چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

سلامت نیوز: در دنیا سالانه ۵۰۰ هزار نفر معتاد فوت می‌کند که ۸۶ هزار نفر آن‌ها از امریکا هستند. در ایران حدود ۴ هزار نفر بر اثر مصرف موادمخدر در سال فوت می‌کنند.

متجاهران در پیچ و خم درمان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، به‌رغم افزایش تعداد معتادان متجاهر پایتخت، جمع‌آوری، درمان و ساماندهی ۴ هزار معتاد متجاهر با اقداماتی همچون افزایش مراکز نگهداری و درمان تخصصی این افراد از سوی قرارگاه آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران درحال انجام و پیگیری است. به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر، کل ظرفیت نگهداری و درمان معتادان در تهران، کمتر از ۴ هزار نفر بود، اما به همت بسیج، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها و شهرداری تهران، اردوگاه‌هایی ایجاد و ظرفیت‌سازی شد و در حال حاضر این ظرفیت در تهران قریب به چهار برابر شده‌است؛ در چند ماه آینده ظرفیت نگهداری به بیش از ۲۰ هزار نفر هم خواهد رسید.

طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر به صورت سراسری در کشور در حال اجرا است. خبرهای انعکاس‌یافته حاکی از آن است که در پایتخت، این طرح براساس برنامه و مصوبات قرارگاه آسیب‌های اجتماعی با حضور تمامی دستگاه‌های متولی و مدیریت واحد ازسوی شهرداری تهران و سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در حال پیگیری است.
تاکنون ۱۱ جلسه قرارگاه آسیب‌های اجتماعی با حضور شهردار تهران برگزار شده‌است. در همین خصوص، مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به برنا گفت: از سال ۹۵ تاکنون آمار معتادان متجاهر افزایش پیدا کرده‌است؛ به این دلیل که یک مدیریت واحد هم‌افزا در این خصوص به ندرت وجود داشته و حالا قرارگاه آسیب‌های اجتماعی این مدیریت واحد را جهت هم افزایی هرچه بیشتر نهادهای مسئول رقم زده‌است.

دو برابر شدن معتادان متجاهر
احمد احمدی صدر افزود: سال ۹۵ مردم دغدغه زیادی در خصوص معتادان متجاهر در برخی نقاط شهر داشتند و حالا که در سال ۱۴۰۰ هستیم، متأسفانه آمار معتادان متجاهر حدود دوبرابر شده‌است. این نشان می‌دهد اقدامات دستگاه‌های مربوطه در این سال‌ها به دلیل نبود مدیریت یکپارچه به اندازه کافی اثر بخش نبوده‌است. حالا قرارگاه آسیب‌های اجتماعی تمامی دستگاه‌های مرتبط را دور یک میز جمع کرده و یک مدیریت واحد صورت گرفته‌است.

درمان همزمان با جمع‌آوری
گفتنی است جلسه بررسی و تدوین شیوه‌نامه‌های پزشکی- درمانی برای معتادان متجاهر دارای منع پذیرش با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد. در این جلسه درباره موضوعاتی درباره آماده کردن شیوه‌نامه جامع اولیه پزشکی- درمانی برای معتادان متجاهر، معتادان متجاهر دارای زخم باز، تغییر سبک زندگی برای این معتادان متجاهر بعد از ترک مواد مخدر، ایجاد بانک اطلاعاتی و اخذ مجوزهای لازم در این زمینه بحث و تبادل نظر شد. احمدی همچنین تأکید کرد: در حال حاضر مجوزهای لازم از بهزیستی و قوه قضائیه را دریافت کردیم تا بتوانیم این گروه از معتادان متجاهر را ساماندهی کنیم. البته روند نگهداری و بهبود این گروه از معتادان با حضور مستمر تیم‌های پزشکی و درمانی و مراقبت‌های ویژه از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهزیستی انجام خواهد شد. وی افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های لازم فراهم شده و چند محل را برای اسکان معتادان متجاهر منع پذیرشی در نظر گرفتیم. ظرفیت در نظر گرفته شده به اندازه تمام معتادان متجاهر منع پذیرشی است و مشکلی بابت کمبود ظرفیت نخواهیم داشت.

افزایش ظرفیت مراکز نگهداری معتادان به ۱۶ هزار نفر
با سرعت گرفتن جمع‌آوری معتادان پایتخت، چهار مرکز نگهداری از معتادان در جنوب و جنوب شرقی تهران پس از تجهیز و آماده‌سازی تحویل بهره‌برداران شد و ظرفیت مراکز نگهداری تهران نسبت به سال ۱۳۹۶ چهار برابر شده‌است. در حال حاضر ظرفیت به ۱۶ هزار نفر رسیده‌است. مرکز طراوت مخصوص بانوان درگیر اعتیاد است که ظرفیت آن از سوی سپاه پاسداران به ۴۰۰ نفر افزایش یافته، مرکز حکمیه مخصوص توانمندسازی کودکان کار و مرکز آموزشی معتادان متجاهر با ظرفیت هزارو ۲۰۰ نفر، مرکز شفق با ظرفیت ۶۰۰ نفر، مرکز شهید زیادیان با ظرفیت هزارو ۲۰۰ نفر، مرکز خاور شهر هزار، مرکز خاوران با ظرفیت عادی ۱۵۰ نفر و ظرفیت برای بالای ۶۵ سال ۸۰۰ تا هزار نفر از جمله مراکز فعال در این رابطه هستند.

۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شده‌اند
دبیر کل ستاد موادمخدر هم در این خصوص گفت: کل ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر در تهران، کمتر از ۴ هزار نفر بود، اما به زودی به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید. اسکندر مؤمنی گفت: به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها و سایر دستگاه‌های متولی، در حال حاضر ظرفیت ساماندهی معتادان چهار برابر شده و در چند ماه آینده ظرفیت نگهداری به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید. به گفته مؤمنی در گذشته درمان بر پایه موادمخدر یعنی متادون بود که تقریباً حاوی صددرصد موادمخدر آگونیستی است، اما رویکرد ستاد بر ایجاد تنوع و افزایش دسترسی درمان‌های دارویی اعتیاد در کشور شامل تولید و کاهش قیمت اشکال متنوع داروی بوپره نورفین توسط شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تولید داروهای گیاهی با همکاری پژوهشگاه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی طب ایرانی دانشگاهی برای درمان قطعی و نه تمرکز بر درمان‌های نگهدارنده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha