به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،به گفته محققان، به نظر می رسد ابتلا به کووید ۱۹ خطر ابتلا به زونا را در افراد مسن افزایش می دهد.

ابتلا به کووید ۱۹ احتمال ابتلا به «زونا» را افزایش می دهد

به گزارش مدیسن نت، محققان دریافتند افراد ۵۰ سال به بالا که مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند، در مقایسه با افرادی که هرگز مبتلا نشده بودند، ۱۵ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به زونا بودند. این خطر در افرادی که با مورد شدید کووید در بیمارستان بستری شده بودند به ۲۱ درصد رسید.

دکتر «آمیت بهاوسار»، سرپرست تحقیقات بالینی در یک شرکت داروسازی در بروکسل بلژیک، گفت: «مهم است که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی و افراد بالای ۵۰ سال از این افزایش خطر بالقوه آگاه باشند تا در صورت ابتلاء به زونا به دنبال کووید ۱۹، بتوانند به موقع تشخیص داده و درمان شوند.»

زونا بثورات پوستی دردناک است که در افرادی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا بوده اند بروز می‌کند.

به گفته محققان، ویروس «واریسلا زوستر» که باعث آبله مرغان می‌شود، پس از غلبه بر مورد اولیه بیماری عفونی، در سلول‌های عصبی افراد پنهان می‌شود.

در برخی موارد، واریسلا زوستر در سنین بالا دوباره ظاهر می‌شود و باعث زونا می‌شود، که معمولاً به دلیل ضعف سیستم ایمنی است.

بهاوسار گفت: «سلول‌های T ویروس آبله مرغان را مهار می‌کنند. وقتی سلول‌های T این کار را انجام ندهند، که می‌تواند به دلیل بیماری، استرس یا پیری باشد، ویروس آبله مرغان می‌تواند از عصب بیرون بیاید و روی پوست نفوذ کند.»

وی در ادامه افزود: «به همین دلیل، منطقی است که کووید می‌تواند باعث ایجاد زونا شود، زیرا این ویروس چنین آسیب‌هایی را بر سیستم ایمنی بدن وارد می‌کند.»

به گفته محققان، کروناویروس باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و استرس فیزیولوژیک می‌شود. استرس فیزیولوژیکی و عملکرد نامنظم سیستم ایمنی از عوامل شناخته شده در شیوع بیماری زونا هستند.

بهاوسار گفت: «تقریباً اکثر بزرگسالان بالای ۵۰ سال به آبله مرغان مبتلا شده اند و بنابراین در معرض خطر ابتلاء به زونا هستند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های پزشکی نزدیک به ۴۰۰ هزار بیمار کووید ۵۰ سال و بالاتر را با بیش از ۱.۵ میلیون نفر که هرگز به کووید مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.

هیچ کس در هر دو گروه علیه کووید یا زونا واکسینه نشده بود.

محققان دریافتند که خطر ابتلاء به زونا در میان بیماران مبتلا به کووید وجود دارد که حداقل تا شش ماه پس از بیماری آنها ادامه دارد.

به گفته محققان، افرادی که نگران ابتلاء به زونا هستند باید هم واکسن کووید و هم واکسن زونا را دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha