به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،محققان می گویند ماموگرافی سالانه ممکن است علاوه بر تشخیص زودهنگام سرطان سینه، احتمال خطر بیماری قلبی را نیز تشخیص دهد.

ماموگرافی می تواند خطرات قلبی را هم در زنان نشان دهد

به گزارش مدیسن نت، اشعه ایکس دیجیتال از سینه همچنین می‌تواند تجمع کلسیم در شریان‌های سینه را که نشانه اولیه بیماری قلبی است، تشخیص دهد. این نواحی سفید– معروف به کلسیفیکاسیون شریان سینه یا BAC– نشانگرهای سخت شدن در شریان‌ها هستند و با افزایش سن، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و التهاب همراه می‌شوند. (این همان کلسیفیکاسیون لایه داخلی شریان‌ها نیست که اغلب در افراد سیگاری یا افراد دارای کلسترول بالا یافت می‌شود.)

دکتر «کارلوس ایریبارن»، نویسنده این مطالعه از بخش تحقیقات کالیفرنیای شمالی، گفت: «این آزمایش به تنهایی می‌تواند دو علت اصلی مرگ در زنان را پیگیری کند.»

برای این مطالعه، تیم تحقیق سوابق سلامت بیش از ۵۰۰۰ زن ۶۰ تا ۷۹ ساله را که تحت یک یا چند ماموگرافی غربالگری قرار گرفتند، بررسی کردند. هیچ یک از این زنان در زمان شروع مطالعه سابقه بیماری قلبی یا سرطان سینه نداشتند. آنها حدود ۶.۵ سال تحت پیگیری بودند.

این مطالعه نشان داد افرادی که در ماموگرافی شأن، کلسیفیکاسیون شریان پستان نشان داده شد، در مقایسه با زنانی که کلسیم در شریان‌هایشان تجمع نمی‌یابد، ۵۱ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

به‌علاوه، این مطالعه نشان داد زنان دارای کلسیم تجمع یافته، ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به هر نوع اختلال قلبی یا عروقی از جمله بیماری‌های قلبی، سکته، نارسایی قلبی و بیماری‌های مرتبط هستند.

بیشتر بدانید: نکات مهمی از ماموگرافی که باید بدانید

به گفته محققان، اگر تحقیقات آینده نشان دهد که BAC پیش‌بینی خطر بیماری قلبی را در بین زنانی که هنوز داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف نمی‌کنند، بهبود می‌بخشد، BAC می‌تواند به عنوان ابزاری قدرتمند برای کمک به پیشگیری از بیماری قلبی برای میلیون‌ها زنی که هر ساله تحت ماموگرافی معمولی قرار می‌گیرند، عمل کند.

با این حال محققان تاکید می‌کنند زنان فاقد تجمع کلسیم در شریان‌های سینه‌شان همچنان ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha