چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 339292

شمارش معکوس برای پایان کرونا

در یک روز گذشته 29استان بدون مرگ و 9 استان بدون بستری کرونایی بودند

براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت، آمار فوتی‌های کرونا در روز گذشته به 3نفر رسید؛ این یعنی کمترین آمار قربانیان کرونا از ابتدای شیوع تاکنون. بنابر آخرین گزارش‌ منتشرشده، تنها در یک روز اخیر، تمام استان‌ها جز تهران(2فوتی) و البرز(یک فوتی)، بدون مرگ بودند و علاوه بر کاهش فوتی‌ها، بستری‌ها هم در  30استان  کشور تک‌رقمی و صفر شد؛ به‌طوری که از بین 460بیمار قطعی شناسایی شده، تنها 82نفر در مراکز درمانی بستری شدند.

شمارش معکوس برای پایان کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،پیش از این سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، گفته بود: «شرایط کشور از نظر کنترل کرونا خوب است و نباید ساده از کنار این موضوع گذشت. البته تمام دنیا این شرایط را ندارند. هفته گذشته بیش از 40کشور، ابتلای صعودی داشتند و در 14کشور هم میزان ابتلا دوبرابر شد.» بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم اوایل هفته از تزریق بیش از 149میلیون دوز واکسن خبر داده و اعلام کرده بود که واکسیناسیون در ایران در مدت زمان کوتاه با حجم بالا انجام شد. این دو عامل در کنار نوع واکسن‌های تزریقی که ویروس کشته شده و پروتئین نوترکیب بود، منجر به کاهش کرونا شد.


در گزارش‌های اعلام شده از بستری مبتلایان کرونا در کشور، تنها تهران است که آمار دو رقمی دارد، به طوری‌که در 20 اردیبهشت، 21 بیمار در مراکز درمانی این استان بستری شدند. اما در 30 استان کشور این عدد زیر 10 بود و به ترتیب خراسان رضوی و کرمان هر کدام 9 بستری، خوزستان 6 بستری، لرستان و چهارمحال و بختیاری 5 بستری، مازندران 4 بستری، همدان و گیلان هر کدام 3 بستری، ‌ گلستان، اصفهان، مرکزی و خراسان جنوبی هر کدام 2 بستری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،‌ قم،‌ کردستان،‌ یزد،‌ هرمزگان، زنجان و فارس و قزوین‌ هر کدام یک بستری را گزارش کردند.

اما در 9 استان یعنی البرز، کرمانشاه،‌ اردبیل، ایلام، خراسان شمالی، بوشهر، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان آمار بستری بیماران صفر بوده است.روند کاهشی کرونا در کشور از 15اسفند آغاز شده و حالا در بهترین وضعیت قرار گرفته است؛ این نکته‌ای است که پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید-۱۹ به آن اشاره می‌کند و  می‌گوید: «آمارها خوب است، اما نیاز به پایش جدی داریم تا درصورت افزایش بار بیماری، اقدامات کنترلی تشدید شود.»

به‌گفته طبرسی، موارد کنونی فوتی، مربوط به بیماران بدحال بستری در آی‌سی‌یوست: «تعداد این بیماران اکنون به‌شدت کاهش پیدا کرده و به زیر هزار نفر رسیده است. در گذشته این آمارها 7هزار نفر بود و آمار فعلی مناسب است. دلیل بستری این افراد هم لزوما کووید-19 نیست و بسیاری از آنها دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و همین مسئله منجر به بستری آنها در بخش مراقبت‌های ویژه شده است.» او درباره اینکه چند درصد از این بیماران احتمال فوت خواهند داشت هم می‌گوید:«به هر دلیل برای هر بیماری‌ باید تعدادی مرگ روزانه را درنظر گرفت و اکنون برای کووید-19 این میزان فوتی قابل‌قبول است.» طبرسی درباره اینکه آیا ایران در مرحله عبور از پاندمی قرار دارد؟ توضیح داد: «وضعیت کشور وابسته به وضعیت دنیاست و زمانی می‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم که در سایر کشورها وضعیت ثبات رقم خورده باشد.

هم‌اکنون چین در حال اجرای قرنطینه‌های شدیدی است و هنوز مشخص نیست که چرا چینی‌ها این محدودیت‌های سختگیرانه را اجرا می‌کنند. به هر صورت اعلام ورود به فاز پایان پاندمی در ایران تا زمانی که نسبت به وضعیت کووید در دنیا ثبات وجود ندارد، کار اشتباهی است.» او همچنین درباره ضرورت تزریق دوز یادآور با وجود شرایط مناسب در کشور هم می‌گوید: «کسانی که هم‌اکنون بیشتر بستری می‌شوند، جزو بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا افراد سالمند بالای 70سال هستند. درباره این افراد ممکن است واکسن‌ها اثربخشی کامل نداشته باشند و برای آنها باید دوز یادآور تزریق شود. اما درباره سایر افراد و گروه‌های سنی پایین‌تر هم‌اکنون تزریق این واکسن ضرورتی ندارد.»

 

ثبت بالاترین مرگ و بستری کرونا در منطقه4 تهران


روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونای تهران هم تأکید کرد که تصور پایان کرونا، اشتباه راهبردی است. او در شصت‌وسومین جلسه شورای شهر تهران گفت: «پیک پنجم یکی از سخت‌ترین امواج بیماری کرونا بود، اما در دوران کرونا هیچ‌یک از مراجعه‌کنندگان با مشکل روبه‌رو نشدند و تمام افراد خدمات مناسبی دریافت کردند.»

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بررسی‌های انجام شده از میزان مرگ و بستری کرونا در مناطق مختلف تهران، ادامه داد: «یکی از چالش‌هایی که ما در بیماری کرونا با آن روبه‌رو بودیم تمرکز جمعیتی در تهران بود که در برخی از مناطق ما با تمرکز جمعیتی بالایی روبه‌رو بودیم؛ مثلا منطقه4 شهر تهران که نزدیک به یک‌میلیون و 100هزار نفر جمعیت دارد در دوران کرونا همواره نقطه داغ ما در بحث کووید-19 به‌شمار می‌رفت؛ به‌طوری که چه در بخش بستری و چه در حوزه مرگ‌ومیر ما بیشترین آمار را در منطقه4 داشتیم.»


 فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه از آغاز کرونا، 118بیمارستان در تهران درگیر این بیماری شدند، افزود: «67درصد از خدمات در ارتباط با بیماری کرونا در بیمارستان‌های دانشگاهی و بقیه هم در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی، ارتش و... ارائه شده و این مسئله می‌تواند به‌عنوان یک رکورد ملی و حتی بین‌المللی به شمار رود. در تهران از آغاز کرونا 5میلیون‌و400هزار نفر با عنوان این بیماری به مراکز درمانی مراجعه و 2میلیون‌و700هزار نفر خدمات لازم را در این حوزه دریافت کردند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha