سلامت نیوز: استامینوفن یکی از داروهای مسکن بسیار رایج در سراسر جهان است که پیش از این مشخص شده بود مصرف زیاد آن بر کبد تاثیر منفی دارد، اما مطالعات جدید نشان می دهد این داروی آرام بخش از نظر روانی باعث می شود افراد کارهای پر خطر را به سادگی انجام دهند.

استفاده بی رویه از استامینوفن ممنوع

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، استامینوفن یک داروی بسیار محبوب و پر مصرف است که در ایالات متحده به نام تیلنول و در اروپا با نام  پاراستامول شناخته می ‌شود. متخصصان توصیه می کنند افراد به طور سرخود و بی رویه از این دارو استفاده نکنند، زیرا مصرف این دارو  باعث می‌شود افراد ریسک‌ های بزرگ ‌تری را متحمل شوند.

در واقع مصرف این مسکن محبوب باعث می شود افراد به فعالیت های پرخطر بپردازند. برای نمونه مصرف این دارو باعث می شود تا افراد با جرات بیشتری درباره یک موضوع ممنوعه صحبت کرده یا حتی به فعالیت هایی از قبیل  چتر بازی بپردازند.

استامینوفن یک مسکن بسیار رایج است و از این ترکیب حداقل در ۶۰۰ داروی مختلف استفاده می شود. مصرف گسترده استامینافن در حالی است که بیشتر مردم از طیف وسیعی از عوارض جانبی روانی این دارو آگاه نیستند.
مطالعات قبلی نشان داده است که استامینوفن احساسات مثبت و هم احساسات منفی را کم کرده، توانایی همدلی را کاهش و نحوه پردازش اطلاعات را در مغز تغییر می دهد.

دکتر بالدوین وی (Baldwin Way) ، سرپرست این تیم مطالعاتی درباره موضوع فوق می گوید: به نظر می ‌رسد استامینوفن باعث می ‌شود افراد وقتی فعالیت‌های مخاطره ‌آمیز را در نظر می ‌گیرند، احساسات منفی کمتری داشته و آن‌ قدرها هم احساس ترس نکنند.

با توجه به اینکه تقریباً ۲۵ درصد از مردم، هر هفته استامینوفن مصرف می کنند، کاهش ادراک خطر و افزایش ریسک پذیری می تواند تأثیرات مهمی بر جامعه داشته باشد. برای یکی از مطالعات انجام شده در این تحقیق، برخی از شرکت کنندگان دوز استاندارد ۱۰۰۰ میلی گرم استامینوفن مصرف کردند. سپس همه شرکت ‌کنندگان شروع به پمپ کردن یک بادکنک کردند، که به ازای هر پمپی که شارژ می کردند، پاداش بیشتری به آن ها داده می شد.

دکتر وی نحوه عملکرد آزمایش فوق را این گونه توضیح داد: وقتی بادکنک را پمپاژ می کنید، روی صفحه کامپیوتر شما بزرگتر و بزرگتر می شود و با هر پمپ پول بیشتری به دست می آورید. به گزارش سیناپرس،اما وقتی بادکنک بزرگ ‌تر می ‌شود، شما باید این تصمیم را بگیرید: آیا باید به پمپاژ کردن ادامه دهم و ببینم آیا می ‌توانم پول بیشتری به دست بیاورم، زیرا اگر بادکنک ترکید، هیچ پولی به شما پرداخت نخواهد شد.

بررسی ها نشان می دهد افرادی که استامینوفن مصرف کرده بودند به پمپاژ ادامه دادند و احتمال ترکیدن بادکنک آن ها بیشتر بود.

 دکتر وی در این رابطه گفت: اگر ریسک گریز هستید، ممکن است چند بار بادکنکتان را پمپاژ کرده و سپس تصمیم بگیرید که پول را نقد کنید زیرا نمی خواهید بادکنک ترکیده و پول را از دست بدهد اما کسانی که از استامینوفن استفاده می کنند، با بزرگتر شدن بادکنک، کمتر مضطرب شده و احساسات منفی کمتری در مورد بزرگ شدن بادکنک و احتمال ترکیدن آن دارند.

این موضوع گرچه به نظر ساده می رسد ولی برای نمونه مشخص شد افرادی که کرونا داشته و استامینافن مصرف می کردند، کمتر به خطرات بیماری اندیشیده و باور داشتند ترک خانه‌ و ملاقات با مردم آنقدر ها خطرناک نیست.

شرح کامل این مطالعه در مجله Social Cognitive and Affective Neuroscience منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha