دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۳
کد خبر: 334337

شاید آفتاب از طریق پوست با تحریک سلول‌های ایمنی نقش محافظتی خود را انجام می‌دهد. از سوی دیگر احتمال دارد آفتاب باعث تغییر عملکرد بیولوژیک سلول‌های ایمنی می‌شود.

نقش آفتاب و ملاتونین در بهبود علائم ام اس

ملاتونین ممکن است کیفیت خواب در مبتلایان به ام اس را بهتر کند

یک مطالعه جدید نشان داد استفاده از ملاتونین در ام اسی‌ها، کیفیت خواب آنان را بهتر می‌کند.

ملاتونین هورمونی در بدن است که دوره‌های خواب و بیداری فرد را تنظیم می‌کند. این هورمون می‌تواند طول مدت خواب را نیز افزایش دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که با افزایش سن، مدت‌زمان خواب روزانه او کاهش می‌یابد. این موضوع از سوی دیگر به آن معنی است که افراد جوان‌تر مبتلا به ام اس پاسخ بهتری به درمان با ملاتونین نشان می‌دهند. گفته می‌شود که احساس خستگی شدید در مبتلایان به ام اس هم احتمال دارد با ملاتونین کاهش یابد.

آفتاب ممکن است محافظ کودکان و جوان‌ترها در برابر ابتلا به ام اس باشد

یک تحقیق جدید نشان داده که نور آفتاب ممکن است برای کودکان و نوجوانان حفاظی در برابر ام اس باشد.

در این تحقیق ۳۳۲ فرد مبتلا به بیماری ام اس در مورد میزان در معرض آفتاب بودن مورد سؤال و پرسش قرار گرفتند و با ۵۳۴ فرد بدون ابتلا به ام اس که از نظر سن و جنسیت مشابه بودند مقایسه شدند. البته سایر عوامل مستعدکنندة شناخته شده برای ام اس مانند مصرف سیگار، از این مطالعه کنار گذاشته شده بودند.

درنهایت این مطالعه نشان داد آن گروه از افراد که در فصل تابستان بین نیم تا یک ساعت در خارج از ساختمان و در معرض آفتاب بوده‌اند ۵۲ درصد ریسک کمتری برای ابتلا به ام اس را داشته‌اند. اما علت چه می‌تواند باشد؟ شاید آفتاب از طریق پوست با تحریک سلول‌های ایمنی نقش محافظتی خود را انجام می‌دهد. از سوی دیگر احتمال دارد آفتاب باعث تغییر عملکرد بیولوژیک سلول‌های ایمنی می‌شود.

منطقی به نظر می‌رسد که به وابستگان درجه یک بیماران ام اس توصیه شود حداقل نیم ساعت از وقت روزانه خود را در معرض آفتاب باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha