شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 335324

سلامت نیوز:کارشناس حوزه سلامت: وضعیــت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حال انفجار است و وضعیت به‌حدی وخیــم گزارش شده که پزشکان هرگونه ضعف بدنی، سرفه، تب و درد عضـــلانی را سرماخوردگی یا حداقل جـرات به‌کار بردن نام امیکرون را نـدارند.

معطلی برای تزریق یک سرم در مراکز درمانی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،مثلا برای یک تزریق سرم، باید دو ساعت در یک مرکز درمانی در صف بمانید تا تختی خالی شـود. این شرایط دو حالت دارد، یا موجی از سرماخوردگی یا آنفلوآنـزا کشور را فرا گرفته، یا چرخش امیکرون به‌حدی است که دیگر هیچ‌کسی در امان نیست.

اما دریغ از یک محدودیت در جامعه و همه مسئولان، مردمی که دوسال درگیر کرونا بوده‌اند و حالا خسته از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی، خسته هستند مقصر می‌دانند. البته این امر فقط مختص کشور ما نیست و کشورهای پیشرفته نیز درگیر شیوع شدید و خارج از کنترل کرونا شده‌اند. به سبب غالب شدن سویه اُمیکرون و جهش‌های آن در جهان و ایران، هر فرد با علائم سرماخوردگی را باید کووید در نظر گرفت. مرخصی کادر سلامت در ایران به‌خاطر وضعیت فعلی لغو شده و به تمام واحدهای بهداشتی سراسر کشور اعلام آماده‌باش شده است.

کمیته علمی ستاد ملی کرونا ضرورت تعطیلی دو هفته‌ای کشور را مطرح ساخته است اما دولت می‌گوید زیربار محدودیت‌های گذشته نمی‌رود و این‌بار اختیارات تعطیلی به استانداران هر استان واگذار شده است. فشارهای افکار عمومی برای تعطیلی و قرنطینه کشور به حدی است که استانداران در مراکز استان‌ها گفته‌اند که اختیار تعطیلی محلی در هر شهر و استان اصلا از سوی دولت به آنها تفویض اختیار نشده است.

بازی مار و پله دولتی با ویروس جدید کرونا همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد همان‌طور که پیش‌تر رئیس‌جمهور اذعان داشته بود که برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی اقشار چاره‌ای در دست ندارد، درخصوص کرونا و سویه جدید هم دولت فاقد راهکار مشخص برای بیمارنشدن مردم است. رفتارهای سیاستی و تصمیم گیری‌های بی‌سرانجام دولتی در ایران در حالی تداوم پیدا می‌کند که سرعت انتشار ویروس جدید اُمیکرون به صورتی است که تعداد مبتلایان در ایران جهش و افزایش غیرباوری پیدا کرده است.

قرنطینه هوشمند دیگر جواب نمی‌دهد

آخرین رنگ بندی کرونایی در کشور نیز این ادعا را تایید می‌کند و افزایش سریع شهرستان‌های قرمز کرونا در پی افزایش پرشتاب بستری‌های روزانه، نشان از انفجار امیکرون دارد. چند برابر شدن شمار مبتلایان به کرونا و اختلاف دستگاه‌ها و مقامات دولتی بر سر قرنطینه هوشمند یا محدودیت کامل، سرانجام بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت و درمان را بر آن داشته که عنوان کند: «قرنطینه هوشمند دیگر ارزشی ندارد.» بستری‌های کرونا در کشور تا 70 درصد افزایش پیدا کرده است و در روزهایی که رنگ‌ بندی قرمز و نارنجی به نقشه فراگیری کرونا در کشور بازگشته است، مدارس به یکی از کانون‌های اصلی شیوع اُمیکرون تبدیل شده‌اند.

دانش آموزان در معرض خطر جدی

دانش‌ آموزان اکنون ناقلان جدید کرونا نشانه‌گذاری شده‌اند. مراجعات به بیمارستان‌های کشور حداقل سه برابر بیشتر از هفته‌های قبل گزارش شده و علائم بیشتر کودکان و نوجوانان کرونایی اسهال، استفراغ، سرفه و عطسه است. چالش بر سر واکسیناسیون کرونا و تزریق دُز سوم واکسن در وانفسای پیک ششم بیماری در ایران وارد مرحله تازه‌ای شده است و تزریق واکسن آسترازنکا که تاثیرگذاری آن بارها در سویه‌های دلتا و اُمیکرون اثبات شده بود در استان خراسان رضوی و تعدادی دیگر از استان‌های کشور متوقف شده است.

عوارض شدید و گزارش شدن 3 مرگ با تزریق این واکسن آن هم در فاصله کوتاهی، از جمله دلایل توقف تزریق واکسن آسترازنکا در ایران برشمرده شده است. اکنون خبر می‌رسد که دستورالعمل تزریق واکسن رازی کووپارس به عنوان واکسن جایگزین آسترازنکا، خطاب به مراکز بهداشتی و واکسیناسیون کشور ابلاغ شده است. از تاثیرگذاری واکسن رازی کووپارس روی ویروس کرونا به دلیل اینکه شناسنامه آن و نتایج آزمایشات بالینی مراحل اول تا سوم هیچگاه در اختیار مصرف کننده و افکار عمومی قرار نگرفته است خبری در دست نیست.

گزارش شده که مدارس و دانشگاه‌ها و تجمعات در شهرهای زرد و نارنجی با حداکثر ظرفیت و تراکم جمعیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و مسئولان استانی در واکنش به نگرانی دانش آموزان و خانواده آنها بیان داشته‌اند که در صورت بیمار شدن کودکان و نوجوانان در هر یک از مراکز آموزشی حاضر به پرداخت غرامت هستند و جای نگرانی نیست چون دولت هزینه‌های بستری کرونا را تا سقف 10 میلیون تومان می‌پردازد و رقم غرامت دانش ‌آموزانی که در مدرسه کرونا گرفته و فوت می‌کنند 15 میلیون تومان خواهد بود. قیمت‌گذاری جان دانش ‌آموزان در کشور در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از کارشناسان مبارزه با کرونا در کمیته‌های علمی ستاد ملی کرونا و همچنین ناظران مستقل حوزه سلامت خواستار تعطیلی مدارس در شهرهای زرد و نارنجی هستند.

در حالی که اعضای کمیته علمی کشوری کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر اُمیکرون بازگشت محدودیت‌های کرونایی را مصوب کرده‌اند و حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته برای بار دوم طی دو ماه گذشته خواستار آن شده است که محدودیت‌های اجتماعی تا دو هفته در سراسر کشور اجرا شود و پس از آن دوباره بر اساس شرایط کشور، تصمیم‌گیری شود، حمیدرضا ابطحی، عضو دیگر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن بیان این نکته که سرعت انتشار امیکرون در کشور فراتر از پیش ‌بینی‌ها بوده است، تعطیلی دو هفته‌ای کشور را رد می‌کند و با استناد به بیانیه‌های سازمان بهدشات جهانی می‌گوید:«چه در ارتباط با اُمیکرون و چه دلتا، توصیه شده است که تا روز پنجم بعد از شیوع علائم و نه بعد از انجام و دریافت نتیجه تست پی سی آر، به شرطی که 48 ساعت از خاموش شدن علائم بگذرد و فرد دیگر با ادامه علائم مانند سرفه و تنگی نفس مواجه نشود، می‌تواند از قرنطینه خارج شود و انتقال ویروس بسیار کم خواهد بود.

از طرفی از روز دهم به بعد میزان انتقال کرونا به درصد تقریبا ناچیزی خواهد رسید، مگر افرادی که علائم ریوی آنها ادامه پیدا کند. از آنجا که آُمیکرون مجاری تنفسی فوقانی را درگیر کرده و به همین دلیل قدرت انتقال آن بسیار بالاست، معمولا بین روز پنجم تا دهم به این دلیل که افراد درگیری راه‌های هوایی تحتانی ندارند دیگر از نظر انتقال ویروس به دیگران خطری نخواهند داشت.

به این شرط باید تاکید دوباره شود که علائم ادامه نداشته و یا فرد بستری نشود.» او می‌افزاید: «سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است به دلیل بالا بودن میزان تکثیر اُمیکرون، تعطیل کردن همه ساختارهای اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی، آسیب‌های بسیار زیادی به جوامع وارد خواهد کرد و بعد از پنج روز افراد با دو ماسک می‌توانند در فاصله‌گذاری‌های اجتماعی حضور پیدا کنند.» ابطحی ادامه می‌دهد: « درحال حاضر بسیاری از افراد به مطب‌ها مراجعه کرده و در روز سوم یا چهارم بیماری‌شان که علائم بسیار خفیف دارند، درخواست سی تی اسکن می‌کنند.

سی تی اسکن جایگاه بسیار کمتری در پیک آُمیکرون نسبت به دلتا دارد. زیرا درگیری راه‌های هوایی تحتانی و ریه در این سویه بسیار کمتر است و صرفا در مواردی رخ خواهد داد که بخواهیم بستری بیمارستانی انجام دهیم.» پیش‌تر نیز مسعود مردانی یکی دیگر از اعضای کمیته علمی کرونا اظهار داشته بود که سازمان جهانی بهداشت مدت قرنطینه آُمیکرون را پنج روز اعلام کرده و بعد از این، شخص می‌تواند از قرنطینه خارج شود و به کارهای روزمره خود بپردازد.

اظهارات دو مقام اخیر کمیته کشوری ستاد ملی کرونا در حالی عنوان شده است که اعلام 5 روزه قرنطینه آُمیکرون صرفا توسط مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا و نه سازمان جهانی بهداشت مطرح شده است و علت طرح چنین نظریه‌ای نیز افت شدید تعداد نیروی انسانی در ایالات متحده به دلیل افزایش مرخصی‌ها بوده است و برای پیشگیری از به هم خوردن چرخه اداری و اقتصادی و جلوگیری از ریزش نیروی کار در ادارات و مشاغل خدماتی عدد مدت قرنطینه 5 روز اعلام شد وگرنه هر فرد مبتلا حداقل 14 روز ناقل بیماری است و می‌تواند افراد دیگر را آلوده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha