سلامت نیوز:تعداد زنان سرپرست خانوار روزبه‌روز در حال افزایش است و امروز بیش از 3میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. وجود این تعداد از یک سو و تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا از سوی دیگر سبب شده زنگ خطر برای آسیب به این قشر به صدا درآید.

روایتی معتبر از کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار

تعداد زنان سرپرست خانوار روزبه‌روز در حال افزایش است و امروز بیش از 3میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد. وجود این تعداد از یک سو و تشدید مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا از سوی دیگر سبب شده زنگ خطر برای آسیب به این قشر به صدا درآید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در این راستا ایجاد فرصت‌های اشتغال برای این افراد می‌تواند تا حد زیادی از آسیب‌هایی که در اثر بیکاری برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌هایشان ایجاد می‌شود، بکاهد. در نقطه مقابل احساس بی‌تفاوتی و سربار بودن را در این افراد از بین ببرد و آنها را به نیروهای مولدی تبدیل کند که با مشاغل خانگی توانسته‌اند راهی برای پیشرفت پیدا کنند. سیدمقداد علوی از 2سال قبل توانسته در شهر قم با راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی و بدون هیچ کمک دولتی برای 5بانوی سرپرست خانوار شغل ایجاد کند.

علوی فارغ‌التحصیل برق صنعتی است و از سال90 به‌دلیل علاقه به تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه شده اما از همان ابتدا با علم به اینکه در کنار تحصیل باید شغل نیز داشته باشد، با علاقه‌ای که به مبحث تغذیه، آشپزی و طعم‌های مختلف غذایی داشت، ‌وارد این حوزه شد و بعد از شرکت در کلاس‌های مرتبط با این حوزه، و از اواخر سال98 کسب‌وکار کوچک خانگی‌ای را راه انداخت که از آن 5خانواده دیگر نیز ارتزاق می‌کنند.

علوی با بیان اینکه به‌طور رسمی کار خود را از سال98 شروع کرده است، می‌گوید:‌ تا قبل از راه‌اندازی این کسب‌وکار، ذهنمان درگیر مسئله اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای خانم‌های سرپرست خانوار بود و به فضل الهی توانستیم برای 5بانوی سرپرست خانوار به‌طور مستقیم کارآفرینی داشته باشیم.‌

گسترش کار خانگی بدون مواد نگهدارنده
استفاده از محصولات پروتئینی فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس در بسیاری از خانواده‌ها کمرنگ شده و علت آن را می‌توان در استفاده از مواد نگهدارنده  یا مطمئن نبودن خانواده‌ها از نوع مواداولیه‌ای که در کارخانجات استفاده می‌شود، دانست اما زمانی که همین محصولات به‌صورت خانگی و توسط افراد مطمئن و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تهیه و تولید می‌شود، اقبال خانواده‌ها به استفاده از این مواد پروتئینی زیاد می‌شود. خانواده علوی هم سال‌های مدیدی بود که به‌دلیل بی‌اعتمادی به محصولات کارخانه‌ای و استفاده از ماده نیتریت به‌عنوان نگهدارنده مواد غذایی، سوسیس و کالباس استفاده نمی‌کردند تا اینکه از طریق فضای مجازی با نحوه تولید خانگی این مواد آشنا شدند.

علوی و همسرش تصمیم گرفتند در کلاس‌های آموزشی تهیه پروتئین‌های خانگی شرکت کنند. نخستین محصول بعد از اتمام این کلاس‌ها مورداستقبال اعضای خانه قرار گرفت. خانواده علوی مقداری از این پروتئین‌های دست‌ساز را به اقوام و آشنایان هدیه دادند که با استقبال آنها نیز روبه‌رو شد. علوی در این‌باره می‌گوید: بعد از اینکه دیدم سوسیس و کالباس خانگی‌ای که تهیه کرده‌ایم طعم خوشایندی دارد و اقوام هم از طعم آن استقبال کردند تصمیم گرفتیم کارمان را کمی گسترش دهیم و محصولی را که تولید می‌کنیم به فروش برسانیم.

بعد از یک‌سال که به‌صورت خانگی و محدود این کار را انجام دادیم و استقبال از محصولاتمان زیاد شد، ‌تصمیم گرفتیم تا هم کارمان را گسترش دهیم و هم اگر توانستیم برای چند نفر اشتغال‌زایی کنیم.

با پرورش یافتن ایده اشتغال‌زایی برای بانوان سرپرست خانوار بود که کم‌کم بعد از تولید سوسیس، کالباس و ژامبون خانگی، محصولاتی همچون ناگت، همبرگر و بورک و فینگرفود نیز به تولیدات این کسب‌وکار خانگی اضافه شد و از بانوانی که با واسطه به خانواده علوی برای اشتغال معرفی شده بودند و همگی نیز سرپرست خانوار بودند، دعوت شد تا برای تهیه این مواد همکاری کنند. این بانوان بعد از اینکه درخصوص نحوه زندگی آنها تحقیق به عمل می‌آمد و مشخص می‌شد افرادی هستند که هم نیاز به حمایت و هم توانمندی تولید محصولات خانگی را دارند، انتخاب می‌شدند.

مواداولیه‌ای که روزبه‌روز گران می‌شود
محصول خوب و باکیفیت نیاز به مواداولیه باکیفیت دارد. علوی درخصوص تهیه مواداولیه برای این محصولات خانگی می‌گوید: ما محصولات اولیه موردنیازمان را به‌صورت روزانه تهیه می‌کنیم بنابراین نوسان قیمت در بازار روی قیمت محصولات ما هم تأثیر می‌گذارد اما سعی کرده‌ایم کار باکیفیت و سالمی را تحویل مشتریانمان بدهیم و هیچ وقت به این فکر نیستیم که با استفاده از مواداولیه بی‌کیفیت قیمت محصولاتمان را پایین نگه‌داریم.
 با وجود این تلاش کرده‌ایم که قیمت محصولات‌مان را یا ثابت نگه‌داریم  یا تغییرات کمی در قیمت‌ها داشته باشیم که همین مسئله باعث شده مدت زیادی سودی از فروش عایدمان نشود.

سختی‌های کارآفرینی
مشاغل خانگی به این علت که تولید انبوه ندارند، سود زیادی هم ندارند. کار فرینی سختی‌های زیادی دارد و با نوساناتی که در اقتصاد کشورمان وجود دارد نیز این کار سخت‌تر می‌شود اما برای موفقیت در کار باید در مقابل سختی‌ها مقاومت کرد و ایستاد تا موفق شد. یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجهیم کسب مجوز سیب سلامت است.

در سامانه وزارت کار و رفاه، تولید پروتئین به‌عنوان شغل خانگی محسوب نمی‌شود و باید از طریق وزارت بهداشت مجوز این شغل گرفته شود اما مانع بزرگ برای دریافت این مجوز، الزام استفاده از نیتریت به‌عنوان ماده نگهدارنده در این مواد پروتئینی است درحالی‌که ما می‌خواهیم محصولات سالم و بدون مواد نگهدارنده به‌دست مشتری برسانیم و همین مانع باعث شده تاکنون نتوانیم مجوز بهداشت را در این خصوص به‌دست بیاوریم.

اشتغال‌زایی با سرمایه اندک
سیدمقداد علوی  بر امکان تولید شغل تأکید دارد و می‌گوید: اینکه گفته می‌شود کار نیست را من قبول ندارم. من با هزینه حداقلی توانستم این کسب‌وکار را راه‌اندازی کنم. هنگامی که خواستیم کارمان را برای فروش عرضه کنیم فقط یک غذاساز خانگی که برای جهیزیه همسرم بود داشتیم و یک دستگاه پر کن هم به قیمت 500هزار تومان خریداری کردیم، ضمن اینکه هزینه دوره‌های آموزشی که در آن شرکت کردیم هم حدود 700هزار تومان شد؛ در مجموع با حدود 2میلیون تومان سرمایه، کار را شروع کردیم و با درآمد اندک حاصل از فروش محصولاتمان کم‌کم دستگاه‌های نیمه‌صنعتی و خانگی موردنیازمان را خریداری کردیم.

با وجود این با بیشتر شدن تولیدات‌مان در قسمت سوسیس و کالباس، ناچار به خرید دستگاه‌های نیمه صنعتی این محصولات شدیم. این نکته را هم بگویم که برای تولید همبرگر، ناگت و بورک نیازی به دستگاه خاصی نیست؛ چرا که حجم تولیدات‌مان زیاد نیست و هنوز می‌توانیم با اندک امکاناتی که داریم پاسخگوی مشتریانمان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha