دکتر خسرونیا با اشاره به برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران گفت: پزشکان در این کنگره درمورد  دستیافت‌های علمی و تازه ها  پیرامون موضوعاتی همچون اپیدمی کرونا، انواع بیماریهای متابولیک، بیماری های اعصاب و روان، قلب و عروق، کلیه، گوارش و کبد بحث و تبادل نظر خواهند کرد، اخیرا مواردی از ابتلا بیماری "آبله میمون" در کشور گزارش شده که موجب نگرانی است و به همین خاطر یکی از موضوعات مهم در این کنگره پیرامون این بیماری جدید است.

باید برای تهیه واکسن و داروی مناسب آبله میمونی اقدام کنیم

به گزارش سلامت نیوز، وی گفت: شیوع آبله میمون در کشورهای فقیر نگران کننده است و علاوه بر آمریکا، اروپا و آفریقا، متاسفانه در برخی کشورهای آسیا و حتی ایران  نیز مواردی مشاهده شده است به همین خاطر به همکاران و مسئولان هشدارهای های لازم را میدهیم تا نسبت به گسترش احتمالی این بیماری غافلگیر نشوند و امکانات لازم برای پیشگیری را محیا کنند که مردم گرفتار نشوند.

رییس سی و دومین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران گفت: یکی از مسائل مهمی که در این کنگره مطرح میشود در خصوص علل و میزان مرگ و میر اوایل شیوع کرونا به دلیل نبود واکسن است؛ همچنین وارد کردن و نسخه شدن داروهایی که شاید اصلا ضروری نبود و برخی هموطنان و کادر درمان را دچار مشکلات مختلف و حتی مرگ کرد موضوع مهم دیگر است.

دکتر خسرونیا افزود: متاسفانه به دلیل شیوع آبله میمون که شاید مجدد عده ای از هموطنان را تهدید به مرگ کند، باید نسبت به تامین واکسن مناسب و دارو گوشزد کرد چون با وجود ویروس کرونا و احتمال شیوع بیماری آبله میمون، این احتمال برای بوجود آمدن ویروس با سوش جدید ترمطرح است به همین خاطر توصیه میشود از هم اکنون واکسن و تجهیزات لازم تهیه و تامین گردد.

دکتر خسرونیا با اشاره به گرانی ها و پرکشیدن مواد غذایی ضروری از سفره مردم، گفت: این احتمال وجود دارد که به دلیل ضعف سیستم ایمنی و بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری های عفونی مانند آبله میمون، کرونا، سرخک و... شیوع بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: آبله میمون از نظر علائم شباهت هایی به آنفولانزا دارد ولی با بدن درد، لرز، تب، استخوان درد شدید، بخصوص با تورم غدد لنفاوی گردن و دستها، اصطلاحا " لنفادنوپاتی" همراه است؛ چون بیمار سخت درگیر میشود و گاهی منجر به مرگ خواهد شد.

وی تاکید کرد که هنوز داروی خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده است ولی مهمترین اقدام رعایت نکات پیشگیرانه ، بهداشت فردی و زدن ماسک است.

دکتر خسرونیا با هشدار نسبت به اینکه هنوز ویروس کرونا از کشورمان خارج نشده است، گفت: این انتظار برای عود و شیوع مجدد کووید وجود دارد به همین خاطر توصیه میشود افرادی که واکسن کووید را تزریق نکرده اند حتما در اولین فرصت اقدام کنند و در صورت لزوم دوز سوم و حتی دوز چهارم را نیز تزریق کنند همچنین علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، سیستم ایمنی بدن خود را نیز با تغذیه مناسب تقویت کنند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بیماری آبله میمون در جوندگان بویژه موش نیز قابلیت گسترش دارد، باید از تماس با اینگونه حیوانات خودداری شود. شستن دست ها و ماسک زدن مهم است و باید از خوردن غذا و آبی که احتمال آلودگی دارد اجتناب کرد.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران  در ادامه  پیرامون یکی از مهمترین مشکلات جامعه پزشکی یعنی تعرفه های پزشکی نیز سخن گفت و افزود: تعرفه پزشکی باید براساس  قانون  و تصویب نامه های سالهای گذشته منطبق با میزان تورم افزایش یابد ولی با وجود افزایش چهل تا پنجاه درصدی تورم، متاسفانه دولت فقط ده درصد تعرفه پزشکی را افزایش داد که این عادلانه نیست و با این رخداد بیمارستان ها و مطب ها دچارمشکلات شدید مالی و حتی ورشکستگی یا عدم امکان ارائه خدمات  خواهند شد. هزینه ها چندین برابر شده و نمیتوان این هزینه ها را با این میزان تعرفه و حق ویزیت از بیماران تامین کرد؛ از سوی دیگر بدون اینکه زیرساختهای لازم برای صدور نسخه الکترونیک محیا شود با این وضع قطعی برق و اینترنت، پزشکان و بیماران با مشکلات متعدد مواجه شده اند. گاهی اختلال در ثبت کدهای خدماتی برای آزمایشگاه یا رادیولوژی موجب شده تا متاسفانه خدمت دیگری بجای آنچه پزشک تقاضا کرده ارائه شود!

دکتر خسرونیا در آستانه روز جهانی بدون دخانیات که دهم خرداد مصادف با 31می برگزار میشود نیز گفت: هموطنان با استعمال سیگار یا قلیان علاوه بر ورود تعداد زیادی ماده شیمیایی و سرطانزا به بدن، احتمال ورود میکروب و قارچ به ریه ها را افزایش میدهند. استعمال دخانیات باعث سرطان های ناحیه قفسه صدری و ریه، دستگاه گوارش، پانکراس، مثانه و پروستات میشود.  استعمال دخانیات یکی از مهمترین علل مرگ با سرطان است به همین خاطر باید با تصویب قانون بطور جدی فروش و مصرف آن بویژه برای جوانان ممنوع شود ولی متاسفانه هنوز قیمت مواد دخانی گران نشده و مالیالتی که بازدارنده خرید و مصرف دخانیات باشد نیز تعیین نشده است؛ به نظر میرسد افراد تصمیم گیرنده خودشان از دخانیات استفاده میکنند که اقدامی قاطع انجام نمی دهند!

سی و دومین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران 17تا 20 خرداد 1401 در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود.

رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، گفت: بالغ بر دویست متخصص و پزشک فوق تخصص به عنوان هیات علمی و سخنران از رشته های مختلف در برگزاری این همایش بزرگ علمی مشارکت خواهند داشت تا صدها پزشک همکار از فواید علمی آن بهره مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha