دندان پوسیده زیر روکش عارضه‌ای است که ممکن است بسیار رخ ‌دهد؛ ولی هم پزشک و هم بیمار می‌بایست اقداماتی انجام دهند تا بعد از انجام روکش، عفونت لثه و دندان به حداقل برسد. چنانچه بعد از روکش کردن دندان خود با درد شدیدی مواجه شدید، احتمالا دندان شما عفونت کرده است. چنانچه بعد از انجام عصب‌کشی دندان روکش شده باشد، عفونت غیر ممکن است. چرا که در طول عصب‌کشی پالپ یا عصب‌ها و بافت پیوندی دندان برداشته می‌شوند.

با دندان پوسیده زیر روکش چه کنیم؟ + درمان عفونت زیر روکش

به بیانی دیگر، زمانی که بدون عصب‌کشی دندان بیمار روکش می‌شود ممکن است در زیر روکش عفونت ایجاد شود. به این دلیل که بافت پالپ که محل عفونت و ایجاد درد است همچنان در دندان باقی است. ولی پیش از آنکه نتیجه‌گیری کنید، در خصوص احساس درد در دندان پوسیده زیر روکش موقع جویدن با دندانپزشک مشورت کنید. در ادامه در خصوص اینکه با پوسیدگی دندان روکش شده چه کنیم بیشتر توضیح خواهیم داد.

چگونه بفهمیم در زیر روکش دندان پوسیدگی ایجاد شده است؟

امکان دارد اشخاص در قسمت روکش دندان با دردهای موضعی مواجه شده باشید که این امر از جمله نشانه‌های دندان پوسیده زیر روکش است. با این حال دندانپزشک از طریق رادیولوژی دندان از نقص و پوسیدگی زیر روکش مطلع می‌گردد و برای درمان پوسیدگی اقدام می‌نماید.

 گاهی ساییدگی‌های بیش از حد لثه‌ها، ترک خوردگی روکش، ایجاد عفونت در لثه و یا شل شدن روکش دندان  موجب دردهای موضعی می‌گردد که نباید این موارد را با دندان پوسیده زیر روکش اشتباه گرفت. از این رو تنها دندانپزشک توسط عکس رادیولوژی به پوسیدگی دندان زیر روکش پی خواهد برد.

آیا پوسیدگی دندان زیر روکش قابل درمان است؟

دندان پوسیده زیر روکش قابل درمان است. به این دلیل که روکش دندان قابل برداشت است، می‌توان پوسیدگی را نیز درمان کرد و ممکن است دندانپزشک برای این کار روش‌های متعددی را در نظر بگیرد. برای مثال امکان دارد دندان به عصب کشی نیاز داشته باشد که بعد از آن مجددا مراحل قالب گیری روکش دندان و نصب روکش انجام گردد.

 چنانچه عمق پوسیدگی دندان زیاد باشد، در این مورد امکان درمان دندان پوسیده زیر روکش وجود ندارد و می‌بایست کل دندان را کشید. بنابراین بهترین کار حفظ سلامت دهان و دندان و رعایت بهداشت است.

روکش دندان چیست؟

روش‌های درمان پوسیدگی دندان زیر روکش

چنانچه دچار پوسیدگی دندان زیر روکش شوید، چند راه درمانی وجود دارد:

  • چنانچه سوراخ بیش از حد به پالپ نزدیک شده باشد و پیش از این عصب کشی نکرده باشید، دندانپزشک اقدام به عصب کشی دندان می‌کند.
  • امکان دارد به شیوه‌ای با نام افزایش طول تاج نیاز داشته باشید. بهره‌گیری از این شیوه یعنی تراشیدن بخشی از استخوان حامی دندان به منظور ایجاد فضای کافی برای دندانپزشک جهت از بین بردن تمام سوراخ‌ها و پوسیدگی و همچنین آماده سازی دندان برای نصب روکش .
  • در صورت پیشرفت زیاد پوسیدگی امکان دارد نیاز به کشیدن دندان پیدا کنید.
  • چنانچه تحت هر شرایطی دندان حفظ گردد، امکان دارد به ساخت روکش جدید نیاز پیدا کنید.

مراجعه به دندانپزشک خود

بهترین راه جهت پیدا کردن دندان پوسیده زیر روکش، معاینات منظم دندان است. اگر معاینه منظم را انجام می‌دهید دیگر نیاز نیست نگران مراقبت از پوسیدگی دندان در زیر روکش باشید.

 دندانپزشک می‌تواند چگونگی عملکرد دندانی شما را بررسی نماید و توصیه‌هایی در خصوص نحوه بهبود بیشتر سلامت دندان به شما ارائه دهد.

 دندان پزشکان به راحتی قادر هستند دندان پوسیده زیر روکش را توسط رنگ سیاه میان لثه و دندان تشخیص دهند. 

نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان در زیر روکش

آسان‌ترین راه جهت پیشگیری از دندان پوسیده زیر روکش، توجه کامل به مراقبت از روکش دندان است به ویژه اطراف لبه‌هایی که به لثه‌ها و دندان متصل است. نباید اجازه دهید که مواد غذایی بین دندان‌ها گیر کنند و در حاشیه لثه‌ها هیچ چیز جمع نشود. این بخش محل اصلی است که شروع پوسیدگی می‌کند و کنترل آن از بیرون، دشوار است.

درمان عفونت زیر روکش | دندان پوسیده زیر روکش

نوع درمانی که شخص به منظور عفونت دندان دریافت می‌کند به عوامل گوناگونی بستگی دارد اعم از:

  • محل اولیه آبسه
  • احتمال گسترش عفونت و میزان گسترش
  • میزان واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت

درمان‌های عفونت دندان شامل موارد زیر است:

درمان ریشه

ممکن است درمان ریشه (RCT) جهت درمان آبسه در اعماق دندان مورد نیاز باشد. در این شیوه ایجاد سوراخ در دندان به منظور از بین بردن عفونت و باکتری‌های جمع شده در ریشه صورت می‌گیرد.

پس از آن دندانپزشک محل را با ماده‌ای لاستیک مانند به نام "گوتا پرکا" پر می‌کند. زمانی ‌که دندان بهبود پیدا کرد، آن را با روکش یا مواد پر کننده دائمی ‌ترمیم می‌کند تا مانع عفونت‌های بعدی گردد.

آپیکواکتومی‌

برخی مواقع درمان ریشه جهت از بین بردن عفونت دندان کافی نیست. در این موارد، امکان دارد دندانپزشک شیوه‌ای با عنوان آپیکواکتومی ‌یا برداشتن انتهای ریشه را پیشنهاد کند. این شیوه به کمک باز کردن لثه‌ها جهت از بین بردن انتهای ریشه دندان و همچنین هر نوع بافت آلوده استفاده می‌شود.

آپیکواکتومی‌

آنتی بیوتیک

امکان دارد دندانپزشک جهت کاهش عفونت و پیشگیری از انتشار آن، آنتی بیوتیک تجویز کند.

چنانچه عفونت قبلا گسترش پیدا کرده باشد، امکان اینکه لازم باشد شخص دوره درمان آنتی بیوتیکی خود را طولانی‌تر کند، بسیار است. گاها لازم است که متناوباً از نوع دیگری از آنتی بیوتیک مصرف گردد. در صورتی که عفونت شدید باشد، می‌بایست شخص در بیمارستان بستری شود و به صورت داخل وریدی آنتی بیوتیک مصرف نماید.

تخلیه

در بعضی موارد خاص امکان دارد نیاز باشد عفونت به صورت مستقیم از محل عفونت تخلیه گردد.

به طور مثال، شاید نیاز باشد تخلیه جهت از بین بردن چرک از آبسه پارافارینگل در پشت دهان انجام شود.

تعویض روکش

 گاهی جهت درمان دندان پوسیده زیر روکش نیاز است که روکش خود را برداشته و تعویض نمایید. نسبت به میزان پوسیدگی ممکن است روکش جدید برای شما ساخته شود تا ناحیه بیشتری را پوشش‌دهی کند.

در صورتی که به تعویض روکش دندان نیاز دارید و یا تصور می‌کنید که به یک روکش دندان نیاز دارید، مراحل کار بسیار ساده است. جهت ایجاد فضای روکش، می‌بایست دندان کمی ‌ساییده شود. پس از آن دندانپزشک از دندان قالب‌گیری کرده و یک روکش با طرح سفارشی تهیه می‌نماید. زمانی که روکش آماده شد، روی دندان سیمان شده و با انجام روتین بهداشت دهان و دندان مناسب، بیشتر از ده سال دوام خواهد داشت.

جهت تمیز نگه داشتن روکش‌های دندان امکان دارد به ابزار مخصوص تمیز کردن نیاز باشد و یا می‌بایست روال معمول مسواک زدن خود را کمی تغییر دهید یا دیگر موارد اضافی و تغییراتی نیاز باشد. دکتر نیکزاد بهترین دندانپزشک زیبایی می‌تواند به هر سؤالی که دارید پاسخ دهد و ابزار و دانش لازم جهت مبارزه با دندان پوسیده زیر روکش را در اختیارتان قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha