دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 334355

سلامت نیوز:آخرین رنگ‌بندی کرونایی استان‌های کشور که در 25دی منتشر شده نشان می‌دهد همچنان هیچ شهری در وضعیت قرمز یا نارنجی قرار ندارد و 53شهر در وضعیت زرد و 395شهر در وضعیت آبی هستند.

 اومیکرون؛ آتش زیر خاکستر در استان‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  همشهری، با وجود این در خراسان شمالی، سمنان، یزد، خراسان جنوبی، کرمان و ایلام روند ابتلا و وضعیت بستری رو به افزایش است و با توجه به رشد 102درصدی نرخ ابتلای روزانه در کشور طی هفته گذشته، کارشناسان نسبت به آتش زیر خاکستر اومیکرون در ایران هشدار می‌دهند؛ محمدرضا صالحی، عضو علمی کمیته کرونا هم بر این موضوع تأکید می‌کند و معتقد است که پیک ششم بسیار نزدیک است.

 وضعیت بحرانی در خراسان شمالی  
براساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خراسان شمالی با بروز هفتگی بستری7.13 در 100هزار نفر وضعیت بحرانی‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد. این نرخ بستری در شرایطی است که میانگین ابتلا هم‌اکنون 2.33در 100هزار نفر اعلام شده.هفته گذشته جاجرم در خراسان شمالی به‌عنوان تنها شهرستان کشور در وضعیت نارنجی قرار گرفته بود که با کاهش نسبی روند بستری‌ها در رنگ‌بندی جدید از وضعیت نارنجی خارج شده است.

براساس تازه‌ترین ارزیابی سامانه ماسک از 8شهرستان  خراسان شمالی، 3شهرستان در وضعیت زرد و 5شهرستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند. مدیر گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۴۱۷هزار دوز واکسن کرونا در این استان تزریق شده است، می‌گوید: ۹۴درصد جمعیت استان، دوز اول و ۸۲درصد دوز دوم و بیش از ۲۰درصد جمعیت هدف دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. فیض‌الله برزگر، شهرستان‌های بجنورد با ۹۶.۴۵درصد، گرمه ۹۳.۶درصد و مانه و سملقان ‌ با ۹۳.۳درصد را دارای بیشترین میزان واکسیناسیون استان اعلام می‌کند.

  12استان بالاتر از میانگین کشوری
به غیراز خراسان شمالی، استان‌های یزد با نرخ بستری 6.25، سمنان 6.16، خراسان جنوبی 5.38، ایلام 5.30، کرمان 4.56، کهگیلویه ‌و بویراحمد 4.45و مازندران 4.04 در 100هزار نفر هم وضعیت مناسبی ندارند و با رشد بستری مواجه هستند. هرچند بنابر اعلام علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، پایتخت در وضعیت ایستایی قرار دارد، اما این استان هم با نرخ بستری 3.19در کنار اردبیل با نرخ 3.33، آذربایجان غربی 2.89و فار س با نرخ بستری 2.81در 100هزار نفر در وضعیتی بالاتر از میانگین کشوری یعنی 2.33قرار گرفته‌اند.


سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد درباره روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی در روزهای گذشته به همشهری می‌گوید: در یزد چند مورد اومیکرون مشاهده شده است، اما با توجه به اینکه تعداد بیماران چندان زیاد نیست و به جز یک نفر وضعیت باقی بیماران وخیم نشده، نگرانی چندانی از این بابت نداریم. ابراهیم سلمانی با بیان اینکه استقبال از واکسن در یزد خوب بوده است، اظهار می‎کند: در استان یزد 91.8درصد واجدان شرایط، دوز اول، 79.9درصد 2دوز واکسن و 45درصد هم 3دوز واکسن دریافت کرده‌اند که نسبت به آمار کل کشور رقم خوبی محسوب می‎شود. همین شرایط موجب شده است تا 2ماه آینده درباره سویه جدید نگران نباشیم، فقط میزان رعایت پروتکل‎ها در استان اندکی کاهش پیدا کرده است که در این زمینه پیگیر هستیم.


وی تعداد کل بستری‌های کرونایی استان را 198نفر عنوان می‌‎کند و می‌افزاید: 58نفر از این تعداد بیمار در بخش مراقبت‎های ویژه بستری هستند و باقی بیماران هم بستری مشکوک به کرونا هستند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی(ره) یزد درباره نگرانی‌های فعلی درباره سویه جدید اومیکرون می‌گوید: براساس مطالعاتی که انجام شده است، کشورهایی که زودتر واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند به‌دلیل اینکه مدت بیشتری از دریافت دوز دوم واکسن در آنها می‌گذرد با موارد اومیکرون بیشتری هم مواجه شده‌‎اند.

دلیل این مسئله آن است که وقتی  4 تا5 ماه از دریافت دوز دوم واکسن می‎گذرد بدن ایمنی خود نسبت به ویروس را از دست می‌دهد و لازم است دوز بعدی واکسن دریافت شود. هم‌اکنون اگر نتوانیم افراد را ترغیب کنیم که دوز بوستر واکسن را دریافت کنند در یکی، دو ماه آینده با فراگیرشدن سویه جدید و افزایش روند بستری‌ها مواجه خواهیم شد. درحقیقت موج جدید، فقط موج افرادی که واکسن نزده‎اند نیست بلکه موج افرادی است که دوز یادآور واکسن خود را دریافت نکرده‌اند.

   وضعیت خوب در 6استان
گیلان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی با بروز بستری بالاتر از 2در 100هزار نفر و زنجان، کردستان، قزوین، خراسان رضوی، البرز، قم، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان با بروز بستری بالاتر از 1در 100هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. هرچند روند بستری در کل کشور و به تبع آن استان‌های مختلف، روندی افزایش پیدا کرده است، اما همچنان اصفهان، هرمزگان، گلستان، بوشهر، سیستان‌وبلوچستان و خوزستان به‌ترتیب با نرخ بستری 0.98، 0.92، 0.87، 0.74، 0.52و 0.43در 100هزار نفر وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارند. با وجود این شرایط اما زنگ خطر افزایش روند بستری در استان‌هایی که وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشوری دارند هم به صدا درآمده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه در همه شهرهای استان، سویه اُمیکرون مشاهده شده و جمعیت ابتلا به این سویه ۶۳۰ تا یک هزار نفر در این استان برآورد می‌شود، می‌گوید: ۶۳ابتلا در استان مرکزی به اومیکرون گزارش شده که شامل 8نفر آشتیان، ۶نفر در ساوه، 4 نفر در کمیجان، 4نفر در محلات، 3نفر در تفرش و دلیجان و خمین نیز هر کدام، یک نفر مبتلا ثبت شده است.
محمدجمالیان نقاط تهدید استان در سویه جدید را شامل مراوده‌ با قم، ابتلای کادر درمان، مراودات استان با کشورهای درگیر ازجمله ترکیه، کویت و قطر می‌داند و می‌افزاید: در آمار مقایسه هفته دوم نسبت به هفته سوم دی‌، میزان موارد مثبت مرکزی از ۱۹۴مورد مثبت به ۲۷۴مورد افزایش رسیده است.

همچنین میزان بستری نیز از ۱۵نفر به ۱۶نفر، میزان موارد سرپایی از ۱۷۹نفر به ۲۵۸نفر و فوت از 3نفر به یک مورد ثبت شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تأکید می‌کند: کووید-۱۹ روند افزایشی یافته و در نتیجه تلفات نیز روند صعودی خواهد گرفت و نگرانی کادر درمان از ابتلای افراد زیر ۱۲سال، افراد در سنین بالا و افراد با بیماری زمینه‌ای است. در شرایطی قرار داریم که اگر غفلت در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گیرد شاهد اوج بیماری خواهیم بود زیرا اکنون هوا سرد شده و پنجره‌ها بسته است و تهویه مطلوب صورت نمی‌گیرد.

طی ۲۴ساعت گذشته، 31بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳۲هزار و ۴۴نفر رسید. سویه‌های جدید کرونا همواره به شکل گریزناپذیری فراگیر شده‌اند، اومیکرون هم آنطور که از شواهد پیداست همین وضعیت را دارد و تنها راه مقابله با آن جدی‎گرفتن واکسیناسیون و رعایت پروتکل‎هاست؛ 2نکته‎ای که همواره از مسئولان بهداشتی شنیده شده است اما تکرار مداوم آنها از اهمیتشان کم نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha