سلامت نیوز: یک فعال محیط زیست گفت: طرح گردشگری آشوراده به محیط زیست آسیب جدی وارد می کند و زیستگاه فوک خزری و پرندگان آبزی و آبزیان بومی منطقه را ناامن و تخریب می کند.

طرح گردشگری آشوراده، زیستگاه آبزیان بومی منطقه را نابود می‌کند/ اگر هدف اشتغال است چرا صنایع تبدیلی را در منطقه گسترش نمی‌دهند؟

به گزارش سلامت نیوز، الهه موسوی در گفت وگو با ایلنا اظهار کرد: طرح گردشگری جزیره آشوراده در دولت یازدهم مجوز گرفت و در دولت دوازدهم با شکایت ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) و ورود دادستانی کل کشور  متوقف شد.

وی ادامه داد: طرح گردشگری آشوراده در نهایت در شورایعالی شهرسازی و معماری کشور تعیین تکلیف شد. بر اساس مصوبه این شورایعالی که سال گذشته به دادستان وقت مرکز استان و دادستان بندرترکمن ابلاغ شد هرگونه ساخت و ساز  در این جزیره ممنوع و مقرر شد تمامی ساخت و سازها در ساحل بندر ترکمن انجام گیرد.

موسوی بیان کرد: اما متاسفانه در سفر اخیر  آقای رئیسی به گلستان، دولت اعلام کرد موانع قانونی اجرای طرح گردشگری در منطقه برطرف شده که این خودش جای تعجب دارد؛ چرا که بر اساس قانون، مقام اجرایی نمی تواند مصوبه‌های شورایعالی شهرسازی و معماری را لغو و نقض کند.

این فعال محیط زیست یادآور شد: آشوراده زیستگاه فصلی پرندگان آبزی است و با ایجاد طرح گردشگری، قطعا نابود خواهد شد. همچنین فوک خزری که گونه ای کم یاب و درحال  انقراض است با اجرای این طرح از دست خواهد رفت.

موسوی تاکید کرد: موافقان می گویند هدف از اجرای طرح گردشگری آشوراده حل مشکلات اقتصادی و بیکاری است؛ در حالی که دولت می تواند به شکل های دیگر ایجاد اشتغال کند . چرا صنایع تبدیلی را در منطقه گسترش نمی دهند؟ چرا گوجه فرنگی گلستان باید کیلومترها مسیر را طی کند تا به استان خراسان برود  و به رب تبدیل شود؟ اینجا منطقه کشاورزی است و صنایع تبدیلی می تواند مشکل اشتغال منطقه را حل کند. اگر واقعا نگران اشتغال مردم منطقه هستند چرا برای رونق گرفتن دوباره صنعت فرش ترکمن که در روزگاری نه چندان دور صادر می شد، هیچ اقدامی انجام نمی دهند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha