دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

دوئل مرگ و زندگی در آب‌های خروشان

ماموریت‌های امدادگران در محیط‌های آبی نسبت به نوروز سال گذشته رشدی 79 درصدی داشت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،یکی از ماموریت‌های سخت و حساس نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر در حوزه ماموریت‌های امداد و نجات در محیط‌های آبی است. ماموریتهایی که به واسطه وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌های خروشان‏ و سواحل دریایی دامنه‌شان از شمال تا جنوب و حتی برخی استان‌های مرکزی و غربی کشور نیز کشیده شده است.

دوئل مرگ و زندگی در آب‌های خروشان

یکی از ماموریت‌های سخت و حساس نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر در حوزه ماموریت‌های امداد و نجات در محیط‌های آبی است. ماموریتهایی که به واسطه وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌های خروشان‏ و سواحل دریایی دامنه‌شان از شمال تا جنوب و حتی برخی استان‌های مرکزی و غربی کشور نیز کشیده شده است.

بنا بر گزارشی که از سوی دبیر کل جمعیت هلال احمر روایت شده، حدود 2 درصد از ماموریت‌های امدادی جمعیت هلال احمر در نوروز امسال را ماموریت‌های امدادی در محیط‌های آبی تشکیل می‌دهد. به گفته یعقوب سلیمانی، دبیر کل جمعیت هلال احمر، در مدت اجرای طرح ملی امداد و نجات 1401 که در سراسر کشور انجام شد، 43 مورد ماموریت و عملیات امداد و نجات در محیط‎های آبی توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات 69 شهروند گرفتار و اعزام 7 مصدوم به مراکز درمانی شده است.

حضور به موقع و سریع امدادگران در حوادث آبی شرط اول زنده ماندن حادثه‌دیدگان است؛ موضوعی که در ماموریت‌های نوروزی امسال تیم‌های غریق نجات به خوبی مشهود بود و حکایت از تجربه و تمرینات بسیار نجاتگران این حوزه داشت.

گرچه در سال‌های گذشته همواره آمار حوادث آبی و ماموریت‌های امداد و نجات در این بخش عمدتا در استان‌های شمالی بیشتر از سایر استان‌ها بود، اما اقبال گردشگران به استان‌های جنوبی در سال‌های اخیر باعث شده تا آمار حوادث آبی در این استان‌ها نیز افزایش یابد. خوزستان از جمله استان‌های گرم و جنوبی کشور بود که نوروز امسال آمار حوادث آبی در آن بیش از استان‌های دیگر کشور بود.

بر اساس آمار موجود، در ایام نوروز 50 نفر در استان خوزستان گرفتار حوادث آبی شدند که 14 نفر از این تعداد توسط نیروهای نجاتگر و امدادگر جمعیت هلال احمر از مهلکه مرگ نجات یافتند و به زندگی برگشتند. علی آهنگر شوشتری با اشاره به این آمار و ارقام می‌گوید: «‌نجاتگران جمعیت هلال احمر تنها در یک ماموریت امدادی موفق به نجات جان چهار نوجوان اهوازی در رودخانه شوشتر شدند.

در این حادثه  نیروهای امداد و نجات ساحلی هلال احمر شوشتر حین گشتزنی در رودخانه کارون وقتی چهار نوجوان اهوازی را در حال غرق شدن در حوالی زیر پل آزادگان مشاهده می‌کنند، بلافاصله خود را به محل حادثه رسانده و موفق می‌شوند هر چهار نوجوان را از مرگ نجات دهند.»

به گفته شوشتری، 12 سال پیش که خبری از اجرای طرح‌های امداد و نجات نبود، هر ساله در ایام نوروز بیش از 10 تا 20 نفر از گردشگران در این رودخانه غرق می‌شدند، اما با اجرای طرح موقت نجات ساحلی این آمار به حداقل رسیده است: «سواحل رودخانه کارون و شوشتر با توجه به استقبال خوب مسافران نیازمند توسعه زیرساخت‌های رفاهی مانند پلاژ و زمین بازی است. نبود این امکانات باعث شده تا خطرات زیادی مسافران را تهدید کند.

برگشت به زندگی با کمک نجاتگران در مازندران

در استان مازندران هم تیم‌های امداد و نجات ساحلی از 25 اسفند لغایت 15 فروردین در مناطق ساحلی و حاشیه رودخانه‌ها حاضر بودند تا ضمن کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان از حوادث تلخ جلوگیری کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان مازندران با اشار به فعالیت چهار تیم عملیاتی و 17 نجاتگر ماهر در طول ایام نوروز در مراکز تفریحی و پرخطر ساحلی استان می‌گوید: «با هوشیاری و حضور نجاتگران جمعیت هلال احمر در کنار سواحل دریایی و رودخانه و هشدارهای لازم به خانواده‌ها تنها چهار حادثه آبی در ایام نوروز امسال در سواحل استان مازندران به وقوع پیوست که متاسفانه طی این حوادث دو نفر در ساحل بابلسر جان خود را از دست دادند و چهار نفر نیز بعد از دریافت کمک‌های اولیه به زندگی برگشتند.

در حادثه نخست، دو برادر در حالی که فاصله استاندارد شنا در ساحل را رعایت نکرده بودند متاسفانه در عمق زیاد غرق شدند. نجاتگران به محض اطلاع از این حادثه دل به دریا زدند و برای نجات جان آنها اقدام کردند. هرچند خوشبختانه یکی از برادرها از مرگ حتمی نجات پیدا کرد و بعد از احیای قلبی به زندگی برگشت، اما برادر دوم متاسفانه در این حادثه جان خود را از دست داد.» به گفته او، در حادثه دیگری هم متاسفانه کودکی 7 ساله در ساحل بابلسر غرق شد و جنازه او را آب می‌برد که با تلاش نجاتگران هلال احمر بعد از 6 روز جست‌وجو سرانجام جسد بی‌جان این کودک به ساحل برگشت.

40 تیم عملیاتی در سیستان و بلوچستان حاضر بودند

در استان سیستان و بلوچستان هم با توجه به افزایش استقبال مسافران نوروزی از جاذبه‌های گردشگری این استان و سفرهای نوروزی به مناطق مختلف آن، حجم ماموریت‌های امدادی نیز در این استان افزایش چشمگیری داشت. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، از ابتدای طرح تا 10 فروردین ماه امسال 268 نجاتگر و پرسنل در قالب 40 تیم عملیاتی به همراه 45 دستگاه خودرو  به مسافران شهرستان چابهار خدمات ارائه دادند: «تیم‌های نجات ساحلی ما در ساحل‌های امن کنارک‏ چابهار و چاه‌های نیمار مستقر شده بودند و با امدادرسانی به موقع به حادثه‌دیدگان ساحلی موفق شدند ضمن کمک به 966 نفر در این بخش از بروز حوادث تلخ برای مسافران جلوگیری کنند، هر چند در این بین متاسفانه مرگ دو نفر در این سواحل دل همه را سوزاند.»

پیدا شدن افراد گمشده در محدوده سد استقلال میناب

در استان هرمزگان نیز نجاتگران جمعیت هلال احمر به یک هزار و 725 حادثه‌دیده در ایام نوروز امدادرسانی کردند که حوادث آبی نیز در آن سهم داشت. شاید اگر هلال احمری‌های استان نبودند بخت با سه گمشده محدوده سد استقلال میناب یار نمی‌شد تا دوباره طعم خوش زندگی را تجربه کنند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان، در پی اعلام مفقودی این سه نفر در محدوده سد استقلال میناب، سریعا نیروهای امدادی در قالب یک تیم پنج نفره به محل حادثه اعزام شدند. منطقه وسیع سد و نبود رد و نشانی از گمشده‌ها کار را سخت کرده بود، اما نجاتگران با دقت عمل و تلاش بسیار موفق شدند این افراد را صحیح و سالم نجات دهند: «مناطق گردشگری استان ما بکر و شناخته‌نشده است که گاه مسافران و گردشگران به دلیل این عدم آشنایی و شناخت دچار حادثه می‌شوند.

سه مفقودی حادثه فوق نیز به همین خاطر مسیر را گم کرده بودند و با کمک امدادگران و نجاتگران مینابی نجات یافتند.»در مدت اجرای طرح ملی امداد و نجات 1401 که در سراسر کشور انجام شد، 43 مورد ماموریت و عملیات امداد و نجات در محیط‌های آبی توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات 69 شهروند گرفتار و اعزام 7 مصدوم به مراکز درمانی شده است.

سلحشور با اشاره به فعالیت دو پایگاه امداد و نجات ساحلی استان هرمزگان در بندرعباس و اسکله شهید ذاکری قشم می‌گوید: «علاوه بر این دو پایگاه که به صورت شبانه‌روزی در ایام نوروز به مسافران و هموطنان خدمت کردند، یک پایگاه هم در اسکله بندر پل در محدوده بندر خمیر برای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی تدارک دیده شده بود تا مسافرانی که می‌خواهند با خودروی شخصی سفر کنند از امنیت لازم برخوردار باشند.»

2 درصد کل ماموریت‌ها حوادث آبی بود

دبیر کل جمعیت هلال احمر می‌گوید که نوروز امسال ماموریت‌های هلال احمر در محیط‌های آبی با رشد 79 درصدی همراه شده بود: «نجاتگران جمعیت هلال احمر در این ایام موفق به نجات 69 نفر از شهروندان گرفتار شده در محیط های آبی شدند.»

دکتر یعقوب سلیمانی با بیان اینکه در ایام نوروز حدود دو درصد از کل ماموریت‌های امدادی جمعیت هلال احمر مربوط به سوانح و حوادث محیط‌های آبی بود، یادآور می‌شود: «در مدت اجرای طرح ملی امداد و نجات 1401 که در سراسر کشور انجام شد، 43 مورد ماموریت و عملیات امداد و نجات در محیط‌های آبی توسط نجاتگران جمعیت هلال احمر به ثبت رسیده است که منجر به نجات 69 شهروند گرفتار و اعزام 7 مصدوم به مراکز درمانی شده است.»

به گفته او، 12 مصدوم سوانح دریایی نیز به صورت سرپایی درمان شدند: «بیشترین ماموریت در محیط‌های آبی در استان خوزستان با 15 مورد بود که 34 درصد از کل ماموریت‌های آبی کشور را به خود اختصاص داده است. پس از استان خوزستان، استان بوشهر با 12 مورد و اختصاص 28 درصد از کل ماموریت‌ها و استان مازندران با 4 عملیات و اختصاص 9 درصد از کل ماموریت‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند.»

سلیمانی با بیان اینکه حدود 80 درصد ماموریت‌های امدادی در محیط‌های آبی در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به انجام رسیده است، ادامه داد: «حادثه‌خیزترین روزها در حوزه حوادث محیط‌های آبی، روزهای  3 و 13 فروردین بودند که به ترتیب 8 و 6 ماموریت در این روزها انجام و تعدادی از شهروندان نجات داده شدند.»

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ناوگان هوایی جمعیت هلال احمر نیز در این مدت در عملیات‌های محیط‌های آبی مشارکت داشته و برخی مصدومین را به مناطق امن منتقل کرده است، گفت: «ماموریت‌های جمعیت هلال احمر در محیط‌های آبی نسبت به نوروز سال گذشته رشدی 79 درصدی داشته است.»

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: «49 درصد از ماموریت‌های جمعیت هلال احمر در محیط‌های دریایی، 46 درصد در رودخانه‌ها و 5 درصد نیز در سایر محیط‌های آبی رخ داده است  که نیروهای امدادی برای نجات گرفتارشدگان و مصدومین اعزام شده بودند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha