جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 336617

سلامت نیوز: متخصصان علوم پزشکی در یک مطالعه تازه دریافته‌اند که استفاده از سیگار الکترونیکی در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد.

شناسایی یک عامل خطر ابتلا به دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس مقاله جدیدی که در نشریه تخصصی "طب پیشگیری" به چاپ رسیده، کارشناسان دانشکده پزشکی "جانز هاپکینز" در ایالات متحده در جدیدترین مطالعات خود به یکی دیگر از عوارض مصرف سیگارهای الکترونیکی پی برده و دریافتند که استفاده از این وسیله در افزایش خطر بروز پیش دیابت و ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد.

بنابر نتایج این مطالعات به طور متوسط افرادی که از سیگار الکترونیکی یا ویپ استفاده می کنند ۱.۵۴ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ بوده‌اند. علاوه بر این، مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی کاهش سلامت جسمی و روانی را تجربه کرده‌اند.

متخصصان می‌گویند که این اثرات، مشابه اثرات ناشی از کشیدن سیگار سنتی است و در صورت استفاده طولانی مدت، می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

سیگار برقی یا سیگار الکترونیکی یا ویپ، وسیله‌ای است الکترونیکی که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند.

اگرچه این ادعا وجود دارد که احتمالا این دستگاه‌ها در مقایسه با سیگارهای سنتی، عوارض کمتری دارند اما اثرات بلندمدت استفاده از آن‌ها بر بدن انسان مضر است. شواهد اولیه نشان داده که استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند به ترک سیگار کمک کند هرچند کارایی این دستگاه‌ها در مقایسه با سایر روش‌های ترک سیگار هنوز به اثبات نرسیده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک، فواید این دستگاه‌ها در کاهش معضلات ناشی از مصرف دخانیات هنوز روشن نیست و عوارضی که تاکنون ثبت شده استفاده از این وسیله می تواند به همراه داشته باشد شامل التهاب و حس ناخوشایند در گلو و دهان، سرفه، سرگیجه و تهوع است و همچنین افراد غیرسیگاری در صورت استفاده از این دستگاه‌ها در معرض اعتیاد به نیکوتین قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha