر صدور مجوز صادرات پرندگان از سوی سازمان محیط زیست  شنیده می شود و مسئولان آن ادعا می کنند که این پرندگان پرورشی هستند، اظهار داشت: محیط زیست شناسنامه ای برای پرندگان پرورشی صادر نکرده است که پرورشی یا به اسارت گرفته شدن آنها را بتوان تشخیص داد. متاسفانه تقریبا بیشتر بلبل خرماها و شاهین سانانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس خرید و فروش می شوند، با مجوز رسمی به این کشورها صادر شده اند.

بیشتر بلبل خرماها و شاهین سانانی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس خرید و فروش می شود از ایران صادر می شوند

ابراهیمی راه حل این مساله را شناسایی توالی گونه عنوان کرد و گفت: به زبان ساده از حیواناتی که ادعا می شود پرورشی هستند، باید شناسنامه داشته باشیم، که این شناسایی از طریق چیپست گذاری "chipset" زیر پوستشان ممکن است.

این پرنده شناس با اشاره به اینکه چیپست گذاری پیشرفته ترین کاری است که امروز در دنیا برای ردیابی گونه ها انجام می دهند، توضیح داد که چیپست ها، تراشه الکترونیک کوچک ارزان قیمتی است که زیر پوست حیوان قرار داده می شود و امکان خوانش اطلاعات آن با دستگاه وجود دارد و اعداد ثبت شده در آن نشان می دهد که  هر حیوان نشانه گذاری شده در چه شرایطی قرار دارد.

تجارت کلان قاچاق پرندگان با مجوز و بدون نظارت دولتی

ابراهیمی صدور مجوز ورود و خروج گونه ها قبل از الزام چیپست گذاری را منجر به ایجاد یک فساد شبه دولتی مشابه پول شویی دانست و اظهار داشت: وقتی گونه ها علامت گذاری نشده باشند، قاچاقچیان به راحتی می توانند، گونه جانوری حاصل قاچاق را با مجوز دولتی و بدون اینکه مشخص شود این گونه از کجا آمده است، از کشور خارج کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به شدت سیستم نظارت خرید و فروش حیوانات را در کشورشان جدی گرفته اند و سودجویان از خلاءهای قانونی در ایران استفاده کرده و پرندگان ایرانی را با کسب مجوز صادرات پرندگان زینتی با سود کلان به آنها می فروشند

این پرنده شناس در توضیح علت رشد این نوع تجارت در ایران گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند سال اخیر به شدت سیستم نظارت خرید و فروش حیوانات را جدی گرفته اند، در حالیکه ایران در این زتوسه سیستم های نظارتی عقب مانده است ودر این شرایط اگر در محدوده ایران بخواهند گونه قاچاق را به اروپا منتقل کند، بدون نیاز به هزینه و ریسک بالا با کسب یک مجوز قانونی از سازمان محیط زیست تحت عنوان، صادرات پرنده زینتی سود کلانی به جیب می زنند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه این رویه در بلند مدت می تواند کشور ما را به پاتوق قاچاقیان حیات وحش تبدیل کند. ابراز داشت: برای سامان دادن با این موضوع راهی جز چیپست گذاری نیست. چون مافیای قاچاق پرندگان در ایران در حال سودجویی با کمک خلاءهای نظارتی و کسب مجوزهای قانونی هستند و  ایران را به یک کردیدور قاچاق قانونی پرندگان تبدیل کرده اند، تجارتی که سود دلاری کلانی را برای آنها به ارمغان آورده و آسمان ایران را از پرنده خالی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha