به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه شرق،کمبود پزشکان متخصص در کشور و به‌خصوص در استان‌های محروم، سال‌هاست به معضلی جدی تبدیل شده است. تعداد زیادی از پزشکان متخصص بعد از اتمام طرح خود در این استان‌ها ماندگار نیستند و جایشان خالی می‌ماند. مردم استان‌های محروم باید خانه و زندگی خود را رها کنند و برای معاینه به تهران بیایند تا شاید بتوانند پزشک را ملاقات کنند.

پزشکان متخصص بعد از اتمام طرح خود ماندگار نیستند

در دهه‌های اخیر، هنوز کردستان واژه محرومیت را با خود یدک می‌کشد. محرومیت در حوزه اقتصاد، اشتغال و خصوصا درمان که یکی از مؤلفه‌ها و نیازهای اساسی و مبرم مردم این استان به شمار می‌رود. سلامتی که یکی از رکن‌های اساسی زندگی هر انسان است، بدون شک هرکدام از ما با توجهی ویژه‌ به آن اهمیت می‌دهیم؛ چراکه در غیر این صورت زندگی برایمان بی‌اهمیت و کوتاه خواهد بود.

کمبود پزشکان متخصص در کشور و به‌خصوص در استان‌های محروم، سال‌هاست به معضلی جدی تبدیل شده است. تعداد زیادی از پزشکان متخصص بعد از اتمام طرح خود در این استان‌ها ماندگار نیستند و جایشان خالی می‌ماند. مردم استان‌های محروم باید خانه و زندگی خود را رها کنند و برای معاینه به تهران بیایند تا شاید بتوانند پزشک را ملاقات کنند.

در دهه‌های اخیر، هنوز کردستان واژه محرومیت را با خود یدک می‌کشد. محرومیت در حوزه اقتصاد، اشتغال و خصوصا درمان که یکی از مؤلفه‌ها و نیازهای اساسی و مبرم مردم این استان به شمار می‌رود. سلامتی که یکی از رکن‌های اساسی زندگی هر انسان است، بدون شک هرکدام از ما با توجهی ویژه‌ به آن اهمیت می‌دهیم؛ چراکه در غیر این صورت زندگی برایمان بی‌اهمیت و کوتاه خواهد بود.

مشکلات حوزه درمان، اعم از کمبود پزشکان متخصص و تجهیزات، به حدی وسیع و تلخ است که در یک گزارش گنجانده نمی‌شود. آنچه در خیابان‌های اصلی شهرستان سنندج به وفور دیده می‌شود، تابلوها و ساختمان‌های پزشکان است. ازدیاد تابلوها توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند، اما وقتی پای درددل مردمان و مراجعان مطب‌ها می‌نشینیم، اتفاقا از کمبود پزشک متخصص و فقدان امکانات پزشکی اعلام نارضایتی می‌کنند.



از منتظرماندن در راه‌پله مطب تا قربانی‌شدن در جاده

به مطب یکی از پزشکان متخصص بیماری‌های داخلی و گوارش رفتم. داخل سالن انتظار به حدی شلوغ بود که مجبور شدم در راهرو مصاحبه‌ام را با چند نفر که به دلیل نارضایتی، چندان هم تمایلی به مصاحبه نداشتند، شروع کنم. با پیرمرد و پیرزن مسنی که حتی صندلی برای نشستن نداشتند و به دلیل کمردرد و پادرد و کهولت سن روی لبه راه‌پله‌های ساختمان نشسته بودند، باب سخنم باز شد.

از شهرستان مریوان آمده بودند. پیرمرد با قامتی خمیده و عصای چوبی که در دست داشت، به‌سختی حرف می‌زد و می‌گفت سه روز است با مطب دکتر تماس می‌گیریم اما کسی جواب نمی‌دهد! تنها یک بار منشی گفت اگر ظرفیت داشته باشیم شماره‌تان را یادداشت می‌کنم و با شما تماس می‌گیرم. ما هم از شدت درد معده، از بس دارو خوردیم و نتیجه نگرفتیم، مجبور شدیم خودمان سه ساعت راه طولانی مریوان _سنندج را با اتوبوس طی کنیم و حضوری بیایم تا بلکه امیدی باشد و در ساعات پایانی شب دکتر را ببینیم. منشی هم از همان اول آب پاکی را روی دستمان ریخت و گفت تمام نوبت‌های این هفته رزرو شده و به‌هیچ‌وجه امکان ندارد دکتر شما را ویزیت کند. ولی ما همچنان منتظریم، چون از شهرستان آمدیم و چاره‌ای نداریم.

بعد تمام‌شدن صحبت‌هایم با پیرمرد و پیرزن مریوانی، توجهم به خانمی که دست دختربچه ‌12ساله خود را محکم گرفته بود و پا به پای او در سالنی که جای سوزن‌انداختن به زور پیدا می‌شد، با نگرانی راه می‌رفت، جلب شد. از او سؤال کردم که مشکلش چیست؟ گفت دخترم سرطان روده دارد و تحمل نشستن برایش سخت است.

او آهی کشید و گفت: یک سال است در سنندج به خاطر کمبود دکتر متخصص دخترم عذاب می‌کشد. تمام هستی خود را خرج دوا و درمان چنور کردم به امید اینکه حالش خوب شود اما خوب که نشد، بدتر هم شد. کاش از همان اول دکترها می‌گفتند اینجا امکانات برای بیماران سرطانی محدود است و از پس معالجه دخترم برنمی‌آیند تا کار به دقیقه 90 کشیده نمی‌شد. الان هم منتظر هستیم تا منشی صدایمان کند و بعد از آن هم مجبورم برای ادامه معالجه فرزندم از دکتر نامه بگیرم و به تهران برویم؛ چون در کردستان امکانات پزشکی و درمانی خیلی محدود است و کفاف بیماری و مشکلات مردم را نمی‌دهد. حال هزینه‌های گزاف درمانی که امید بهبودی آن هم مشخص نیست، بماند که خیلی‌ها برای مراجعه به یک دکتر متخصص، در جاده‌ها قربانی تصادفات می‌شوند.

پزشکان متخصص بعد از اتمام طرح خود ماندگار نیستند

دکتر آرزو فلاحی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، درباره وضعیت پزشکان متخصص در استان اظهار کرد: اختصاص و جذب ۶۹ پزشک متخصص در ۲۰ رشته مختلف تخصصی و توزیع آن بر حسب نیاز هر شهرستان در سال جاری صورت گرفته است. در راستای جذب نیروی متخصص، جهت توزیع عادلانه خدمات پزشکی و درمانی در سطح استان، با تعامل سازنده حوزه درمان این دانشگاه و رایزنی‌ و پیگیری‌های مستمر در سطح وزارت متبوع، از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۹ پزشک متخصص به این استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه متخصصان فوق بر حسب نیاز بیمارستان‌ها در سطح استان توزیع شده‌اند، خاطرنشان کرد: این پزشکان در رشته‌های پاتولوژی، نورولوژی، عفونی، چشم، قلب، ارتوپدی، پوست، داخلی، طب اورژانس، روان‌پزشکی، زنان، طب فیزیکی، رادیولوژی، جراحی عمومی، بیهوشی، ارولوژی، کودکان، پزشکی هسته‌ای، نوروسرجری و ENT در حال حاضر مشغول فعالیت و ارائه خدمات پزشکی و درمانی هستند.

دکتر فلاحی با بیان اینکه از این تعداد، در شهرهای سنندج، بانه، کامیاران، بیجار، قروه و مریوان در هر کدام هشت متخصص جذب شده‌اند، افزود: در سقز ۱۴ پزشک، دهگلان دو پزشک، دیواندره چهار پزشک و به سروآباد نیز یک پزشک متخصص اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از پزشکان متخصص بعد از اتمام طرح خود در استان ماندگار نیستند و جایشان خالی می‌ماند، افزود: فهرست پزشکان متخصص مورد نیاز در حوزه بیماری‌های عفونی، بیهوشی، زنان و زایمان و ارتوپد، جزء نیازهای اساسی درمان و بیماران استان است. دانشگاه علوم پزشکی در تلاش است با رایزنی‌های درنظرگرفته، اقداماتی را در جهت جذب پزشکان متخصص، بر حسب نیاز استان و شهرستان‌ها در اولویت کاری خود قرار دهد.

با توجه به مرزی‌بودن جغرافیای استان کردستان و نزدیکی آن به کشور عراق و با وجود کمبود امکانات در حوزه درمان و فقدان پزشکان متخصص، از شهرهای سلیمانیه و هولیر، هرساله بیماران زیادی جهت مداوا به این استان مراجعه می‌کنند و باز هم چشم‌انتظار وعده‌های مسئولان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha