وقتی صحبت از سلامت مغز می‌شود معمولا به علائمی اشاره می‌شود که عادی هستند و یا مهم تلقی نمی‌شوند.

پنج علامت هشدار دهنده‌ای که مغز ارسال می‌کند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، تشخیص تومور مغزی می تواند برای هر فردی بسیار ترسناک باشد. انواع متعددی از تومور وجود دارد از جمله تومورهایی که در مغز ایجاد می شوند و تومورهایی که از سایر نقاط بدن به مغز متاستاز می‌دهند یا از مغز در سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند.

دکتر «سومیر ساتی» جراح مغز و اعصاب می گوید: این تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند، تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی بهترین پیش آگهی را ارائه و شانس درمان را افزایش می دهند. در این گزارش به پنج علامت هشدار دهنده درباره مشکلات سلامت مغز اشاره شده است که هرگز نباید نادیده گرفت.

سردرد

در حالی که سردرد برای بسیاری از افراد یک اتفاق رایج است، اما گاهی اوقات می تواند علامت مشکل جدی تری باشد.«لیندسی لیپینسکی»، استادیار آنکولوژی و جراح مغز و اعصاب در «مرکز جامع سرطان رازول پارک» در آمریکا می‌گوید: بسیاری از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی سردردهایی از خفیف تا شدید و بی وقفه را تجربه می‌کنند. وی افزود: تخمین می زنم ۵۰ تا ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به تومورهای مغزی، سردرد را تجربه می کنند. این سردردها اغلب همراه با یک مشکل عصبی دیگر، مانند تشنج یا مشکل گفتاری رخ می دهد.

مشکلات حافظه

کارشناسان هشدار می دهند که مشکلات حافظه می تواند نشانه زوال عقل باشد. طبق اعلام انجمن آلزایمر آمریکا، یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری آلزایمر، به‌ویژه در مراحل اولیه، فراموش کردن اطلاعات اخیر است.

موارد دیگر عبارتند از فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم، پرسیدن سؤالات یکسان و مکرر، و نیاز روزافزون به تکیه کردن به وسایل کمکی حافظه (مانند یادداشت های یادآوری یا دستگاه های الکترونیکی) یا اعضای خانواده برای چیزهایی که قبلاً خودشان به تنهایی از عهده آن بر می آمدند.

تغییرات شخصیتی

تغییر شخصیت می تواند در نتیجه آسیب مغزی بروز کند. «آلفونسا توماس»، مدیر خدمات بالینی سرپایی در موسسه توانبخشی جانسون در مرکز پزشکی دانشگاه اوشن می گوید: اگرچه تغییرات شخصیتی ممکن است در طول توانبخشی آسیب مغزی قابل توجه باشد، اما اغلب پس از بازگشت بیمار به خانه و گذراندن زمان بیشتری با خانواده و تلاش برای از سرگیری فعالیت‌های عادی آشکارتر می‌شوند.

وی افزود: هر نوع آسیب مغزی، صرف نظر از شدت، می تواند باعث تغییرات شخصیتی شود - و برخی از بیماران ممکن است اصلاً هیچ تغییر شخصیتی را تجربه نکنند.

مشکلات بینایی

مشکلات بینایی یکی از علائم رایج ضربه مغزی است. دکتر «ریچارد فیگلر»، متخصص ضربه مغزی، می گوید: ایجاد مشکلات در بینایی یک آسیب عملکردی مغزی کوتاه مدت است که معمولاً در اثر ضربه به سر ایجاد می شود. ضربه مغزی باعث ایجاد یک فرآیند شیمیایی در مغز می شود. در طول این فرآیند، و بسته به اینکه چه قسمتی از مغز تحت تاثیر قرار گرفته است، می‌تواند بر عملکردهای مختلفی مانند تعادل، حافظه و تمرکز تاثیر بگذارد یا حتی باعث ایجاد اختلالات بینایی شود.

مشکلات خواب

مطالعات نشان می دهد که بی خوابی می تواند با انعطاف پذیری در قشر حرکتی مغز مرتبط باشد. دکتر «ریچل ای. سالاس»، استادیار عصب شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، می گوید: بی خوابی یک اختلال شبانه نیست. بلکه یک وضعیت ۲۴ ساعته در مغز است، مانند یک کلید چراغ که همیشه روشن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha