دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

سلامت نیوز:سنگ کلیه یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هایی است که برای هر انسانی در طول زندگی اش ممکن است اتفاق بیفتد. با افزودن یک سری مواد غذایی سالم به برنامه غذایی روزانه و ترک مواد مضر می‌توانیم به پیشگیری و بهبود آن کمک کنیم. 

درمان‌های خانگی برای سنگ کلیه

علائم بیماری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،اگر تعداد واندازه این سنگ‌ها بیشتر و بزرگ‌تر شوند،  ممکن است بیمار نیاز به مصرف داروهای ضد درد داشته باشد. این بیماری علایم مشخصی مانند درد شدید در پهلو، دردی که به قسمت تحتانی شکم و کشاله ران کشیده می‌شود، درد در هنگام ادرار، حالت تهوع و استفراغ، نیاز مداوم به ادرار کردن، تب و لرز (در صورت وجود عفونت) دارد.

بیشتر بدانید: درمان سنگ کلیه را جدی بگیرید.


پرهیزات

 اگر از نوع سنگ کلیه خود مطلع نیستید، باید از ممنوعیت‌هایی که برای همه مدل‌های سنگ کلیه مضر هستند، را رعایت کنید.  به طور کلی برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه (فارغ از نوع آن) باید از مصرف زیاد غذاهای پرنمک و شور، گوشت قرمز و دیگر پروتئین‌های حیوانی پرهیز کنید.
در طول روز باید مقدار زیادی آب بنوشید. آب به رقیق شدن ادرار کمک  می‌کند و نمی‌گذارد سنگ تشکیل شود.


آب‌لیمو

آب لیموی تازه را به‌اندازه‌ای که طعم مورد علاقه‌تان را بگیرد، به آب نوشیدنی اضافه کنید. لیمو حاوی سیترات است؛ نوعی ماده شیمیایی که مانع از تبدیل کلسیم به سنگ کلیه می‌شود.


ریحان

ریحان حاوی استیک اسید است که منجر به خرد شدن سنگ کلیه می‌شود و کمک می‌کند فرد دفع راحت تری داشته باشد. می‌توانید علاوه بر خوردن آن همراه با غذا، آن را در مخلوط کن بریزید یا آب آن را مصرف کنید. می‌توانید از ریحان خشک شده یا تازه برای درست کردن دمنوش استفاده کنید و در طول روز چند فنجان بنوشید. همچنین می‌توانید آب ریحان را به اسموتی یا آب میوه اضافه کنید.
هشدار: دقت داشته باشید مصرف آب ریحان به مدت بیش از شش هفته مجاز نیست و می‌تواند منجر به افت فشار خون، افت قند خون و افزایش احتمال خون ریزی شود.


سرکه سیب

ترشیجات مثل آب غوره، سرکه سفید و سرکه بالزامیک هم هر کدام خواص خوب خودشان را دارند، اما بعد از آب لیمو، سرکه سیب نقش مهمی در از بین بردن سنگ کلیه ایفا می‌کند.


ویتامین D

اطمینان حاصل کنید که هر روز غذاهای مملو از ویتامین D را در رژیم غذایی خود می‌گنجانید. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم بیشتر کمک می‌کند. این ویتامین در ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، زرده تخم مرغ و پنیر یافت می‌شود.
هشدار : ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که مقادیر زیاد آن موجب مسمومیت می‌شود. بهترین راه جذب ویتامین D از طریق آفتاب و استفاده از مواد غذایی طبیعی است.


آب انار

آب انار مواد سمی و سنگ‌ها را با ادرار دفع می‌کند. انار سرشار از آنتی اکسیدان است و می‌تواند کلیه‌ها را سالم نگه دارد و مانع از ایجاد سنگ کلیه شود. همچنین مصرف آب انار اسیدیته ادرار را کاهش می‌دهد و پایین آمدن اسیدیته ریسک ابتلا به سنگ کلیه در آینده را کم خواهد کرد. اگر از درمان‌های مربوط به کبد، درمان فشار خون مثل دیوریل یا کلروتیازید و رزوواستاتین یا کرستور استفاده می‌کنید، نباید آب انار بنوشید.


ترب و تربچه

استفاده از ترب و تربچه به خصوص ترب سیاه، به صورت رنده شده یا آب ترب که ناشتا نوشیده شود، هم از دیگر خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به سنگ کلیه است. ترب سیاه حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها از جمله ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، آهن، روی، فولات و کلسیم است و به همین دلیل خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد.

عادت های مضر

عادت‌های مضر عبارت‌اند از:

  •    مصرف نوشابه و قندهای مصنوعی
  •    مصرف بیش از حد پروتئین‌های حیوانی
  •    مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین C
  •    مصرف کم کلسیم
  •    خوردن بیش از حد سبزیجات تیره رنگ
  •    مصرف کافئین بالا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha