به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از آغاز جایگزینی مدارس مناسب به جای مدارس سنگی و کانکسی درحالی خبر داد که ماه های گذشته جایگزینی مدارس سنگی برای تحصیل ایمن و بانشاط دانش آموزان را یکی از مهم ترین اولویت های این سازمان اعلام کرده بود.

جمع‌آوری و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی، بسترساز تحصیلی ایمن

 بهینه سازی فضا، زیرساخت های کالبدی و تجهیزات مدارس در مسیر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر ضابطه مندسازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم سازی و مصون سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان یابی و توزیع فضا به تناسب نیازها، طراحی و ساخت مجمتمع های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث واحدهای مورد نیاز آموزش و پرورش و ارائه الگو و ضابطه لازم رعایت از طرف آموزش و پرورش برای ساخت مدارس و تجهیز مدارس به فناروی اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم کردن زمینه استفاده بهینه از آموزش های مرتبط با فناوری های نو در مدارس  سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای ایجاد تحول در  نظام آموزش و پرورش است.

همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به عنوان نقشه راه این وزارتخانه بارها به مناسب سازی فضای کالبدی مدرسه تاکید کرده است، به طوری که ساماندهی فضای کالبدی براساس شرایط اقلیمی و بومی برای استفاده بهینه از امکانات و منابع صورت گیرد. همچنین در سند تحول بنیادین  بازسازی و مقاوم ‌سازی فضاهای فرسوده و ایمن ‌سازی مدارس و ایجاد پایگاه ‌های ایمن نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در واقع مدرسه در طراز سند تحول بنیادین باید تسهیل ‌کننده فرآیند یادگیری و تربیت دانش ‌آموزان و موثر در بروز خلاقیت، مهارت ‌آموزی، تعامل سازنده و رشد شخصیت آنان باشد، بنابراین باید فضایی سازگار و منطبق با معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی ـ ایرانی و دارای هویت شاخص تربیتی ایجاد شود، براین اساس علاوه بر ایجاد، نوسازی و بازسازی مدارس توجه به ساحت زیبایی شناختی کلاس های درس هم مورد توجه قرار گرفته است اما با این وجود با توجه به گستردگی مدارس در اقصا نقاط کشور، هنوز هم مدارس نیازمند تخریب و نوسازی، مدارس سنگی و کانکسی در کشور مشاهده می شود.

تحصیل دانش آموزان در مدارس نامناسب نیازمند تخریب و بازسازی و جلوگیری از حوادث ناگوار هنگام تحصیل دانش آموزان، دغدغه ای نه تنها برای والدین، بلکه اکثریت مردم جامعه است،  براساس اعلام مسوولان آموزش و پرورش، درحال حاضر ۱۹.۵ درصد مدارس نیازمند تخریبی و ۴ هزار مدرسه کانکسی و ۴ هزار مدرسه سنگی در کشور وجود دارد که هرچند اوضاع و آمار نسبت به گذشته بهبود یافته اما بازهم عددی قابل توجه است که می تواند برای جان فرزندان خطرآفرین باشد.

اهمیت این موضوع به قدری است که در این راستا مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از بسته شدن پرونده مدارس تخریبی با کمک خیرین تا ۴ سال آینده و حل مشکلات کلاس‌های درس سنگی و کانکسی در استان های نیازمند کشور خبر داد و گفت:اکنون تلاش جدی برای برچیدن مدارس سنگی داریم تا دانش‌آموزان این گونه کلاس‌های درس نیز با اطمینان خاطر بیشتری تحصیل کنند.

همچنین یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این خصوص عنوان کرد:  برای برچیده شدن کلاس‌های سنگی و کانکسی در مناطق مرزی و کم برخوردار، نیازمند ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم که از این مجموع ۲ هزار میلیارد تومان توسط وزارتخانه، ۲ هزار میلیارد تومان توسط خیّران و مابقی نیز توسط نهادها تأمین اعتبار می‌شود.

با توجه به گذراندن اوقات طولانی دانش آموزان در مدارس و اهمیت موضوع مقاوم سازی مدارس کشور، مهراله رخشانی مهر در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آخرین وضعیت مدارس سنگی و کانکسی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر ۴ هزار کلاس درس سنگی و ۴ هزار کلاس درس کانکسی در کشور وجود دارد که غالبا در مناطق روستایی، عشایری، کوهستانی و صعب العبور واقع شده است.

وی افزود: براساس تأکیدات و دستورات وزیر آموزش و پرورش، تلاش برای جایگزینی مدارس استاندارد آغاز شده، به طوری که بیشترین تعداد مدارس سنگی مربوط به استان خوزستان است که تاکنون ۵۰ درصد مدارس سنگی را با مدارس استاندارد جایگزین کرده است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات دولتی، کمک و همراهی خیرین  مدرسه ساز می‌توانیم در مدت زمانی کوتاه تمامی این مدارس را با سازه های جدید، نوین و استاندارد جایگزین کنیم.

به اعتقاد رخشانی مهر، یکی از عمده مشکلات جمع‌آوری و جایگزینی این گونه مدارس، پراکندگی، عدم جاده دسترسی و کوهستانی و عشایری بودن مناطق است.

وی یادآورشد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و دستورات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد عدالت آموزشی در کشور، برای مناطق کوهستانی و فاقد جاده دسترسی در استان های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان، کانکس‌های کلاسی استاندارد به روش هلی‌بورد و با کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمل و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: در واقع هیچ گونه مسیر و جاده دسترسی به آن دسته از روستاها وجود ندارد و فقط امکان حمل کانکس کلاسی با هلیکوپتر فراهم شده که این اقدام صورت گرفته است.

رخشانی مهر ادامه داد: تلاش مجموعه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تامین فضای آموزشی مناسب و استاندارد برای تمامی دانش‌آموزان کشور است و در راه از هیچ کوششی فروگذار نیستیم.

۸۰ درصد مدارس ایمن هستند

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین درباره مدارس تخریبی کشور اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که در دهه ۸۰ استخراج شده بود، ۷۰ درصد مدارس کشور فرسوده و تنها ۳۰ درصد دارای استحکام کافی بودند. در آن زمان اعتبار بسیار خوبی توسط مجلس شورای اسلامی برای بازسازی این مدارس اختصاص یافت که در یک بازه زمانی حدود ۱۰ ساله بسیاری از مدارس قدیمی بازسازی شدند.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ و با استخراج اطلاعات جدید مشخص شد که ۳۰ درصد مدارس فرسوده و ۷۰ درصد مستحکم شدند.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: اما برنامه‌ریزی منظم و دقیقی از سال ۱۳۹۶ تاکنون انجام و ضمن بازسازی مدارس فرسوده، ساخت فضاهای آموزشی جدید و استاندارد باعث تغییر این درصد شد. به طوری که در پایان سال ۱۳۹۹ با استخراج اطلاعات مدارس کشور، میزان مدارس فرسوده با ۱۰.۵ درصد کاهش از ۳۰ به ۱۹.۵ درصد رسید و این بدان معنا است که بیش از ۸۰ درصد مدارس کشور امروز از ایمنی و استحکام کافی برخوردار هستند.

رخشانی مهر با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیش بینی مناسبی برای جایگزینی مدارس فرسوده کشور به انجام رسیده است، یادآورشد:  دولت و مجلس با همدلی فراوان کمک بسیاری برای ساخت مدارس جدید و استاندارد دارند.

به گفته وی، با تزریق اعتباراتی که در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است، قطعا بسیاری دیگر از مدارس نیازمند، بازسازی خواهند شد.

رییس سازمان  نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: از مجموع ۱۹.۵ درصد مدارس فرسوده، اکنون ۷ درصد مدارس کشور نیازمند «تخریب و بازسازی» و ۱۲.۵ درصد مدارس کشور نیازمند «مقاوم سازی» هستند که با ورود اعتبارات کافی، حمایت و حضور درخشان خیرین مدرسه ساز و سایر نهادهای مردمی و انقلابی می‌توانیم در سالهای آینده به سمتی حرکت کنیم که شاهد مدارس ایمن و استاندارد در تمام سطوح باشیم.

رخشانی مهر افزود: براساس سرانه موجود فضاهای آموزشی، تنها هشت استان کشور از جمله البرز، سیستان و بلوچستان، تهران، آذربایجان غربی و ... کمتر از ۵.۲ مترمربع سرانه فضاهای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز دارند و بیشترین مدارس فرسوده و نیازمند بازسازی نیز در این استانها قرار دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha