سلامت نیوز:محققان انگلیسی روشی ترکیبی را برای درمان سرطان لوزالمعده کشف کرده اند.

دستاورد دانشمندان انگلیسی در زمینه درمان سرطان لوزالمعده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از بیماری‌هایی که برای افراد می‌تواند کُشنده باشد، سرطان لوزالمعده است. حال محققان انگلیسی، یک درمان ترکیبی جدیدی را برای مقابله با این بیماری کُشنده کشف کرده اند.

پروفسور «جوزپه لیپی» (Giuseppe Lippi) از بیمارستان دانشگاه ورونای ایتالیا در این باره گفت: سرطان لوزالمعده همچنان به عنوان یکی از کشنده‌ترین بدخیمی‌ها محسوب می‌شود؛ چرا که برای مدت زمانی طولانی خاموش می‌ماند (و علائمی از خود بروز نمی‌دهد). سپس زمانی که بدن بیمار علائمی را از خود نشان می‌دهد، آن زمان دیگر سرطان به مرحله پیشرفته و غیرقابل درمان خود رسیده است.

اطلاعاتی که ظرف بیش از ۲۵ سال گذشته از سوی پروفسور لیپی جمع آوری شده اند، نشان می‌دهند شیوع سرطان لوزالمعده ۵۵ درصد در سطح جهانی افزایش داشته است.

در سال ۲۰۱۷، نزدیک به نیم میلیون مورد از این بیماری به ثبت رسید و هم اکنون با وجود همه گیری کنونی در جهان و نیز بخاطر انباشت مسائلی که در زمینه مراقبت‌های بهداشتی وجود داشته و کشورها با آن درگیر هستند، این بیماری خاموش، فضای بیشتری برای تخریب دارد.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی «مؤسسه تحقیقات سرطان لندن» به تحقیق در خصوص تومورهای لوزالمعده در موش‌ها پرداختند و نتایج جالب و البته امیدوار کننده‌ای را در این زمینه به دست آوردند.

درمانی جدید برای سرطان لوزالمعده

این درمان بالقوه جدید، ترکیب «اولتراسوند درمانی» و «ایمونو تراپی» است.

به طور کلی، امواج صوتی (و به طور مشخص در این مورد، قرار گرفتن در معرض پالس HIFU) برای تبدیل تومور به وضعیتی شکننده همراه با حفره مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین امر نیز به سلول‌های ایمنی اجازه می‌دهد از طریق همین فضاهای جدیید ایجاد شده، بتوانند وارد تومور شوند.

این محققان در پژوهش خود از «اولتراسوند متمرکز پالسی» (pHIFU) در کنار تزریق آنتی بادی استفاده کردند. آن‌ها دریافتند موش‌هایی که ترکیب آنتی‌بادی HIFU را دریافت کرده‌اند، بیشتر از موش‌هایی که هیچ کدام را دریافت نکرده و یا فقط با یکی از این روش‌های درمانی، تحت درمان قرار گرفتند.

نکته کلیدی این تحقیق که سبب شگفتی محققان شده، این بوده است امواج صوتی می‌توانند به شکلی چشمگیر تراکم یک تومور متراکم سرطانی را تضعیف کنند. این کار «کاویتاسیون اکوستیک» نامیده می‌شود.

این پژوهشگران ابراز امیدواری کرده اند که تحقیقاتشان سرانجام به نوع جدیدی از درمان بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده منجر شود.

منبع: ایندیپندنت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha