دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۰
کد خبر: 338049

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بیتوته، مواد موجود در چای می توانند در جذب کلسیم از روده اختلال ایحاد کنند و در نتیجه مشکلات استخوانی را برای کودک ایجاد کند.

 مضرات چای سبز برای کودکان

برای والدین بسیار پیش آمده که در حال نوشیدن چای هستند و کودکشان از آنها درخواست می کند که برای او هم یک لیوان آماده کنند، چای سبز نیز یکی از نوشیدنی های محبوب و بسیار مفید است و کسانی که به منظور برخورداری از ثمرات این محصول از آن استفاده می کنند ممکن است کنجکاو شوند که می توانند از این چایی برای کودکشان نیز استفاده کنند.

چایی سبز برای کودکان:

در حالت عادی نوشیدن چایی سیاه برای کودکان توصیه نمی شود، اما در مواقعی که آنها اصرار زیادی دارند تا بزرگترها را همراهی کنند، والدین می توانند چای سبز را جایگزین چایی سیاه کنند. این نوشیدنی برای کودکان مفید است زیرا دارای ماده ای به نام کاتچین است.

کاتچین نوعی آنتی اکسیدان طبیعی است که می تواند از بروز بسیاری از مشکلات از جمله بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و... جلوگیری کند همچنین این چای می تواند سبب استحکام استخوان ها در کودکان شود.

کاتچین توانایی مبارزه با میکروب های بدن کودکان را دارد به همین دلیل می تواند از کودکان در برابر طیف وسیعی از بیماری ها محافظت کند.

فواید مصرف چای سبز برای کودکان چیست؟

سلامت دهان و دندان:

همانطور که گفته شد چای سبز حاوی کاتچین است که می تواند کودک را در برابر عوامل میکروبی محافظت کند. یکی از مواردی که می تواند سبب آزار کودکان شود عفونت دهان و دندان است. طبق مطالعات چای سبز می تواند خطر ابتلا به پوسیدگی دندانی و بوی بد دهان را کاهش دهد، البته برای اطمینان قطعی از این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کاهش اضطراب:

کودکان تحت تاثیر استرس و فشارهایی که در دوران مدرسه تحمل می کنند ممکن است در نوجوانی درگیر اضطراب شوند، لذا پیشنهاد می شود؛ در دوران اضطراب و امتحانات، از این چای برای تمدد اعصاب و آرامش دانش آموزان استفاده کرد. استفاده از چای سبز و همچنین چای بابونه، گل ساعتی و قاشقک می تواند سیستم عصبی را آرام کند، تنش و استرس را کاهش دهد.

کاهش احتمال آنفولانزا و سرماخوردگی:

خواص ضد ویروسی کاتچین موجود در چای سبز می تواند کودک را در برابر آنفولانزا و سرماخوردگی محافظت کند. طبق مطالعاتی که در مجله ای ژاپنی منتشر شد؛ مشخص شد کودکانی که ۱ الی ۵ لیوان چای سبز به صورت روزانه مصرف می کنند کمتر به آنفولانزا مبتلا می شوند. لازم به ذکر است نوشیدن چای سبز بیشتر از ۵ لیوان در روز اثر محافظتی بیشتری ندارد. چای سبز با عسل می تواند به عنوان بهترین معجون جلوگیری از سرما خوردگی باشد.

کولیک معده کودکان:

پزشکان به مادرانی که کودکشان مبتلا به کولیک معده است توصیه می کنند؛ از چای سبز استفاده کنند تا وارد شیر آنها شود ودرد را تسکین دهد، همچنین از چای خیلی کمرنگ که دمای معتدلی دارد نیز برای کاهش درد کولیک کودکان استفاده می شود (حتما باید تحت نظارت پزشک صورت بگیرد)

چای نعنا و بابونه نیز در بهبود قلنج کودکان نقش دارد.

سلامت سیستم قلبی عروقی:

پلاک های موجود در شریان های خونی از دوران کودکی شروع به تشکیل می کنند و می توانند در آینده زمینه ساز بیماری قلبی عروقی باشند. در صورت داشتن سبک زندگی سالم از دوران کودکی، می توان از سلامت قلبی کودکان محافظت کرد. چای سبز می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را در کودکان کاهش دهد. طبق مطالعات مصرف چای سبز در کودکان مبتلا به اضافه وزن می تواند سطح کلسترول و فشار خون این کودکان را کاهش دهد.

درمان یبوست:

مصرف چای سبز برای کودکانی که به یبوست دچار می شوند توصیه می شود، همچنین برای درمان یبوست در کودکان می توان از چای تخم کتان استفاده کرد.

درمان سرفه:

مصرف یک لیوان چای گرم می تواند سبب بهبود سرفه و گلودرد شود.


چگونه می توان برای کوکان چای تهیه کرد؟

• غلظت چای همیشه باید برای کودکان کمتر از بزرگسالان باشد، پس چای را برای کودکان کمرنگ تر آماده کنید.

• زمان تقریبی دم کشیدن چای ۵ الی ۶ دقیقه است، این زمان را برای کودکتان به نصف و یا یک سوم برسانید.

• هنگام مصرف چای توسط کودکتان به دمای آن توجه کنید، برای بچه های کوچک تر بهتر است دمای آن هم اندازه محیط یا سردتر باشد.

از چه سنی می توان به کودکان چای داد؟

چای سیاه به علت داشتن کافئین برای کودکان توصیه نمی شود اما می توان از چای گیاهی و دمنوش ها برای کودکان استفاده کرد. مقدار کافئین چای سبز نسبت به قهوه و کافئین کمتر است.

کودکان بین سن ۴ تا ۱۰ سالگی فقط باید چای گیاهی مصرف کنند، و از سن ۱۲ تا ۱۳سالگی می توانند از چای سبز، سیاه و یا چای با شیر استفاده کنند، بنابراین بهترین زمان شروع استفاده از چای همراه با غذای کمکی نیست.

اگر فرزند شما تمایل به نوشیدن چای دارد بهتر است از روزانه یک چهارم فنجان بیشتر نشود برای اطمینان بیشتر می توانید چایی را با شیر مخلوط کنید.

مضرات چای سبز برای کودکان, سن مناسب دادن چای سبز به کودکان, معایب مصرف چای سبز در کودکان
 

آیا چای سبز برای کودکان مضر است؟

• کافئین موجود در چای می تواند سبب تغییر در خلق و خو و رفتار کودک شود.

• کودکان تمایل دارند به دنبال مصرف چای، قند و شیرینی مصرف کنند. این تمایل ممکن است سبب تغییر ضائقه آنها شود همچنین این قند مصرفی می تواند برای آنها مضر باشد.

• مواد موجود در چای می توانند در جذب کلسیم از روده اختلال ایحاد کنند و در نتیجه مشکلات استخوانی را برای کودک ایجاد کند.

• مصرف بیش از اندازه ی چای می تواند در سیستم عصبی، اسکلتی و عضلانی کودک اختلال ایجاد کند.

• مصرف چای سبز می تواند سبب ایجاد آلرژی های متفاوت‌ در کودک شود.

• چای سبز می تواند در جذب آهن و روی از روده اختلال ایجاد کند.

• کافئین موجود در چای سبز در صورت مصرف بیش از حد می تواند وابستگی ایجاد کند.

موارد منع مصرف چای سبز:

• افرادی که از بیماری های قلبی، کبدی و کلیوی رنج می برند؛ بهتر است از مصرف چای سبز خودداری کنند.

• در صورتی که فرد آلرژی قدیمی دارد، مصرف چای سبز می تواند این آلرژی قدیمی را رشد دهد.

در صورتی که فرد بعد از مصرف چای سبز، دچار گلودرد و تنگی نفس شود به سرعت باید به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است باعث برزو بیماری های مختلف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha