سلامت نیوز: دانشمندان ازبکستانی به این نتیجه رسیده‌اند که شیر گاوها و بزهای واکسینه‌شده علیه کووید ۱۹ می‌تواند حتی پس از پاستوریزه کردن از مزایای ایمنی ویروس کرونا برای انسان برخوردار باشد.

شیر احشام واکسینه شده خطر ابتلا به کووید را کاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به گزارش نیوز، ده‌ها محققی که این تحقیق را در سرور پیش‌چاپ BioRixiv منتشر کردند، از یک واکسن چینی ازبکی(ZF-UZ-VAC۲۰۰۱) در آزمایش‌های خود روی حیوانات در منطقه کاراکال پاکستان استفاده کردند.

محققان با اشاره به اینکه این مطالعه که در مقیاس کوچک بوده است، استدلال کردند یافته‌های مطالعات ایشان فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد یک ایمنی جمعی پایدار با تمرکز بر توسعه آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بسیار موثر(nAbs) ارائه می‌دهد.

داده‌های به‌ دست‌ آمده از آزمایش‌ها نشان داد که شیر حیوانات در ۷۷ روز پس از اولین واکسیناسیون کرونا به حداکثر فعالیت خنثی‌سازی ۴۰ درصدی می‌رسد و این میزان در سرم خون همان حیوانات ۱۰۰ درصد بود.

این واکسن که توسط شرکت چینی Anhui Zhifei Longcom Biofarmaceutical  و در ازبکستان ساخته شده، یک واکسن سه دوزی است و محققان گفته‌اند حیوانات به خوبی به این دوزها واکنش نشان داده‌اند.

محققان اظهار کردند: معاینه غدد پستان، لمس غدد لنفاوی، غشاهای مخاطی و اندازه‌گیری دمای رکتوم و همچنین مشاهده رفتار حیوانات هیچ عارضه جانبی را در طول نظارت روزانه حیوانات پس از واکسیناسیون نشان نداده است. 

آنان استدلال کردند کنترل دما در فرآیند پاستوریزاسیون برای اینکه شیر سطوح ایمنی خود را در برابر ویروس کرونا حفظ کند، حیاتی است.

محققان قصد دارند مطالعه خود را در نشریه Nutrition منتشر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha