اطلاعات نادرست و شایعات در مورد واکسن کرونا همواره یک مشکل همیشگی در سراسر همه گیری بود. شایعات اثبات نشده ای این واکسن ها را به موارد متعددی مانند ناباروری تا اوتیسم مرتبط می کند.

واکسن کرونا بر قدرت باروری و زایمان تاثیر منفی ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، طی سال های گذشته شایعات متعددی در مورد تاثیر واکسن های کرونا بر ناباروری و عقیم شدن افراد، منتشر شد. به تازگی محققان دانشگاه ییل در مطالعات خود دریافتند که واکسن های کرونا هیچ تاثیری بر باروری یا پیامدهای مرتبط با آن ندارند.

این مطالعه به طور خاص نشان می دهد که این واکسن ها هیچ ماده مضری تولید نمی کنند که بتواند باروری را کاهش دهد. وقتی محققان به گروهی از موش‌های باردار واکسن mRNA تزریق کردند، هیچ عارضه جانبی مشاهده نکردند. به عبارت دیگر، فرزندان آنها کاملا سالم به دنیا آمدند.

آکیکو ایوازاکی، نویسنده ارشد این مطالعه، پروفسور ایمونوبیولوژی و زیست شناسی مولکولی، سلولی و تکاملی، در این رابطه می گوید: یافته های ما شواهد بیشتری ارائه می دهند که واکسن های کرونای موجود برای زنان باردار و کسانی که قصد باردار شدن دارند، بی خطر هستند.

آلیس لو کولیگان و ساشا تاباچنیکووا، از همکاران این تیم مطالعاتی در آزمایشگاه پروفسور ایوازاکی، این تحقیق را برای کمک به کاهش نگرانی های بسیاری از زنان در مورد واکسن کووید و بارداری انجام دادند. به عنوان مثال، یک نظریه تا حدی محبوب این است که واکسن ها ممکن است با افزایش تولید آنتی بادی علیه سینسیتین-1، باروری را کاهش دهند. طبق این نظریه، مقدار بیشتر آنتی بادی می تواند به طور فرضی با رشد جفت تداخل کرده و حتی از بارداری جلوگیری کند.

با این حال، تیم دانشگاه ییل دریافت که نمونه های خون گرفته شده از زنان واکسینه شده و واکسینه نشده، سطوح یکسانی از آنتی بادی های ضد سینسیتین-1 را نشان می دهد. علاوه بر این، تیم مطالعاتی فوق، هیچ مدرکی مبنی بر وجود چنین آنتی ‌بادی‌ هایی در افرادی که با واکسن‌های mRNA کووید یا واکسن‌های غیرفعال کرونا واکسینه شده‌اند، مشاهده نکردند.

یکی دیگر از نگرانی های رایج مرتبط با واکسن در رابطه با بارداری، نقایص بالقوه مادرزادی است. برای رفع این نگرانی، محققان دوز زیادی از واکسن‌های mRNA را به موش‌های باردار تزریق کردند و سپس سلامت مادر و جنین را پیگیری کردند. موش‌های باردار هیچ عارضه جانبی منفی برای سلامتی نداشتند و جنین‌های آنها هیچ نقص فیزیکی یا محدودیت‌های غیرعادی را در حین رشد تجربه نکردند.

علاوه بر این، جنین ‌های موش ‌های باردار واکسینه شده نیز سطوح بسیار بالاتری از آنتی‌بادی‌های SARS-CoV-2 را نشان دادند. در مجموع، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که هم زنان باردار و هم زنانی که امیدوارند در آینده نزدیک باردار شوند، نباید نگران واکسینه شدن علیه کووید-۱۹ باشند. به گفته نویسندگان مطالعه، به سادگی هیچ شواهد واقعی وجود ندارد که این واکسن ها حاملگی را پیچیده می کنند.

ایوازاکی در پایان توضیحات خود می ‌گوید: زنان باردار واکسینه نشده در مقایسه با زنان باردار واکسینه نشده در معرض خطر عواقب شدید عفونت‌های کووید-۱۹، از جمله بستری شدن در بیمارستان و بستری شدن در مراقبت‌های ویژه بوده و با افزایش خطر زایمان نوزاد نارس یا مرده مواجه هستند».

 شرح کامل این مطالعه روز گذشته در آخرین شماره  مجله تخصصی PLoS Biology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha