یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

سلامت نیوز: روزهای پایانی سال رادر حالی سپری می‌کنیم که همچنان قیمت برخی اقلام روند افزایشی دارد، اما طرح نوروزی تعزیرات آغاز شده و تا ۱۴فروردین ادامه دارد. رییس سازمان تعزیرات دیروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ و وظایف سازمان تعزیرات گفت: برخلاف انتظارات از قوانین، وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات برخی حوزه‌ها ازجمله ارز و غیره است. او با بیان اینکه قوانین موجود مرتبط با تعزیرات برای شرایط عادی است، گفت: این قوانین برای شرایط جنگ اقتصادی که امروز در آن به سر می‌بریم، پاسخگو نیست.

برخورد قاطع تعزیرات با گران فروشان

روزهای پایانی سال رادر حالی سپری می‌کنیم که همچنان قیمت برخی اقلام روند افزایشی دارد، اما طرح نوروزی تعزیرات آغاز شده و تا ۱۴فروردین ادامه دارد. رییس سازمان تعزیرات دیروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۱ و وظایف سازمان تعزیرات گفت: برخلاف انتظارات از قوانین، وظیفه اصلی سازمان تعزیرات رسیدگی به تخلفات برخی حوزه‌ها ازجمله ارز و غیره است. او با بیان اینکه قوانین موجود مرتبط با تعزیرات برای شرایط عادی است، گفت: این قوانین برای شرایط جنگ اقتصادی که امروز در آن به سر می‌بریم، پاسخگو نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،احمد اصانلو در نشست خبری خود گفت: براساس قوانین موجود و با تصویب قانون نظام صنفی، رسیدگی به تخلفات به تعزیرات محول شده است. درحال‌حاضر در مرحله کارشناسی در هیات دولت برای رسیدن به کارکرد موردنظر هستیم. نتیجه این تحولات قانونی این شد که نقش 
شبه قضایی تعزیرات تقویت شد. اما اعتقاد ما بر این است که شرایط فعلی مختص شرایط عادی بازار است و در شرایط جنگ اقتصادی که اکنون در آن به سر می‌بریم، پاسخگو نیست. وی از ارائه پیشنهادی به سران قوا خبر داد و گفت: پیشنهاد داده‌ایم، تعزیرات حکومتی بتواند به عنوان کاشف در بازار حضور داشته باشد و کشف تخلفات و رسیدگی مربوط به تعزیرات باشد، یعنی همان شرایطی که قبل از تصویب قانون نظام صنفی حاکم بود.

براساس این طرح پیشنهاد داده‌ایم که برای 6ماه یا یک سال، اختیار حضور و نظارت نیروهای تعزیرات در بازار و همچنین صدور حکم و جریمه در همان موقع به ما داده شود. به گفته او، فرایند دادرسی باید کوتاه شود تا با رعایت اصل سرعت، تخلفات کشف‌شده در مهلت خیلی کوتاه رسیدگی شود که این موضوع نیز در راستای اصلاح آیین‌نامه تعزیرات است.

اصانلو در پاسخ به این سوال که تعزیرات چه نقشی در بازار دارد، گفت: تعزیرات حکومتی فعلا حلقه آخر تنظیم بازار است و وظیفه رسیدگی به تخلفات را دارد و وظیفه نظارت و کشف تخلفات بر عهده تعزیرات نیست. براساس این پیشنهادات به دنبال بازگشت شأن و اختیارات تعزیرات هستیم. در گذشته در همان لحظه کشف تخلفات، رسیدگی و صدور و اجرای جریمه در همان لحظه انجام می‌شد.
 
یک هزار میلیارد ریال مجموع وصولی از حیث اجرای احکام
رییس سازمان تعزیرات در ادامه و با ارائه گزارشی از پرونده‌های تشکیل شده گفت: رسیدگی به تخلفات بازاری، تخلفات مربوط به قاچاق کالا و ارز و همچنین دارو ازجمله وظایف تعزیرات است. به گفته اصانلو، در 6ماه اخیر مجموع پرونده‌های وارده ۳۸۵هزار و ۷۸۳فقره پرونده بوده که ۳۷۸هزار پرونده مختومه شده است. مجموع میزان محکومیت ریالی در پرونده‌ها ۱۲۹هزار میلیارد ریال بوده است. ۱۱هزار میلیارد ریال مجموع وصولی از حیث اجرای احکام بوده است. از حیث مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها هم، میانگین رسیدگی در شعب بدوی و تجدیدنظر هر کدام ۲۱روز است که در مجموع ۴۲روز است.


رییس سازمان تعزیرات تصریح کرد: از ۴۴۴شهرستان، ۱۹۲شهرستان تعزیرات دارند که بر این اساس، ۵۰درصد شهرستان‌ها تعزیرات ندارند و به‌لحاظ کمبود نیرو در برخی شهرستان‌ها، قاضی پاره‌وقت داریم مبنی بر اینکه چهار شهرستان زیر نظر یک قاضی است. وی در ادامه و درخصوص درج قیمت تولید روی کالاها گفت: این امر کار مثبت و مفیدی است، به شرط اینکه نظارت کافی روی آن انجام شود. براساس تصمیم وزارت صمت، روی بخش اعظمی از کالاها باید قیمت تولید درج شود. مشکلی که در عمل برای مصرف‌کننده مطرح می‌شود این است که قیمت تمام‌شده چقدر است و اینکه فروشنده چه میزان سود روی آن احتساب می‌کند.

مراجع نظارتی ما باید تکلیف خود را در این رابطه انجام دهند. نظارت بر بازار و کشف تخلفات از وظایف تعزیرات حذف شده است. اعتقاد داریم در شرایط جنگ اقتصادی امروز تنها مرجعی که می‌تواند بر بازار نظارت کند، تعزیرات حکومتی است؛ البته به شرطی که به ما نیرو بدهند. رییس سازمان تعزیرات حکومتی درباره اینکه پس از گلایه‌های رهبری از افزایش قیمت لوازم‌خانگی داخلی پرونده‌های تشکیل شده است، گفت: متاسفانه کشف تخلف برعهده ما نیست و هیچ گزارشی از شرکت‌های تولیدی به ما اعلام نشده است. هیچ پرونده‌ای تشکیل نشده و اگر تخلفات اعلام شود رسیدگی در شعب ویژه انجام می‌شود. دو گزارش البته در حال رسیدگی است.
 
گران فروشان مراقب باشند
مدیرکل نظارت و هماهنگی گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات حکومتی از اجرای طرح نوروزی تعزیرات از روز شنبه تا ۱۴فروردین خبرداد. رضا ابوالقاسمی در جمع خبرنگاران و درخصوص جزئیات طرح نوروزی تعزیرات و اینکه این طرح با چه تعداد نیرو اجرا می‌شود به «مهر» گفت: طرح نوروزی تا ۱۴فروردین 1401 است. تعامل بسیار خوبی با جهاد کشاورزی و اصناف و بسیج برای اجرای این طرح داریم.

نقاط تمرکزی که برای خریدهای نوروزی داریم، نمایشگاه‌های بهاره، شرکت‌های فروش بلیت و میادین میوه‌وتره‌بار است. به گفته وی، روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰رییس شعبه در طرح حضور دارند. ۵۰۰ تا ۶۰۰پرسنل اداری هم در این طرح شرکت می‌کنند. وی تصریح کرد: اولویتی که ما داریم در رابطه با طرح نوروزی و همچنین طرح مربوط به ماه رمضان است و در همین رابطه هفت‌هزار گشت در رابطه با احتکار انجام و انبارهای متعددی سرکشی شده است.تعزیرات حکومتی فعلا حلقه آخر تنظیم بازار است و وظیفه رسیدگی به تخلفات را دارد و وظیفه نظارت و کشف تخلفات بر عهده تعزیرات نیست 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha