گرما از راه رسید اما هنوز زلزله‌زدگان منطقه فین هرمزگان زیر چادر زندگی می‌کنند. 23 آبان ماه سال گذشته که زلزله به بیش از 3 هزار خانه در این منطقه آسیب زد، مسئولان ستادی پایتخت و استاندار و سایر مسئولان استانی با حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده و صحبت با زلزله‌زدگان وعده دادند که تا قبل از پایان سال1400، بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان را به پایان برسانند.

 قفل بانک‌ها بر اعتبارات خانه های زلزله زدگان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، تأکید بر اتمام بازسازی تا قبل از پایان سال به خاطر این بود که گرمای جنوب از همان اوایل فصل بهار زندگی در چادر را برای زلزله‌زدگان دشوار می‌کند.5 دی ماه 1400 با تصویب هیأت وزیران، مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی مناطق زلزله‌زده هرمزگان مصوب و همین موضوع سبب شد مسئولان استانی قول رسیدن اعتبارات را به مردم استان بدهند و اعلام کنند تا پایان سال کار ساخت و سازها به اتمام می‌رسد، حتی «اکبر نیکزاد» رئیس بنیاد مسکن هم در همان روزها در بازدیدی که از منازل آسیب‌دیده این منطقه داشت به مردم قول داده بود که خانه‌های آنها تا شب عید بازسازی می‌شود و آنها نوروز را زیر سقف خانه‌های جدید می‌گذرانند اما اینکه چرا این وعده محقق نشد سؤالی است که «شهریار نوری‌زاد»، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در خصوص آن  توضیح می‌دهد.

 

بانک مرکزی مقصر است


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در این خصوص اظهار داشت: بازسازی مناطق زلزله‌زده روند مناسبی داشت و طبق برنامه زمان‌بندی قرار بود تا پایان سال گذشته واحدهای مسکونی نوسازی شده، تکمیل و به مردم تحویل داده شود اما متأسفانه تعلل در روند ابلاغ اعتبارات از سوی بانک مرکزی و به تبع آن تأخیر بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات باعث شد ما نتوانیم طبق برنامه پیش برویم.


وی ادامه داد: بنیاد مسکن برای اینکه در روند ساخت و سازها خللی ایجاد نشود از محل اعتبارات داخلی خود کار را تا جای ممکن پیش برده اما اعتبارات ما نیز محدود است و جوابگوی تمام بخش‌ها نیست، البته به محض دریافت اعتبارات تا 3 ماه پس از دریافت این وجه 70 درصد واحدهای مسکونی نوسازی شده به بهره‌برداری خواهد رسید.


نوری زاد با اعلام اینکه پرداخت اعتبار مصوب بازسازی مناطق زلزله‌زده از 21 فروردین ماه جاری به بانک‌های استان ابلاغ شده است، افزود: تخصیص اعتبارات در ماه جاری در حالی صورت گرفته که بیش از 4 ماه از وقوع زلزله می‌گذرد و تعلل بانک مرکزی در ابلاغ این اعتبار به بانک‌های عامل روند بازسازی را با وقفه مواجه کرده است.



توزیع وسایل سرمایشی بین چادرنشینان


مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان با اشاره به آغاز  ماه های گرم و مشکلات مردم در مناطق زلزله‌زده، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط اقلیمی استان وسایل سرمایشی در اختیار چادرنشینان مناطق زلزله‌زده قرار گرفته و ما تلاش داریم تا هرچه زودتر شرایط را برای زندگی آنها در خانه های مقاوم و بازسازی شده آماده کنیم. در همین زمینه ما تلاش کردیم در این 5 ماه با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اسکلت‌بندی 55 درصد از خانه‌های در حال ساخت را انجام دهیم. تاکنون کار اسکلت‌بندی 2 هزار واحد و دیوارچینی بیش از 350 واحد به اتمام رسیده است.


وی با اعلام اینکه در زلزله آبان ماه سال گذشته 2 هزار و 498 واحد مسکونی تخریب شده و نیاز به بازسازی دارد، افزود: با توجه به سازه‌های غیرمقاوم منطقه تمام خانه‌هایی که بیش از 30 درصد آسیب دیده‌اند در ردیف خانه‌های احداثی قرار گرفته‌اند و همین حجم زیاد خانه‌های تخریبی، کار را سخت‌تر کرده است، البته حدود یک هزار و 800 واحد هم قبل از وقوع زلزله با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن مقاوم‌سازی شده بودند که هیچ گونه آسیبی ندیده‌اند.


نوری‌زاد از تسریع روند بازسازی‌ها خبر داد و اظهار داشت: تلاش داریم 250 واحد مسکونی را که نیاز به تعمیرات دارند در اولویت تحویل به مردم قرار دهیم تا هر چه سریع تر بساط چادرها برچیده شود. بنیاد مسکن تسهیلات مقاوم‌سازی را در اختیار تمام متقاضیان قرار می‌دهد و لازم است مردم در این زمینه با ما همکاری داشته باشند و به این نکته توجه کنند تمام واحدهایی که از قبل مقاوم‌سازی شده بودند هیچ گونه آسیبی ندیده‌اند. در واقع اگر مردم برای مقاوم‌سازی خانه‌هایشان قبل از حوادث غیرمترقبه اقدام کنند متحمل خسارت نمی‌شوند.



جلسه ستاد بازسازی زیر چادر زلزله‌زدگان


تعلل بانک‌ها در پرداخت اعتبارات بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان موجب اعتراض و انتقاد مسئولان استانداری هرمزگان هم شد. استاندار دستور داد که با توجه به فرا رسیدن گرمای جنوب، اقدامات لازم برای انتقال چادرنشینان به زیر سقف خانه‌های جدید صورت گیرد.پس از این دستور استاندار «محمد مروی»، به‌عنوان نماینده ویژه استاندار در امور ساخت و ساز مناطق زلزله‌زده شده بود تصمیم گرفت جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده فین را در اوج گرما داخل همان چادرهایی که مردم زلزله‌زده در آن روزگار می‌گذرانند برگزار کند تا مدیران عامل بانک‌ها و دیگر مسئولان شرایط سخت مردم در گرمای طاقت‌فرسا را لمس کنند.


مروری درخصوص پیگیری روند بازسازی به «ایران» گفت: بعد از دستور استاندار تصمیم گرفتم جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده را در چادر برگزار کنم تا مسئولان سختی اسکان در چادر را از نزدیک لمس کنند و کار بازسازی و ساخت منازل مردم با سرعت بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به تأکید استاندار هرمزگان در تسریع زمان تحویل واحدهای مسکونی زلزله‌زده، افزود: با توجه به گرمای هوا و احتمال افزایش دما در ایام پیش‌رو ضروری است کار ساخت و سازها با سرعت بیشتری انجام شود و خانه‌ها تحویل مردم شود.



پرداخت تسهیلات سرعت می‌گیرد


فرماندار بندرعباس با تأکید بر اینکه در حال حاضر بانک‌ها پای کار آمده‌اند و پرداخت تسهیلات در حال انجام است، تصریح کرد: بانک‌های عاملی که برای پشتیبانی و تزریق اعتبارات و تسهیلات برای امر بازسازی مناطق زلزله‌زده فین تعیین شده‌اند باید با سرعت بیشتری بحث انعقاد قرارداد با مردم را پیش‌ببرند تا با تزریق هر چه سریع تر اعتبار کارها با سرعت بیشتری پیش برود.

در این زمینه با صدور پروانه رایگان و پرونده‌سازی برای دریافت تسهیلات ساکنان مناطق زلزله‌زده از طریق پنج بانک صادرات، سپه، ملت، مسکن و تجارت ساخت‌وساز در این مناطق با شتاب بیشتری انجام خواهد شد. نکته حائز اهمیتی که دریافت‌کنندگان این تسهیلات از آن بهره می‌برند این است که سه نفر از متقاضیان یک روستا به طور زنجیره‌وار امکان ضمانت یکدیگر برای دریافت تسهیلات را دارند.فرماندار بندرعباس خاطرنشان کرد: البته با وجود تعلل بانک‌ها از محل اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکنون بیش از یکهزار و 800 واحد مسکونی تا مرحله سقف به اتمام رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha