سلامت نیوز :مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت کشور با بیان اینکه در کشور حدود ۱۰ هزار تخت روانپزشکی داریم، گفت: بیمارانی که دارای اختلالاتی شایع مثل افسردگی و اضطراب هستند، مراقبت‌های مناسب را در سیستم شبکه دریافت نمی‌کنند و لذا سرازیر بخش خصوصی می‌شوند. طرح سراج ضمن توجه به این مشکل نیازهای اجتماعی و حمایتی بیماری‌های حوزه روان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وجود ۱۰ هزار تخت روان‌پزشکی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  وبدا، دکتر احمد حاجبی در جریان بازدید معاون بهداشت از مرکز سلامت روان جامعه‌نگر مهرگان در منطقه ۱۷ تهران، اظهار کرد: ما در کشور حدود ۱۰ هزار تخت روانپزشکی داریم که این‌ نیاز تا سال ۱۳۹۵ حدود ۱۷ هزار تخت بود.

وی با اشاره به طرح سراج در حوزه سلامت روان، ادامه داد: بیماران نیازمند به خدمات روانپزشکی ۴۰ تا ۵۰ روز در صورت وجود تخت خالی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و بعد از آن ۳ تا ۶ ماه دارو مصرف می‌کنند و در نهایت رها می‌شوند و در عمل از خدمات پس از ترخیص بی‌بهره‌ بوده‌اند.  طرح سراج در واقع سیکل معیوب اختلالات روانپزشکی را برطرف و این خلاء را جبران می‌کند.

حاجبی با اشاره به این که ۸۰ درصد اختلالات روانی را پزشک عمومی هم می تواند درمان کند، گفت: طبق تجربه ما هر ۲۰ پزشک عمومی می‌تواند تحت نظر یک روانپزشک ما در مراکز بهداشتی آموزش‌های لازم را ذیل بسته مراقبت‌های مشارکتی دریافت کند.

مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد گفت: بیمارانی که دارای اختلالاتی شایع مثل افسردگی و اضطراب هستند، مراقبت‌های مناسب را در سیستم شبکه دریافت نمی‌کنند و لذا سرازیر بخش خصوصی می‌شوند. طرح سراج ضمن توجه به این مشکل نیازهای اجتماعی و حمایتی بیماری های حوزه روان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

حاجبی ادامه داد: در طرح سراج خدمات مورد نیاز پایلوت شده و برای آن‌ها شواهد علمی وجود دارد. ما از سال ۸۳ تا سال ۹۳ به مدت ده سال خدمات جامعه‌نگر را انجام داده و گسترش دادیم.

وی اظهار داشت: طرح سراج از اردیبهشت ۹۳ با طرح تحول آغاز شد. یکسال کار طراحی آن با استفاده از تجارب و الگوهای جهانی طول کشید.

وی افزود: طرح سراج شامل خدمات پایه که تکمیل شده خدمات phc است، خدمات تخصصی و اقدام جامعه (حمایت‌های اجتماعی) است.   در سطح تخصصی ارتباط منطقی بخش پایه و سطح تخصصی اعم از سرپایی و بستری وجود دارد. در این طرح به جز بخش بستری که مربوط به حوزه درمان است مابقی اقدامات در حوزه بهداشت انجام می‌شود.  

حاجبی بیان کرد: در بسته اقدام جامعه که منبعث از برنامه ملی سلامت روان است اقدام به تشکیل دبیرخانه اقدام جامعه در فرمانداری تهران شده است. در این بسته از سال ۹۰ خدمات باکیفیت، ارزان قیمت و ادغام یافته با خدمات اجتماعی ارائه می‌شود.

وی ستاد خوداتکایی، کمیته سبز، سرشاخه‌های مشارکت مردمی شامل ۲۱ سرشاخه، کمیته رابطان سلامت ادارات را سایر بخش‌هایی اعلام کرد که توسط کمیته سامان یا سراج هدایت می‌شوند و هم اکنون در ۲۳ منطقه محروم کشور توسط روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha