چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵

سلامت نیوز:مدارس و دانشگاه‌ها همچنان باز هستند و طرح ممنوعیت بسته شدن مــــدارس در شرایطی که 337 شهر کشور، در شرایط قرمز به‌سر می‌برند، از سوی وزارت آمـــوزش و پرورش ابلاغ شد. این در حالی است که کارشناسان نسبت به شیوع اُمیکرون در مدارس و دانشگاه‌ها، هشدار می‌دهند، اما آموزش و پرورش اصرار به آموزش حضوری دارد.

درهای باز مدارس و دانشگاه در 336 شهر قرمز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،چند روز پیش بود که معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه‌ای اعــلام کرد که: «با توجـــه به تأکیدات رئیس‌جمهــور در ستاد ملی کرونا مبنی بر «تلاش مسئولان کشور برای مدیریت هوشمندانه بیماری کرونا و تداوم فعالیت‌های دستگاه‌ها و حوزه‌های اجتماعی و ایجاد امید و نشاط در مردم» و تأکید وزیر کشور مبنی بر «عدم اختیار استانداران برای تعطیلی همه مدارس»، از ســوی معاونت تربیت بدنی و سلامت، بخشنامه ممنوعیت تعطیلی سراسری و کلی مدارس جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.
  با این حال جلسه روز گذشته وزیر کشور نیز برای تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بی‌نتیجه ماند و احمد وحیدی، در حاشیه در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: گزارش‌هایی از مدارس، دانشگاه‌ها، اصناف، بخش حمل و نقل عمومی و مراقبت‌ها در مرزها ارائه شد و در خلال آن تاکید شد که در حوزه اصناف پروتکل‌ها به صورت کامل رعایت شوند و تذکرات لازم به اصناف داده شود. گزارشی از آموزش و پرورش ارائه شد که در آن عنوان شده بود که در این مدت چهار فوتی داشتند که این چهار فوتی ربطی به بازگشایی مدارس نداشته و گزارشی از فوت دانش آموزان بر اثر بازگشایی نداشته‌ایم.
لذا تاکید شد که مراکز آموزشی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را ادامه دهند. این موضوع در مورد دانشگاه‌ها نیز به همین شکل است.  این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سویه اُمیکرون، برخلاف سویه‌های دیگر کودکان و جوانترها را درگیر می‌کند و عدم توانایی‌ آنها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند، همان دلیلی باشد که کشور را به رنگ قرمز درآورده است. افزایش روند ابتلای کودکان در پیک ششم، یعنی امیکرون حدود 35درصد عنوان می‌شود. این عدد در پیک اول و دوم حدود 2درصد و در پیک سوم و چهارم حدود ۱۰ درصد بود.
در پیک ششم با سویه دلتا هم 25درصد بیماران را کودکان تشکیل می‌دادند. کارشناسان هشدار داده‌اند در این روزها، که پنجره کلاس‌ها بسته است، در صورت ابتلای یک دانش آموز یا دانشجو، آنها ویروس را به خانه می‌برند و در مدت چند ساعت همه افراد خانواده به کرونا و اُمیکرون مبتلا می‌شوند. این در حالی است که امروزه سیل مراجعان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تفاوتی میان سویه اُمیکرون و سرماخوردگی فصلی قائل نیستند و بیشتر آنها را با همان روش سرماخوردگی ولی قرنطینه خانگی به مدت 5 روز درمان می‌کنند.

  دانش آموزان ماسک‌هایشان را عوض کردند!

در این رابطه یکی از مدیران مدرسه می‌گوید: «تعداد مراجعات دانش آموزان به مدارس بیشتر شده، با توجه به اینکه به خانواده‌ها اعلام کردیم که می‌توانند، آموزش حضوری را در خانه و از طریق پلتفرم شاد داشته باشند، اما بسیاری از خانواده‌ها دیگر تحمل کُندی اینترنت و آموزش فرزندانشان را ندارند. در ماه‌های گذشته از 430 محصل مدرسه ابتدایی ما، فقط 30 نفر می‌آمدند، اما حالا بیش از 100 دانش آموز در مدرسه حضور دارند.

نکته جالب اینجاست که یکبار در یکی از کلاس‌ها، بچه‌ها ماسک‌هایشان را با هم عوض کرده بودند!. در این میان هیچ کمکی هم از سوی دولت و وزارت آموزش و پرورش به ما نمی‌شود و دیگر قدرت خرید الکل و ماسک را حتی برای معلمان نداریم، چون خانواده‌ها می‌گویند که وقتی فرزندمان به مدرسه نمی‌آید، چرا باید پول بدهیم!.

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که براساس گــزارش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به‌ترتیب، رعایــت نشدن فاصله‌گذاری با 61درصد، نبود تهویه مناسب با 18درصد، استفاده نکردن از ماسک از سوی دانش‌آموزان با 14درصد و استفاده نکردن از ماسک از سوی پرسنل با 12درصد، در صدر شکایت از مدارس قرار دارد و به عنوان چالشی جدی برای سلامت دانش‌آموزان و حتی پرسنل مدارس مطرح است.

  تأخیر در تزریق واکسن به کودکان

گروهی از متخصصــان بیماری‌های عفونی کودکان چند ماه پیش بــه ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد دادند که زودتر واکسیناسیون کودکان را شروع کنند. ایــن نکته‌ای است که عبدا... کریمی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «همزمان با شروع پیک ششم به‌دلیل حضور بیشتر کودکان در محیط‌های جمعی و اجتماعی به‌طور طبیعی میزان ابتلای کودکان به کرونا در این دوره بیشتر شده است.

رضا شروین‌بدو، رئیس مرکز طبی کودکان هم درباره اینکه آیا اگر واکسیناسیون این گروه سنی پیش‌تر انجام می‌شد، در سویه جدید با درگیری کمتری مواجه می‌شدند؟ می‌گوید: «در دنیا این سویه جدید، شیوع شدیدی دارد که به‌دلیل قدرت سرایت آن، کودکان هم مصون نمانده‌اند. از سویی در تمام کشورها، واکسیناسیون این گروه‌های سنی هنوز تکمیل یا انجام نشده است.

این را هم می‌دانیم که واکسیناسیون الزاما مانع ابتلا نیست، اما می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد. اگر مجموع اینها را با هم درنظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت که زودتر آغاز نشدن واکسیناسیون کودکان هم یکی از عوامل ابتلای بالای آنها در پیک جدید است.  با اینکه پروتکل تزریق واکسن به گروه سنی زیر 12سال از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، اما به‌نظر می‌رسد خانواده‌ها تمایلی به تزریق واکسن‌ به کودکانشان ندارند و استقبال چندانی از واکسیناسیون علیه کرونا در گروه‌های سنی زیر 12سال وجود ندارد. هرچند که وزیر بهداشت معتقد است که 90 درصد افراد در رده سنی 12 تا 18 سال واکسینه شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha