یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 335398

سلامت نیوز: لباس گرم برای بچه، خرید نان، قبض آب و برق، اجاره، وام، برنج تمام‌شده، روغن آخرش است، کفش، مدرسه، مهمان، عید و تمام.همه اینها را با سرعت پشت سرهم بخوانید و برای هرکدام پایین‌ترین رقمی که به دهن‌تان می‌رسد را جلویش بگذارید و مثلا فیلم‌های سینمایی به سرعت از ذهن‌تان بگذرانید؛ ناگهان یکی از گردونه‌های آپارات از حرکت می‌ایستد و آن یکی با فیلم پاره‌شده ریتم خود را می‌رود.

در مورد این خودسوزی حرف نزنید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این نوستالوژی فانتزی سینمای آپاراتی؛ واقعیت زندگی دستفروشی است که 4 روز پیش به نقطه «تمام» رسید و خواست با به آتش کشیدن خودش همه رنج‌هایی که کشیده را به نمایش بگذارد بلکه مسببانش کمی عذاب وجدان بگیرند.  تا کسی جای «ع. محمدی‌پور» نباشد متوجه نمی‌شود که در عصر روز چهارشنبه 13 بهمن‌ماه سال جاری، ظرفیت وجودی‌اش به چه میزانی لبریز شد و تصمیم گرفت خودسوزی کند. مخارج زندگی‌اش را با بساطی که در میدان امام‌حسین شهرستان خرم‌آباد لرستان پهن می‌کرد می‌گذراند. آن روز عصر با برخورد ماموران سد معبر شهرداری ناگهان اقدام به خودسوزی کرد. شهروندان به او کمک کردند تا بدنش را از آتش نجات دهند و آتش را خاموش کنند. پس از خاموش کردن آتش توسط شهروندان به بیمارستان شهدای عشایر منتقل شد.  


«عزیزعلی محمدی‌پور»؛ 45 ساله دستفروشی بود که اقدام به خودسوزی کرد اما زنده ماند. پیگیری‌های «اعتماد» برای مصاحبه با این دستفروش بی‌نتیجه ماند ولی پس از پیگیری‌های مجدد همسر او به «اعتماد» می‌گوید: «همسرم فعلا در بیمارستان بستری است و از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده. نیاز به عمل نداشته. مشخص نیست کِی مرخص می‌شود. خانم به ما گفتند که حق ندارید با هیچ خبرنگاری مصاحبه کنید.»پس از مصاحبه با همسر محمدی‌پور مرد دستفروش تنها سوالی که ذهنم را اشغال کرده بود این بود: «چرا نباید صحبت می‌کردند؟ به خاطر حقیقت! حقیقتی که همیشه تلخ است!»صحبت‌های رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان و بیانیه شهرداری خرم‌آباد خبر از این موضوع می‌داد که فقط دستفروش حالش خوب است اما آنها از مصاحبه منع شده بودند. علی مهرزاد صفدری رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی لرستان در این خصوص اعلام کرد که حال عمومی فرد دستفروش که اقدام به خودسوزی کرده خوب است و هم‌اکنون در بخش سوختگی بیمارستان شهدای عشایر بستری است. این حادثه در میدان امام‌حسین خرم‌آباد و در پی تذکر ماموران جمع‌آوری سد معبر شهرداری رخ داد.


شهرداری خرم‌آباد نیز در بیانیه‌ای عنوان کرد که در خصوص اتفاق رخ‌داده در عصر روز چهارشنبه در میدان امام‌حسین خرم‌آباد ضمن آرزوی سلامتی برای دستفروش خرم‌آبادی و همکارمان در شهرداری منطقه ۳ خرم‌آباد، به استحضار می‌رساند با توجه به نارضایتی و درخواست عموم مردم از وضعیت سد معبر در میدان امام‌حسین، این شهرداری با آگاهی از وضعیت اقتصادی و شغلی شهروندان خرم‌آبادی با ایجاد بازارچه‌های محلی روزانه و هفتگی در نقاط مختلف شهر هیچگاه درصدد استفاده از ابزارهای قهری معمول که برای رفع سد معبر به کار برده می‌شود، نبوده و همواره با درک شرایط اقتصادی موجود درصدد ساماندهی وضعیت تردد شهروندان بوده است تا ضمن عمل به وظایف قانونی و پاسخ مثبت به مطالبه برخی از شهروندان محترم اقدام به ساماندهی مشاغل شهری نموده به گونه‌ای که مشکلی برای تردد شهروندان ایجاد نشود.جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد ضمن قانونی خواندن اقدامات نیروهای سد معبر نیز عنوان کرد که پس از تذکر نیروهای شهرداری، دستفروشان اقدام به جمع کردن بساط می‌کنند. ولی فرد مذکور به دلیل مقاومت با نیروهای شهرداری درگیر و اقدام به خودسوزی می‌کند و از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی می‌شود. مکتوب به شهردار تذکر دادیم که افرادی را که برای مقابله با سد معبر به کار می‌گیرند به شکل ارشادی و تذکر اقدام کنند، نه اینکه رفتار آنها سبب مقاومت مردم و نهایت منجر به چنین حوادثی شود.بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که برای معضلاتی چون فقر و بیکاری چاره‌ای اندیشیده نشود شغل‌های کاذب ادامه خواهند داشت و هر گونه تلاش برای مقابله با آنها محکوم به شکست است.در ماه‌های گذشته نیز پخش فیلمی مربوط به برخورد و برچیدن بساط زن دستفروش و معلول در رشت، اعتراض برخی را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha