یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سطوح پایین‌تر هورمون‌های جنسی ممکن است با پارگی روتاتور کاف شانه در مردان و زنان مرتبط باشد.

کمبود هورمون های جنسی ریسک پارگی تاندون کتف را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، محققان دریافتند در میان زنان با سطوح پایین استروژن، احتمال پارگی روتاتور کاف ۴۸ درصد بیشتر از زنان با سطح استروژن طبیعی است. در میان مردان، احتمال پارگی روتاتور کاف در بین آنهایی که سطح تستوسترون پایینی داشتند، ۸۹ درصد بیشتر بود.

به گزارش هلث دی نیوز،دکتر «پیتر چالمرز»، یکی از نویسندگان مطالعه از دانشگاه یوتا، می‌گوید: «مدت‌هاست که می‌دانیم وقتی سطح استروژن و تستوسترون پایین است، منجر به پوکی استخوان یا ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. و با ضعیف‌تر شدن استخوان‌ها، اتصالات تاندون به استخوان به خطر می‌افتند، و اساساً پارگی روتاتور کاف به همین خاطر است.»

چالمرز خاطرنشان کرد: «از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده‌ای است، نمی‌تواند ثابت کند که سطوح پایین تستوسترون و استروژن باعث پارگی روتاتور کاف می‌شوند، فقط این دو با هم مرتبط هستند.»

وی گفت: «تستوسترون یک استروئید آنابولیک است، به این معنی که عضله می‌سازد. زمانی که یک عضله ساخته می‌شود، تاندون باید برای جبران نیروی افزایش یافته توسط عضله ساخته شود. بنابراین ممکن است زمانی که میزان تستوسترون پایین است، تاندون‌ها دیگر آن سیگنال را دریافت نکنند، و سپس اتصال ضعیف شود.»

نویسندگان مطالعه پیشنهاد کردند که کمبود هورمون‌های جنسی نه تنها می‌تواند منجر به پارگی روتاتور کاف شود، بلکه ممکن است مانع از بهبودی نیز شود.

از آنجایی که هم کمبود تستوسترون و هم کمبود استروژن قابل درمان است، این خطر ممکن است قابل اصلاح باشد. چالمرز گفت: «اما ما هنوز شواهد کافی برای توصیه به آن نداریم.»

روتاتور کاف دارای تاندون‌هایی است که استخوان بازو را به تیغه شانه متصل می‌کند. هنگامی که یک یا چند تا از این تاندون‌ها پاره می‌شود، تاندون دیگر به طور کامل به سر استخوان بازو نمی چسبد و در نتیجه درد ایجاد می‌کند.

پارگی روتاتور کاف اتفاقی شایع است و در شدیدترین موارد، ترمیم جراحی مورد نیاز است.

برای این مطالعه، محققان از داده‌های حدود ۲۳۰,۰۰۰ مرد و زن با میانگین سنی ۵۴ سال استفاده کردند که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ تحت عمل جراحی برای ترمیم پارگی روتاتور کاف قرار گرفتند. آنها این بیماران را با افراد مشابه بدون جراحی مقایسه کردند.

محققان دریافتند در میان افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند، ۲۷ درصد از زنان دچار کمبود استروژن و ۷ درصد از مردان دچار کمبود تستوسترون بودند، در حالی که ۲۰ درصد از زنان و ۴ درصد از مردانی که جراحی نکرده بودند، کمبود هورمون‌های جنسی داشتند.

آنها دریافتند که احتمال ترمیم روتاتور کاف برای زنان مبتلا به کمبود استروژن و برای مردان مبتلا به کمبود تستوسترون تقریباً سه برابر بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha