چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر: 335566

سلامت نیوز:سابقه فعالیت‌های مرکز رویش در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران، به بیش از 9 سال رسیده است. اولین کودکی که از طریق لقاح مصنوعی در این مرکز به دنیا آمده بود، حالا هفت سال دارد. از شروع فعالیت‌های این مرکز تاکنون بیش از 15هزار زوج در مرکز رویش تشکیل پرونده داده‌اند.

 تولد در مرکزی به نام رویش

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،برخی از این افراد با مشاوره و دارودرمانی و برخی با روش‌های پیشرفته سلول‌درمانی و … صاحب فرزند شده‌اند؛ در مرکز ناباروری‌ای که در مجتمع دارویی درمانی هلال ایران و زیر نظر پژوهشگاه رویان راه‌اندازی شده است. این روزها خبر از امضای تفاهم‌نامه جدیدی بین پژوهشکده رویان و مرکز دارویی درمانی هلال ایران به گوش می‌رسد. با امضای این تفاهم‌نامه هلال‌احمر علاوه بر ارایه خدمات درمانی زیر نظر پژوهشکده رویان، در فرآیندهای پژوهشی هم با این پژوهشگاه همکاری می‌کند.

مرضیه موسوی: پژوهش‌های مرکز رویان این روزها حوزه‌های گسترده‌ای از سلول‌درمانی را در حیطه تحقیقاتی خود قرار داده است. درمان ناباروری، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش‌هاست. برخلاف 10 سال گذشته که درمان ناباروری از طریق سلول‌درمانی بسیار کم و به ندرت رخ می‌داد، این روزها در اغلب شهرهای کشور شاهد گسترش این علم و روش درمانی هستیم.

دکتر «شاهرخ رامین» رئیس مجتمع دارویی درمانی هلال ایران درباره آغاز فعالیت‌های مشترک با پژوهشکده رویان می‌گوید: «فعالیت‌های مشترک هلال‌احمر و رویان از 10 سال پیش در این مجتمع آغاز شد. از آن زمان تاکنون ما بخشی از خدماتی که این مرکز پژوهشی به مردم ارایه می‌کند، با نظارت این مرکز به مراجعان ارایه می‌کنیم.»

این دومین تفاهم‌نامه‌ای است که هلال‌احمر و پژوهشگاه رویان را به همکاری با یکدیگر دعوت می‌کند. دکتر رامین می‌گوید: «بخشی از انرژی در پژوهشگاه رویان به این موضوع اختصاص پیدا می‌کرد که خدمات درمانی لازم را به مراجعان ارایه کند. در حالی که دیگر درمان ناباروری به روش رویان در اغلب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌شود. این یعنی دیگر سلول درمانی برای برطرف‌کردن مشکلات ناباروری دانش‌بنیان نیست.

طبق تفاهم‌نامه‌ای که مرکز دارویی درمانی هلال ایران با موسسه رویان دارد، اجازه ارایه خدمات درمانی لازم را که پیش از این در رویان انجام می‌شد، به هلال‌احمر می‌دهد. در عوض پژوهشکده رویان فرصت دارد که زمان و تمرکز بیشتری روی پژوهش‌ها داشته باشد تا بتوان از دستاوردهای آن، همچنان در چرخه پزشکی و درمانی استفاده کرد.»

تفاهم‌نامه امضاشده بین هلال‌احمر و رویان علاوه بر ارایه خدمات درمانی، به فعالیت در حوزه پژوهشی هم می‌پردازد. دکتر رامین می‌گوید: «یکی از راه‌هایی که مراکز درمانی می‌توانند از طریق آن به پژوهش‌های موسسه رویان کمک کنند، ارایه داده‌ها و اطلاعات حاصل از درمان در این مراکز است. وقتی نتیجه این موضوع در قالب بازخوردهای منظم و دقیق به مرکز پژوهشی ارسال شود، داده‌های باارزشی از ثبت این نتایج به دست می‌آید. مشاهده این نتایج در نوع تولید علم هم می‌تواند موثر باشد. ما طی این تفاهم‌نامه به صورت مستقیم این نتایج را در اختیار پژوهشکده می‌گذاریم.»

استفاده از ظرفیت‌های درمانی هلال‌احمر

علم ژنتیک در سال‌های گذشته این امکان را به پزشکان و پژوهشگران این حوزه داده تا بتوانند برای پیدا کردن روش‌های درمانی، تصمیم‌های درست‌تری بگیرند. علاوه بر ارایه خدمات درمانی ناباروری توسط پژوهشکده رویان، این مرکز در سال‌های گذشته تحقیق و پژوهش در بیماری‌های دیگر را هم آغاز کرده است. از جمله کمک به درمان برخی از بیماری‌ها که تا پیش از این به عنوان بیماری‌های درمان‌ناپذیر یا صعب‌العلاج می‌شناسیم.

دکتر «عبدالحسین شاهوردی» رئیس پژوهشگاه رویان می‌گوید: «یکی از بیماری‌هایی که تحقیقات بالینی آن در حال حاضر در رویان در حال انجام است، تالاسمی و هموفیلی است. ما در تلاشیم تا راهکارهایی به دست بیاوریم تا با تغییر و اصلاح ژنتیکی بتوانیم به افراد مبتلا به این بیماری کمک کنیم و آن را به طور کامل درمان کنیم. مقاله‌هایی در این زمینه در دنیا منتشر شده و البته در اروپا هم در حال حاضر این پژوهش‌ها در مرحله آزمایش بالینی به سر می‌برند و به چرخه درمان عمومی نرسیده‌اند.»

او امضای تفاهم‌نامه با جمعیت هلال‌احمر را فرصتی برای استفاده از ظرفیت‌های درمانی این جمعیت می‌داند و می‌گوید: «طبق این تفاهم‌نامه قرار است مرکز دارویی درمانی هلال ایران خدمات درمانی پژوهشگاه رویان را در اختیار مراجعان و متقاضیان بگذارد. امیدوارم با صلاح‌دید مدیران جمعیت هلال‌احمر این اتفاق در دیگر مراکز درمانی هلال‌احمر در شهرهای مختلف و حتی تهران هم تداوم پیدا کند.»

1500 فرزند مرکز رویش

مرکز رویش زنان، ساختمانی در مرکز دارویی درمانی هلال ایران است که علاوه بر مشاوره به زوج‌های نابارور یا درمان‌دارویی، از روش‌های لقاح مصنوعی هم برای کمک به درمان ناباروری استفاده می‌کند. از ابتدای راه‌اندازی این مرکز در سال1390 تاکنون بیش از 15هزار زوج در مرکز تشکیل پرونده داده‌اند. از این تعداد 1500 زوج از طریق روش‌های سلول‌درمانی صاحب فرزندشده و بارداری موفقی را تجربه کرده‌اند. دکتر «حمید چوبینه» مدیر مرکز درمان ناباروری (رویش) مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می‌گوید: «همه زوج‌هایی که به این مرکز مراجعه می‌کنند لزوما وارد سیکل سلول‌درمانی نمی‌شوند؛ برخی از این افراد با یک مشاوره ساده و اصلاح سبک زندگی، باروری طبیعی را تجربه می‌کنند. برخی هم با دارو و روش‌های درمانی ساده‌تر. عده‌ای از این افراد در میانه راه به دلایل مختلف از درمان منصرف می‌شوند. اما عده‌ای هم هستند که به روش‌های مختلفی مثل آی.وی.اف و … صاحب فرزند می‌شوند.»

هفت سال از تولد اولین فرزندی که در مرکز رویش به روش لقاح مصنوعی به دنیا آمده است، می‌گذرد. این روزها بسیاری از خانواده‌هایی که تجربه اولین باروری از طریق سلول‌درمانی را داشته‌اند، برای به دنیا آوردن فرزند دوم دوباره راهی این مرکز می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha