چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 335876

سلامت نیوز:گزارش ها و تماس هایی از سوی برخی شهروندان داشته ایم که مدعی شده اند وقتی خواسته اند حق الزحمه پزشک را پرداخت کنند، منشی مطب گفته است که کارتخوان قطع است و مبلغ را انتقال بدهید.

شگرد مطب ها برای فرار مالیاتی/کارت به کارت کنید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بعد از اینکه مطب‌ها و موسسات تشخیصی و درمانی ملزم شدند از دستگاه کارتخوان استفاده کنند، موضوع فرار مالیاتی مطرح شد. البته این مسئله فرار مالیاتی، متوجه مطب‌هایی نیست که فقط حق ویزیت از بیمار دریافت می‌کنند، بلکه بیشتر شامل آن دسته از مطب‌ها و مؤسسات درمانی می‌شود که خدمات سنگین درمانی به بیماران ارائه می‌دهند.

یکی از همین شهروندان در تماس تلفنی باما، عنوان داشت که برای ترمیم دندان به مطب دندانپزشکی رفته و موقع خروج که خواسته هزینه را پرداخت کند، منشی مطب از او خواسته مبلغ را کارت به کارت کند. اما، چون طرز انتقال پول از طریق تلفن همراه را بلد نبوده، منشی به او شماره کارت داده و گفته است از دستگاه کارتخوان جنب مطب، پول را انتقال دهد.

نکته قابل تأمل در چنین شگردی، انتقال حق الزحمه به نام کسی غیر از پزشک مربوطه بوده است.

وقتی بیمار مورد نظر چنین موضوعی را با منشی مطب مطرح کرده است، در پاسخ گفته هیچ اشکالی ندارد که صاحب کارت بانکی چه کسی بوده است.

در همین حال، یک مورد گلایه نیز از عمل زیبایی در یکی از مؤسسات درمانی داشتیم که فرد تماس گیرنده عنوان داشته بود، حق الزحمه ۷ میلیونی را به شماره کارت بانکی منشی مؤسسه کارت به کارت کرده است.

این موضوع، یکی از راه‌ها برای فرار مالیاتی است که متأسفانه امکان نظارت جدی هم برای آن وجود ندارد، تا زمانی که شکایتی از سوی مردم مطرح شود.

محمد خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، در گفتگو با مهر، گفت: مطابق مقررات سازمان نظام پزشکی، هر پزشک، دندانپزشک، مؤسسه درمانی، مطب و…، برای کارهای تشخیصی و درمانی، باید کارتخوان داشته باشد.

وی افزود: دستگاه کارتخوان باید مربوط به شخص پزشک یا مؤسسه تشخیصی و درمانی باشد و اجازه ندارند از کارتخوانی استفاده کنند که به اسم شخص دیگری باشد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به این موضوع که برخی پزشکان و مطب‌ها و…، به دلیل فرار مالیاتی از بیمار می‌خواهند که مبلغ حق الزحمه را کارت به کارت کند و یا اینکه نقد بپردازد و یا اینکه به او شماره کارت می‌دهند که از دستگاه عابر بانک پرداخت کند، گفت: چنین برخوردهایی با بیماران تخلف است و سازمان نظام پزشکی با چنین مواردی که گزارش شود، برخورد انتظامی خواهد کرد.

خردمند با عنوان این مطلب که موارد چنین تخلفاتی بسیار اندک است، افزود: در تهران، شاید در ماه یک تا دو مورد از این قبیل شکایت‌ها داشته باشیم که رسیدگی می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، با تاکید بر اینکه استفاده از کارتخوان در تمامی مطب‌ها الزامی است، گفت: پرداخت وجه نقد، علاوه بر اینکه تخلف است، به لحاظ شرایط کرونایی نیز درست نیست.

خردمند افزود: برخورد با تخلفات، شامل مواردی است که در قانون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha