سلامت نیوز: مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران با اشاره به اثرگذاری واکسن‌های کرونا در کاهش مرگ‌های کرونایی گفت که مطالعات نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ و میر و بستری در پیک ششم یا در افرادی است که واکسن نزده‌اند یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند.

سهم بالای واکسینه نشده‌ها در فوتی‌های کرونایی

دکتر میر صدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به تاثیرگذاری واکسن‌ کرونا بر کاهش بستری و مرگ‌ومیرهای کرونایی اظهار کرد: «اوایل که واکسن کرونا ساخته شده بود، تصور عمومی بر این بود که اگر یک یا دو دُز واکسن کرونا تزریق شود، افراد به کرونا مبتلا نخواهند شد اما دیدیم این مساله که مثلا در مورد فلج اطفال بود و با زدن واکسن فرد به آن مبتلا می‌شد در کرونا اتفاق نیفتاد. درست است که واکسن‌های کرونا ممکن است در مقابل ابتلا به بیماری هم فرد را تا حدودی ایمن کند، اما بیشترین تاثیر واکسن‌های کووید در این بخش است که فرد واکسینه شده به بیماری شدید مبتلا نمی‌شود.»

بیشترین تاثیر واکسن‌های کرونا در کاهش بستری و مرگ و میر بوده است

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران افزود: «در واقع می‌توان گفت بیشترین تاثیر واکسن‌های کرونا در کاهش بستری و مرگ و میر بوده است. این مساله درباره انواع واکسن‌های کرونا و در کشورهای مختلف صدق می‌کند. تحقیقاتی که در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی صورت گرفته است، نشان داده که واکسن‌های کرونا بین 4 تا 5 برابر باعث کاهش آمار بستری و موارد فوتی در سویه اُمیکرون شده است.»

وی خاطرنشان کرد: «از آنجا که ویروس کرونا جهش پیدا می‌کند، ممکن است تاثیر واکسن بر نوع قبلی ویروس زیاد باشد و تاثیر آن در نوع جدید کمتر باشد و به همین دلیل میزان ابتلا بالا برود. از این رو تاکید شده است که دُز سوم واکسن کرونا تزریق شود. اکنون واکسیناسیون کرونا با تزریق دو دُز واکسن، کامل تلقی نمی‌شود و تاکید بر این است که سه دُز واکسن تزریق شود. حتی اکنون برخی کشورها به دنبال تزریق دُز چهارم واکسن کرونا هستند.»

علی‌رغم اینکه تعداد ابتلا بالا است اما فوتی‌ها کمتر از دوره‌های قبل است

دکتر صدری با اشاره به واکسیناسیون کرونا در ایران گفت: «علی‌رغم اینکه در کشور در یک دوره زمانی تاخیر زیادی برای واکسیناسیون کرونا انجام شد و تعداد کمی واکسینه شده بودند اما در یک مقطع زمانی کوتاه میزان بسیاری از جمعیت کشور در دُز اول و دوم واکسینه شدند. این مساله باعث شد تا موارد بستری و مرگ و میر در یک مدت طولانی کاهش شدید داشته باشد اما در دُز سوم این اتفاق نیفتاد و میزان تزریق دُز سوم کاهش پیدا کرد و درصد کمی از جامعه دُز سوم را دریافت کرده‌اند که این مساله موجب شد تا پیک اُمیکرون در کشور شکل بگیرد ولی خوشبختانه علی‌رغم اینکه تعداد ابتلا بالا است اما فوتی‌ها کمتر از دوره‌های قبل است و پیش از این آمار مرگ‌های کرونایی سه برابر آمار فعلی بود.»

هر چه سریعتر باید 70 تا 80 درصد جامعه دُز سوم را تزریق کنند

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران تصریح کرد: «محققان آمریکایی اعلام کردند طبق تحقیقاتی که انجام دادند اکنون 78 درصد از مردم این کشور آنتی بادی کافی برای جلوگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری را دارند و این کفایت می‌کند و می‌بینیم که پیک بیماری را با سرعت پشت سر می‌گذارند در حالی که این اتفاق در ایران نیفتاده است. نکته اینجاست که هر چه سریعتر باید 70 تا 80 درصد جامعه دُز سوم را تزریق کرده باشند.»

نگرانی از جهش بعدی ویروس کرونا

صدری درباره پیک ششم کرونا و زمان رسیدن به قله این پیک گفت: «برخی پیش‌بینی‌ها بر این است که کشور به قله پیک ششم رسیده است یعنی میزان ابتلا آنقدر بالا بوده که کشور همین حالا به قله پیک رسیده است و در مقابل برخی هم می‌گویند دو تا سه هفته آینده کشور به قله پیک ششم می‌رسد. البته نگرانی اصلی ما از جهش بعدی کرونا است و امیدواریم اُمیکرون آخرین جهش کرونا باشد و بیماری از همه‌گیری خارج شود و به تک‌گیری و موارد منطقه‌ای برسد و از پاندمی جهانی خارج شود.»

افزایش موارد ابتلاء کودکانی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از جان‌باختگان ناشی از بیماری کرونا واکسینه نبوده‌اند، گفت: «هیچ داده قابل استنادی در این زمینه وجود ندارد اما می‌بینیم آمار ابتلای کودکان که واکسن نزده‌اند بالاتر رفته و چند برابر شده است و بررسی‌های موارد بستری‌ در آی سی یو در چند شهر از جمله مشهد و اراک و قم هم نشان داده که اکثریت این افراد واکسن نزده‌اند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد بیشترین میزان مرگ و میر و بستری در پیک ششم یا در افرادی است که واکسن نزده‌اند یا واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌اند و هر سه دُز واکسن را نزده‌اند.»

مدیر روابط عمومی نظام پزشکی تهران با اشاره به کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گفت: «مردم در دو سال گذشته خسته شده‌اند و خستگی ذهنی و روحی ناشی از ماسک و محدودیت‌ها بین مردم وجود دارد. اکنون در برخی کشورهای اروپایی به دنبال کاهش محدودیت‌ها و عدم اجبار در استفاده از ماسک هستند و فکر می‌کنم ما هم باید از این شیوه استفاده کنیم و به محض پایین‌آمدن از قله پیک فعلی کمی محدودیت‌ها را کاهش دهیم تا در صورت نیاز و پیک احتمالی بعدی اگر لازم شد، بتوان دوباره از مردم خواست که رعایت شدید انجام دهند و محدودیت‌ها را برگرداند که البته این امر به فرهنگسازی و کار فرهنگی نیاز دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha