سلامت نیوز :استفاده مکرر از مُسکن های رایج و بدون نسخه مانند آسپرین بدون خطر نیست؛ تحقیقات جدید نشان می دهد که ممکن است خطر وزوز گوش یا "زنگ در گوش" را افزایش دهد.

استامینوفن و ایبوپروفن خطر وزوزگوش را به همراه دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر ، مطالعه روی بیش از ۶۹۰۰۰ زن نشان داد که علاوه بر آسپرین و تیلنول (استامینوفن)، داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل و موترین (ایبوپروفن) نیز خطر وزوز گوش را افزایش می‌دهند.

به گزارش هلث دی نیوز،دکتر «شارون کورهان»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان بریگام و زنان در بوستون، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان مُسکن ها ممکن است در معرض خطر بیشتر ابتلا به وزوز گوش قرار داشته باشند.»

وزوز گوش عبارت است از شنیدن صداهایی مانند سوت، وزوز، خش خش، و کلیک کردن در زمانی که هیچ صدای خارجی واقعی وجود ندارد. وزوز گوش می تواند یک بیماری موقت یا طولانی مدت باشد.

در این مطالعه، محققان داده های حاصل از مطالعه سلامت را بررسی کردند. شرکت کنندگان به مدت ۲۰ سال پس از ثبت نام در سنین ۳۱ تا ۴۸ سال پیگیری شدند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که استفاده مکرر (شش تا هفت روز در هفته) آسپرین با دوز متوسط با ۱۶ درصد بیشتر خطر وزوز گوش در میان زنان جوان‌تر از ۶۰ سال مرتبط است.

استفاده مکرر از آسپرین با دوز پایین با افزایش خطر وزوز گوش همراه نبود. با این حال، استفاده مکرر از سایر NSAID ها یا استامینوفن با تقریباً ۲۰٪ بیشتر خطر ابتلا به وزوز گوش همراه بود و این خطر با مصرف بیشتر، افزایش یافت.

محققان همچنین دریافتند که استفاده منظم (دو یا چند روز در هفته) از مهارکننده‌های تجویزی COX-۲، مانند سلبرکس (سلکوکسیب)، با ۲۰ درصد بیشتر خطر وزوز گوش همراه است. مهارکننده های COX-۲ خواص مشابهی با سایر NSAID ها دارند اما عوارض جانبی گوارشی کمتری ایجاد می کنند.

یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد که مهم است که این داروها با دقت مصرف شوند و استفاده از آنها را تا حد امکان محدود کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha