اگر تا چند دهه قبل، کلکسیون تمبر، کبریت، اسباب‌بازی، سیگار، سماور و حتی جمع‌آوری مجموعه‌های گرانقیمت موتور و ماشین در بین قشر متوسط و ثروتمند مد بود و درصدی از ایرانی‌ها از روی علاقه یا برای فخرفروشی به دیگران، این اشیای کلکسیونی را جمع‌آوری کرده و در مهمانی‌های خانوادگی آن را به مهمانان نشان داده و فخر می‌فروختند، حالا نزدیک به یک دهه است که داشتن باغ‌وحش خانگی مد شده است، کلکسیونی از حیوانات معصوم و زبان‌بسته‌ای که اسیر خودخواهی آدم‌هایی می‌شوند که می‌خواهند فخرفروشی کنند، در این باغ‌وحش‌ها، همه نوع حیوانی پیدا می‌شود از شیر و پلنگ گرفته تا تمساح، مار و سنجاب اما این حیوانات از کجا می‌آیند؟ چطور خرید و فروش می‌شوند؟

داشتن باغ‌وحش خانگی مد شده است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،شلیک مرگبار به یک قلاده پلنگ که سرگردان و مضطرب از دست مردم شهر، به یک مامور پلیس حمله کرده بود، بار دیگر بحث باغ‌وحش‌های خانگی و اسارت حیوانات حیات‌وحش را داغ کرده است. حیوانات موردعلاقه مشتریان بازار حیات‌وحش، هر حیوان نادری را شامل می‌شود، از انواع پرندگان کمیاب گرفته تا پستانداران و خصوصا گربه‌سانان بزرگ‌جثه، از قوی مشکی، طاووس، سنجاب و مار آبی و مرغ مینای وحشی گرفته تا ببر، پلنگ و شیر، تنها میزان پولی که رد و بدل می‌شود و طبقه اجتماعی آدمی که آن را می‌خرد فرق می‌کند، پولدارها به‌دنبال شیر، پلنگ، قوی سیاه، تمساح، کوسه، ایگوانا، پیتون و... هستند اما قشر متوسط، طالب سنجاب، لاک‌پشت، مار آبی و ... هستند، همه نوع حیوانی در این بازار مشتری دارد.
 
 

چطور خرید و فروش می‌شوند؟


گفته می‌شود سود قاچاق حیوانات حیات‌وحش، بعد از فروش موادمخدر در رتبه دوم قرار دارد، قاچاقچیان این بازار حتی از مزیت «خود قیمت‌گذاری» در این بازار برخوردارند؛ موضوعی که حتی در بازار موادمخدر هم به این شکل نیست، قیمت یک حیوان حیات‌وحش می‌تواند در یک روز و در چند بار معامله، تا ده‌ها برابر قیمت اصلی برسد. آذرماه گذشته، رییس مرکز فوریت‌های سایبری یگان حفاظت محیط‌ زیست در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته بود که بیشترین خریدوفروش این حیوانات در فضای مجازی رخ می‌دهد و اگرچه سایت‌های فروش داخلی مثل دیوار و شیپور برای جلوگیری از فروش توجیه شده‌اند اما بیشترین فروش این حیوانات، اکنون در اینستاگرام و تلگرام صورت می‌گیرد که البته سرورهای آن در ایران نیست.
 
 

چطور می‌فروشند؟


اگرچه بازار فروش حیوانات حیات‌وحش، هر روزه روش‌های جدیدی برای یافتن مشتری و فروش پیدا می‌کنند اما مراکز اصلی و بازارهای فروش حیوانات در تهران، مهم‌ترین مراکز برای یافتن مشتری هستند، در این بازارها خریداران حیات‌وحش، می‌توانند با افرادی تماس برقرار کنند که با دیدن عکس یا شنیدن نام هر حیوانی می‌توانند آن را تهیه کنند.  این فروشندگان که در بازار پرسه می‌زنند، معمولا تنها تعدادی عکس در گوشی خود دارند که آن را به مشتریان‌شان نشان می‌دهند و بنابراین هیچ‌وقت مدرکی برای دستگیری‌شان وجود ندارد، آن‌ها در آنجا با مشتریان ملاقات می‌کنند، برای قیمت با آن‌ها به توافق می‌رسند و بعد حیوانات را هر کجا که مشتریان بخواهند تحویل می‌دهند.
 
 

چطور تحویل می‌دهند؟


با آنکه مقررات سختگیرانه‌ای درباره قاچاقچیان حیات‌وحش وجود دارد اما واقعیت این است که قاچاقچیان این حیوانات زبان‌بسته را به‌راحتی به‌وسیله اتوبوس یا حتی از طریق شرکت‌های باربری به نقاط مختلف کشور ارسال کرده و به مشتریان تحویل می‌دهند؛ به همین راحتی ... .


 
چطور مد می‌شوند؟


متاسفانه خریدوفروش حیوانات حیات‌وحش تابع مد است و رسانه‌ها در ایجاد این مد، نقش بسزایی دارند. این رسانه‌ها هستند که این حیوانات را به‌عنوان یک روش زندگی اشرافی تبلیغ می‌کنند، اگر نمونه‌ای را به‌عنوان مثال بخواهید، می‌شود تب مار پیتون و ایگوانا را مثال زد، حیوانات خارجی و در معرض انقراضی که بعد از پخش چند سریال در ایران مد شدند.


 
بیماری‌هایی که به جان‌شان می‌افتد


متاسفانه در باغ‌وحش‌های خانگی، افرادی که از حیوانات نگهداری می‌کنند معمولا هیچ اطلاعاتی درباره این حیوانات ندارند و تنها از داشتن حیوان خوشحال هستند و این مساله باعث می‌شود که این حیوانات دچار بیماری‌های گوناگونی شوند.  به‌عنوان‌نمونه، بعد از کشف یک شیر از یک باغ‌وحش خانگی در تهران، هنگامی که حیوان برای مداوا به پارک پردیسان انتقال داده شد، دامپزشک مجموعه متوجه شد که این شیر هشت‌ساله از کودکی به‌عنوان حیوان خانگی نگهداری شده است که به‌علت تغذیه بد، حیوان بیچاره دچار نرمی استخوان شده بود و دست و پاهایش را روی زمین کج می‌گذاشت، به‌گونه‌ای که حتی قادر نبود روی پاهایش بایستد.

دکتر امید معماریان که این حیوان را معاینه کرده بود، درباره این شیر بیمار می‌گوید: البته منظور از تغذیه بد، تغذیه با گوشت آلوده یا خراب نیست، بلکه عدم آگاهی درمورد نحوه و نوع گوشتی که برای خوراک حیوان استفاده شده است باعث شده بدن حیوان دفرمه شود و یک حالت انحنا روی کمرش ایجاد شود که حتی قادر به دفع نیست و دفع او نیز همراه با درد زیاد است. وی در ادامه می‌گوید: حیوانات وحشی، حیوان خانگی نیستند چراکه این حیوانات در طبیعت لاشه کامل شکار خود را همراه با پوست و استخوان و پر تناول می‌کنند و زمانی که گوشت کامل بدون استخوان و پوست ازسوی انسان به آن‌ها داده می‌شود به‌خاطر پروتئین زیاد دچار این مشکلات می‌شوند.


 
قاچاق به خارج از کشور


از آنجا که قاچاقچیان در سال‌های گذشته توانسته‌اند حیوانات نادری مانند شیر را در اسارت تکثیر کنند، اکنون برخی از قاچاقچیان آن‌ها را به خارج از کشور هم قاچاق می‌کنند، دی‌ماه سال گذشته، ماموران پلیس هنگ مرزی شهرستان سردشت، هنگامی که قاچاقچیان قصد قاچاق یک قلاده شیر به کشورهای همسایه را داشتند آن‌ها را شناسایی کردند اما با عملیات پلیس، قاچاقچیان با به‌جا گذاشتن یک توله شیر نر فرار کردند.


 
باید جریمه‌ها اطلاع‌رسانی شود


درحالی‌که در سال گذشته‌، براساس قانون شکار و صید و قانون مصادیق مجرمانه، برای خرید و فروش و حتی آگهی تبلیغاتی فروش حیوانات حیات وحش‌، جرایم نقدی بسیار سنگین و حبس در نظر گرفته شده است اما به دلیل ضعف در اطلاع‌رسانی، هنوز هم بسیاری از افراد جامعه از مبالغ جریمه اطلاع ندارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha