سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 334053

سلامت نیوز: طی دو هفته‌ اخیر، دو تصــادف زنجیره‌ای بــزرگ در جاده‌های کشور منجــر به زخمــی شــدن چنــدیــن نفـر و یتیم شــدن ده‌ها کودک و بی‌سرپرســت شدن زنان بسیاری شد. در آخرین اتفاق، بامداد (۲۰ دی ۱۴۰۰) تصادف زنجیره‌ای 59 خودرو در محور بهبهان- اهواز که بیشتر به فیلم‌های اکشن هالیودی، شباهت داشت، منجر به فــوت ۵ نفر و ۴۱ مصدوم شده‌اند که در حــال حاضر ۱۰ نفر ترخیص شده و حال یک‌نفر از آنها وخیم است.

«مرگ‌های جاده‌ای» جای کرونا را گرفت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،آنطور که رئـــیس پلیس راه خوزستان گفته است: «این تصادف که دو تصادف مجزا محسوب می‌شود در دو لاین مخالف اتفاق افتاده است. در یکی از این دو لاین حدود ۹ دستگاه خودرو با هم تصادف کرده‌اند. اما این تصادف خسارتی بوده و مشکل خاصی نداشته است. در لاین مخالف که حدود دویست متر با تصادف اولیه فاصله داشت حدود ۵۰ دستگاه خودرو متاسفانه با هم برخورد کردند.

در این حادثه سه دستگاه خودرو دچار حریق شده‌اند. طبق اعلام وی، علت حادثه در دست بررسی است، اما علت انسانی دلیل اصلی این اتفاق بوده. آنچه که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر کام جامعه را تلخ کرده است و تعداد قابل توجهی از خانواده‌های ایرانی را عزادار و داغدار عزیزان خود کرده، حوادث مرگباری بوده که زنجیروار در اقصی نقاط کشور روی داده است. بخشی از این حوادث در جاده‌های مواصلاتی کشور و خیابان‌های شهری، و بخشی دیگر در مراکز تجاری و واحدهای کارگاهی و صنعتی اتفاق افتاده است. حتی گستره چنین حوادثی به درون خانه‌های مردم کشیده شده است.

طی شش ماه گذشته تقریبا روزی نبوده است که خبر حوادث جاده‌ای و غیرجاده‌ای در رسانه‌های ارتباط جمعی کشور منتشر نگردد. آمار مرگ و میر حوادث به قدری تکان دهنده و وحشتناک است که خبر می‌رسد اگر تا دیروز بخش عمده تلفات انسانی در کشور مرتبط با بیماری کرونا بود، این روزها حوادث حواشی زندگی مردم بخش کثیر مرگ‌ها در کشور را تشکیل می‌دهد. با مراجعه به بیمارستان‌ها و آرامستان‌های سطح کشور و انجام یک مطالعه میدانی به راحتی می‌توان متوجه افزایش غیرمنتظره آمار ورودی اجساد به سردخانه‌ها و غسالخانه‌ها شد. 

  اعتراض مردم به راه‌های کشور 

در آخرین موردِ این دست از حوادث، تصادف زنجیرهای 59 خودرو در محور بهبهان – رامهرمز در روز گذشته بوده است. این بار سومی است که در خوزستان چنین تصادف مرگباری رخ داده است؛ در ابتدای ماه‌جاری، متاسفانه طی تصادف زنجیره‌ای که در محور اهواز-  خرمشهر روی داد، حدود 50 نفر در مجموع کشته و زخمی شده‌اند. حادثه اخیر حتی تبعات امنیتی و سیاسی برای کشور به دنبال داشت و شماری از مردم خوزستان در مراسم تشییع کشته ‌شدگان این تصادف و در حضور ماموران پلیس در اعتراض به وضعیت راه‌های ارتباطی، امنیت جاده‌ای و سوءمدیریت مسئولان دست به تجمع زدند.

چهار روز بعد از این حادثه، واژگونی یک دستگاه وانت ‌بار حامل کارگران فصلی در محور جاده دزفول به شوش در استان خوزستان، ۹ زخمی بر جای گذاشت. حوادث جاده‌ای خوزستان به مثابه مشت نمونه خروار می‌مانند و هر هفته شاهد حوادث منجر به فوت در جاده‌های کشور هستیم. آتش‌ سوزی اتوبوس در جاده تهران-  پردیس منجر به فوت راننده و حادثه دلخراشی که در پی برخورد اتوبوس با تریلر در ماه جاری در جاده قم -  کاشان اتفاق افتاد باعث شد تا 9 نفر از هموطنان‌ به کام مرگ برده شوند.

همچنین تصادف سرویس مدرسه در جاده هلشی-  ماهیدشت ‎در کرمانشاه از دیگر حوادثی بوده است که به فاصله اندکی در طی این ماه روی داده است و تعداد کشته‌ها و مصدومین قابل توجه بوده است. دو حادثه جاده قم به کاشان و جاده هلشی به ماهیدشت، تصادف‌های مرگبار جاده‌ای بوده‌اند که در کمتر از 2 روز 43 کشته و زخمی بر جا گذاشته‌اند.

  ابر و باد و مه، مقصر هستند، ‌جز مدیران 

مسئولان دولتی از جمله وزیران راه و شهرسازی و بهداشت و درمان تاکنون نسبت به این حوادث واکنش مناسبی درخصوص عدم تکرار آنها نشان نداده‌اند و عکس العمل دولتی بیشتر بر روی اطلاع‌رسانی و تسلیت و اعلام عزای عمومی بوده است. حتی برخی مدیران دولتی مرتبط، علت چنین حوادثی را بی‌احتیاطی رانندگان و شرایط نامطلوب آب و هوایی مانند: مه و باران و برف در جاده و باران و یخ زدگی و برف گیر شدن جاده‌ها و کاهش محدودیت دید رانندگان خودروها ذکر می‌کنند. اما در این میان، سوالی که در بین افکار عمومی جامعه پدید آمده این بوده است که وقوع این تعداد بی‌شمار حوادث جاده‌ای و غیرجاده‌ای چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟! در تعدادی از حوادث روی داده، گزارشاتی درخصوص سکته‌های ناگهانی قلبی و مغزی راننده پشت فرمان اتومبیل و اتوبوس منتشر می‌شود.

وزارت بهداشت و درمان باید پاسخ دهد که آیا علت چنین پدیده‌های پزشکی که این روزها در کشور مکررا رخ می‌دهد می‌تواند ناشی از عوارض ابتلا به بیماری کرونا و مصرف داروهای بیماری و واکسن باشد، یا اینکه فشارهای زندگی و اضطراب و استرس حاصل از مشکلات و مسائل مالی و اقتصادی و زناشویی در درون خانواده‌ها علت آن‌ها بوده است؟ وزیر راه و شهرسازی آیا از وضعیت استاندارد جاده‌های کشور که به راحتی می‌توان از خط کشی ‌کف جاده‌ها پی به شرایط ایمنی و فنی جاده‌ها برد، اطلاع دارد؟ این وزارتخانه اخیرا بیان داشته که به دلیل تحریم‌ها با کسری بودجه ۱۷ هزار میلیارد تومانی برای تجهیز جاده‌ها مواجه شده است.

چرا علی رغم تاکید رئیس پلیس راهور کشور مبنی بر کشته شدن روزانه حداقل ۶۰ نفر در تصادفات رانندگی ایران و وجود نقطه‌های تصادف‌ خیز در جاده‌های کشور نسبت به اصلاح آن‌ها اقدام عملی موثری صورت نمی‌گیرد؟ در کشور ۵۲۰۰ نقطه حادثه ‌خیز وجود دارد که ۳۲۰۰ نقطه آن در جاده‌های مواصلاتی بین شهری و بقیه در شهرها است و ۴۴ درصد از تصادفات در همین نقاط حادثه‌ خیز روی داده است و معلوم نیست چرا به رغم تاکید زیاد پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، این نقاط برطرف نمی‌شود؟! همچنین خبر می‌رسد که با وجود افزایش ۱۸ درصدی رسمی قیمت خودروهای داخلی در هفته‌های اخیر، آمار دپو و ذخیره سازی خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها و انبارهای شرکت‌های خودروسازی افزایش یافته است و تحویل چنین خوروهایی به مشتریان متاسفانه باعث نارضایتی خریداران و به خطر افتادن سلامتی و ایمنی آنها شده است. بنابراین براساس آنچه که مطرح شد، مسئولان کشور قبل از اینکه دلیل افزایش تصادفات اخیر در کشور را بی‌احتیاطی و شرایط جوی مطرح کنند، نیم نگاهی به سوء مدیریت خود و جاده‌های غیراستاندارد کشور داشته باشند تا بیشتر از این اعتماد عمومی خدشه دار نگردد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha