یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 337084

سلامت نیوز:با سپری شدن ۱۷۱ روز از سال آبی تا ۲۱ اسفندماه (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) مجموع حجم ذخایر آب در مخازن سدهای کشور به حدود ۲۳.۳۶میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته بیانگر ۱۷ درصد کاهش است.

موج بی آبی در سدهای کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بررسی وضعیت ورودی سدهای کشور نشان میدهد که ورودی به مخازن در سال آبی جاری ۱۴.۷۱ میلیاردمترمکعب رسیده که کاهشی معادل ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. بخشی از بارش‌ها که به صورت برف در ارتفاعات بوده، بعد از ذوب برف در ماه‌های آتی باعث رشد ورودی‌ها خواهد شد.
به کانال عصر ایران در تلگرام بپیوندید

میزان پرشدگی سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه و سدهای استان خوزستان در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۷ درصد، ۱۸ درصد، ۵۲ درصد بوده و با توجه به بارش‌های مناسب جنوب کشور در سال جاری، سدهای استان هرمزگان تقریبا در شرایط پرشدگی کامل قرار دارند.

حجم آب سدهای تامین کننده آب شرب استان تهران نیز در حال حاضر ۳۱۰ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخیره ۵۶۶ میلیون مترمکعبی در روز مشابه سال گذشته، حدود ۲۵۷ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد.

طبق اعلام وزارت نیرو، تاکنون بیش از ۱۱۲ میلی‌متر بارندگی در حوزه عملکردی استان تهران ثبت شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان ورودی آب سدهای پنج گانه تامین کننده آب استان، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، حدود ۲۲۲.۹ میلیون مترمکعب است که این مقدار در مدت مشابه سال آبی گذشته  بیش از ۳۳۲ میلیون متر مکعب بوده است.

میزان ورودی آب به این سدها نسبت به روز مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است با این حال نتایج برف سنجی نشان می دهد که ارتفاعات استان تهران از پوشش برفی نسبتاً مناسبی نسبت به سال گذشته برخوردار است.

در مجموع وضعیت سدهای تهران مناسب نیست و باید فکر اساسی برای مقابله با خشکسالی و مقابله با بحران آب صورت بگیرد اکه اگر از هم اکنون به فکر نباشیم در آینده نمی توانیم این ابر چالش را برطرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha