دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 339189

مشتقی از آمینو اسید سیستئین را تائورین می ‌گویند که با نام شیمیایی آمینو اتان سولفونیک اسید شناخته می شود.  این ماده در قسمت‌ های مختلف بدن از جمله مغز، چشم، قلب و حتی بافت عضلات به صورت طبیعی وجود دارد. به طور کلی می‌ توان گفت تائورین  فراوان ترین آمینو اسید بدن بعد از گلوتامین به شمار می رود. در واقع تائورین در تنظیم میزان انرژی، تعادل آب بدن، ضربان قلب و همچنین انقباض عضلانی نقش موثری دارد. در این مطلب قصد داریم در مورد مکمل تائورین و نحوه اثرگذاری آن بر بدن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم با ما همراه باشید. 

بهترین ریکاوری با تائورین

مکمل تائورین چیست؟ 

حتماً می ‌دانید که بسیاری از آمینو اسید ها در عضله سازی نقش بسزایی دارند. تائورین از آمینو اسیدهای به شمار می رود که در عضله سازی نقشی ندارد و همچنین با هیچ یک از اسید آمینه های دیگر پیوندی نخواهد داشت. زیرا برای این کار توسط ۲۰ آمینو اسید اصلی که وظیفه ساخت پروتئین را دارند انجام می شود که تائورین جز این ۲۰ آمینو اسید نمی باشد. با توجه به این مطلب شاید این سوال برای افراد ایجاد شود با توجه به این که این ترکیب فاقد گروه کربوکسیل است آیا به عنوان آمینو اسید شناخته می‌شود یا خیر؟ بهتر است بدانید که این ماده در گروه سولفات ها قرار دارد و در زنجیره پروتئینی نیز یافت می شود. پس می‌ توان در زبان علمی آن به عنوان یک آمینو اسید بیان کرد.

بسیاری از افراد هستند که تصور می‌ کنند مکمل تائورین به دلیل آن که در زبان لاتین به عنوان گاو وحشی معنا می شود. پس از ادرار گاو وحشی تولید می گردد. اما این موضوع کاملاً اشتباه است و مکمل تائورین از مواد غذایی مختلف مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات تولید می‌ شود.

تائورین از مکمل‌ هایی است که هم به صورت جداگانه و هم به صورت ترکیبی تولید می گردد. از جمله مکمل هایی که به صورت ترکیبی با استفاده از تائورین تولید می شوند کافئین می باشد. زیرا ترکیب این دو ماده در کنار یکدیگر علاوه بر این که موجب رفع خستگی می گردد. موجب افزایش هوشیاری و بیداری شده همچنین به بالا بردن قدرت بدن و حافظه، بهبود عملکرد ورزشی و افزایش استقامت عضلات کمک می کند. 

Taurine supplement

مکمل تائورین چه نقشی در بدن ایفا می کند؟ 

این مکمل باعث ایجاد تعادل الکترولیت ها در سلول های بدن می گردد. همچنین موجب حفظ هیدراتاسیون می شود. علاوه بر آن با تشکیل نمک های صفراوی باعث می‌ شود تا هضم راحت تر انجام شود. یکی دیگر از تاثیراتی که مکمل تائورین در بدن دارد آن است که موجب می شود در انتقال مواد معدنی مانند کلسیم در سلولها تعادل برقرار گردد. همچنین این مکمل ورزشی باعث می‌ شود تا به سیستم عصب مرکزی و همین طور فعالیت‌ های اصلی چشم کمک شود. از دیگر تاثیرات مکمل تائورین تنظیم سیستم ایمنی بدن می باشد. 

Taurine supplement

کارایی مکمل تائورین در ورزش: 

مکمل تائورین خصوصیات مختلفی دارد که از جمله این خصوصیات می‌ توان به حجم دهندگی در سلول های عضلانی اشاره کرد که در بدنسازی اهمیت بسیار بالایی دارد. همچنین ممکن است بعضی از ورزشکاران تائورین را برای افزایش اثرات مکمل های بدنسازی دیگر مانند مکمل کراتین استفاده کنند. زیرا اعتقاد دارند زمانی که حجم تائورین در عضلات ورزشکار افزایش یابند موجب بهبود عملکرد آن می گردد.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام شد به این گونه بود که ۱۱ مرد حدود ۱۸ تا ۲۰ ساله انتخاب شده و از آن ها درخواست شد زمانی که احساس خستگی داشتند رکاب بزنند. سپس از این افراد خواستند تا به مدت یک هفته از مکمل تائورین استفاده نمایند. در نتیجه این تحقیقات مشخص گردید که توانایی همه افراد به شدت افزایش یافته است.

مکمل تائورین برای ورزشکاران چه کاربردی دارد؟ 

کاربرد مکمل تائورین برای ورزشکاران بسیار زیاد است از جمله این کاربردها می ‌توان به انتقال بیشتر آب درون سلول های عضلانی و همچنین احتباس بیشتر آب در این سلول ها اشاره کرد. البته کاربردهای دیگری نیز دارد که عبارت است از: 

  • بالا بردن سطح هوشیاری
  • کاهش فشار خون
  • بالا بردن قدرت قلب برای پمپاژ خون
  • پیشگیری از دهیدراته شدن 

بهتر است بدانید که خواص مکمل تائورین برای بدن بسیار زیاد می باشند و این مکمل از موادی است که نقش بسیار مهمی در تولید نیتریک اکساید دارد. بنابراین زمانی که سطح تائورین در بدن کاهش پیدا می‌ کند تولید نیتریک اکساید نیز کاهش پیدا می کند. علاوه بر تمام این موارد موجب گشاد شدن رگ ها شده بنابراین جریان خون بیشتر از قبل می گردد و مواد غذایی و اکسیژن بیشتری را به سلول ها می رساند. اما انتقال این مواد بدون نیتریک اکساید امکان پذیر نیست. بنابراین برای آن که میزان نیتریک اکساید در بدن افزایش پیدا کند بهتر است از مکمل تائورین استفاده شود. 

Taurine supplement

زمان و نحوه مصرف مکمل تائورین: 

میزان مصرف مکمل تائورین در هر روز حدود ۶ گرم تعیین شده است و مصرف این میزان هیچ گونه مشکل یا عوارضی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد. بهتر است بدانید که این مکمل انحلال پذیری بالایی در آب دارد. بنابراین نباید آن را همراه با غذا مصرف کرد. البته می توان در هر زمان در روز از این مکمل استفاده کرد. اما بسیاری از ورزشکاران بر این باور هستند که تاثیر آن زمانی بیشتر می‌ شود که قبل از انجام تمرینات ورزشی استفاده گردد. 

خرید مکمل تائورین: 

بسیاری از افراد برای خرید مکمل بدنسازی یا مکمل ورزشی حساسیت زیادی به خرج می دهند و اعتقاد دارند که حتماً از مکمل اصل و اورجینال باید استفاده کرد که این موضوع کاملاً درست می باشد. با توجه به این که مکمل های تقلبی در بازار فراوان هستند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌ کند. اما اگر مکمل مورد نظر را از فروشگاه ها و داروخانه های معتبر تهیه کنید هیچ گونه مشکلی ایجاد نخواهد شد. وب سایت تندرست یکی از معتبرترین و با سابقه ترین سایت های فروش مکمل از داروخانه دکتر توکلیان می باشد که برای سفارش مکمل اورجینال و همچنین دریافت قیمت مکمل میتوانید به این وبسایت مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha