سلامت نیوز: «سیرکان» تنها شهر ایران است که با وجود لوله‌کشی آب، همیشه بی‌آب است و سال‌هاست مردم آن با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند؛ شرقی‌ترین شهر استان سیستان و بلوچستان که در فاصله 95 کیلومتری شهر سراوان و در مرکز بخش «بَم پُشت» این شهرستان قرار دارد.

تنها شهر بدون آب لوله‌کشی ایران/ستاد بحران ورود کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در سال‌های اخیر بحران کمبود آب در بخش بَم پُشت باعث مهاجرت‌های اجباری روستاییان به شهرهای اطراف شده و هر روز روستاهای بیشتری از این بخش با مشکل مهاجرت اجباری درگیر می‌شوند. این روزها مردم این منطقه در هر گوشه‌ای از شهر دنبال جرعه‌ای آب هستند و کوچک‌ترها ظرف در دست و بزرگ‌ترها از طریق مشک باربر ماشین‌های وانت در چاله‌ها و چاه‌های غیربهداشتی دنبال یافتن آب هستند.


با توجه به اقلیم خشک منطقه و نبود سفره‌های آب زیرزمینی، راهی برای تأمین آب وجود ندارد و مردم سیرکان در حالی با این شرایط دست و پنجه نرم می‌کنند که فاصله سد «ماشکید» تا این شهر فقط 65 کیلومتر است و طبق گزارش وزارت نیرو این سد از سدهایی است که تقریباً در وضعیت مطلوب آبگیری قرار دارد.


 اهالی مرزدار شهر سیرکان با وجود بهره‌مندی از لوله‌کشی آب، به لطف تانکرهای حمل آب هر سه هفته یک بار آب دارند؛ آن هم اگر تانکرها بموقع برسند. البته راه‌حل موقت این موضوع زیاد پیچیده نیست و با اضافه کردن چند تانکر سیار حمل آب که اصطلاحاً به آن «آبرسانی سقایی» می‌گویند، مرهمی بر زخم مردم خواهد بود اما مشخص نیست چرا زمینه همین حداقل هم برای مردم فراهم نمی‌شود.

آبرسانی سقایی هر 21 روز یک بار
«ساسان درازهی» یکی از اهالی در خصوص وضعیت آب شهر سیرکان می‌گوید: اهالی این شهر هر 21 روز یک بار به‌صورت «سقایی» با تانکر آبرسانی می‌شوند و مردم می‌توانند آب شرب خود را در تانکر یا ظروف نگهداری ذخیره کنند. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و فصل تابستان امیدواریم مسئولان توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند وگرنه تا چند وقت دیگر مشخص نیست چه بلایی سر مردم سیرکان خواهد آمد و همه ناگزیر به مهاجرت از این شهر مرزی هستند.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این منطقه از لحاظ منابع آب زیرزمینی بسیار فقیر است؛ طوری که به‌دلیل کوهستانی بودن هیچ‌گونه سفره آب زیرزمینی برای برداشت آب شرب در منطقه وجود ندارد و همه منابع تأمین آب شرب روستاها و شهر سیرکان در حاشیه رودخانه‌ها و به‌صورت برداشت از منابع آب زیرسطحی موجود در اندک آبرفت رودخانه‌هاست که وابستگی شدید به بارش نزولات آسمانی دارد.


«علیرضا قاسمی» ادامه داد: با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی در سال آبی اخیر که عملاً در این منطقه صفر بوده، اکثر چاه‌های تأمین آب در منطقه یا خشک شده یا در حال خشک شدن است. در سال 1400 از 33 طرح مصوب در بخش آب و فاضلاب در سطح شهرستان سراوان، 15 طرح آبرسانی شامل اجرای شبکه آب شرب و اصلاح و توسعه شبکه‌های آب شرب روستاها و شهر سیرکان در دستور کار شرکت آبفای استان قرار دارد که اعتباری معادل 16.5 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.


وی اضافه کرد: در صورت تخصیص کامل اعتبارات این طرح‌ها پیش‌بینی می‌شود تعدادی از روستاهای فاقد آب بخش، از شبکه آبرسانی بهره‌مند شوند و در تعدادی از روستاها نیز کف‌شکنی و حفر چاه‌های جدید یا اصلاح و توسعه شبکه صورت گیرد.

ستاد بحران ورود کند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه شرایط فعلی چاه آب شرب شهر «سیرکان» دچار افت شدید شده و شهر به‌صورت سیار آبرسانی می‌شود، گفت: در سال‌جاری پیش‌بینی حفر یک حلقه چاه آب شرب برای شهر سیرکان صورت گرفت که مراحل مطالعات آن در دست انجام است و شرکت در تدارک اخذ مجوز جدید برای خرید تانکر آبرسان سیار برای حوزه بم پشت بوده که به محض تحقق به ناوگان فعلی اضافه خواهد شد.


قاسمی خاطرنشان کرد: متأسفانه تانکرهای حمل آب جوابگوی نیاز آبی اهالی روستاها و شهر سیرکان نیست و لازم است ستاد بحران استان نسبت به تأمین و اختصاص اعتبار لازم برای اجاره تانکر آبرسانی سیار و ابلاغ اعتبار لازم برای کف‌شکنی و لایروبی چاه‌ها یا حفر چاه جایگزین، اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha