تقریبا هفته‌ای نیست که خبر کشته شدن یک جانور، که خطر انقراض نسل آنها را تهدید می‌کند، در خبرگزاری‌ها یا شبکه‌های اجتماعی منتشر نشود. این حیوانات یا به‌وسیله شکارچیان مجاز و غیرمجاز، قربانی سودجویی برخی از افراد یا سازمان‌ها می‌شوند یا به‌دلیل ناآگاهی مردم روستانشین که این جانداران ارزشمند را تهدیدی برای دام‌هایشان می‌دانند، کشته می‌شوند.

عدم تعهد مردم و مسئولان به 128 گونه در حال انقراض

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، در این میان، خرافات و عبور جاده‌ از اماکن حفاظت شده، نیز نقش پررنگی در کشته شدن جانوران وحشی دارد. این امر تا حدی پیش رفته که به‌اعتقاد یکی از کارشناسان محیط زیست، برخی از روستاییان برای محافظت از چند مرغ و خروس، اسلحه برداشته و هر جانوری مانند پلنگ یا خرسی را می‌کشند.

طبق آخرین اعلام سازمان حفاظت از محیط زیست، خطر انقراض 128 گونه جانوری و مهره‌دار تهدید می‌کند. این در شرایطی است که کشور ما از لحاظ دارا بودن تنوع زیستی حداقل در خاورمیانه رتبه اول را دارد، 200 گونه پستاندار، 500 گونه پرنده و 160 گونه دوزیست در ایران زندگی می‌کنند، البته اگر آمار پرندگان مهاجر را محاسبه نکنیم. با این حال فقط در یک ماه اخیر حداقل چند قلاده یوزپلنگ آسیایی و خرس در کشور کشته‌ شده‌اند و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که خطر منقرض شدن این‌گونه‌های ایرانی، کماکان یکی از دغدغه‌های کارشناسان است.

پس از کشته شدن پلنگ قائم شهر که به شهر پناه آورده بود و بنا به گفته فرمانده یگان حفاظت محیط زیست، هدف گلوله جنگی قرار گرفت، هیچ‌کسی منتظر نماند که یک اسلحه بیهوش کننده به دست آنها برسد و پلنگی که فقط 22 قلاده آن در کشور وجود دارد، زنده‌گیری شود. یک روز پس از این اتفاق نیز، یک قلاده خرس قهوه‌ای به علت رفتارهای نامناسب و غیراصولی چند نفر از اهالی روستای کنازق شهرستان نمین زیر چرخ‌های تراکتور تلف شد و مسئولان این شهرستان در کنار جسد این خرس، عکس یادگاری و افتخار آمیز انداختند. طی روزهای گذشته نیز بازهم ندانم کاری و عدم مسئولیت مردم به محیط زیست، به قلب تنوع زیستی ایران برخورد کرد و دو قلاده خرس در شیراز کشف گردید. آنطور که لیلا جولایی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفته است: لاشه یک خرس قهوه‌ای حدودا 5/1ساله در جاده شیراز- اصفهان و حوالی سیوند که در اثر برخورد با خودروها کشته شده بود توسط ماموران محیط زیست مرودشت یافت شد، یک خرس هم بر اثر شکار در اقلید تلف شده است. همچنین روز گذشته رئیس اداره روابط عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: یک پلنگ زخمی که به دو کارگر باغ و یک خانواده حمله‌ور شده بود، پس از شلیک موفق دارت و بیهوش کردن پلنگ، متأسفانه به‌دلیل جراحت ناشی از گلوله اسلحه تفنگ از نوع ساچمه زنی که از قبل به پلنگ اصابت کرده بود ریکاوری موفقیت آمیز نبود و پلنگ پس از نزدیک به دو ساعت تلاش غروب جمعه تلف شد. البته این بخشی از اخبار یک ماه گذشته است که رسانه‌ای شد و آماری از شکارهای مجاز و غیرمجاز، تصادف حیوانات با خودرو در جاده‌های بیابانی و حیوانات وحشی که به وسیله سگ‌های نگهبان گله‌ها کشته شده و جسدشان در حال پوسیده شدن است، کسی اطلاعی ندارد.

مردم بومی در مناطق خودشان راهنمای شکار می‌شوند

یک کارشناس محیط زیست با ابراز نگرانی از آمار مذکور و کشته شدن سریالی گونه‌های حیوانی در حال انقراض به «آرمان ملی» می‌گوید: «وقتی رئیس سابق سازمان حفاظت از محیط زیست که سال‌ها مسئول نگهداری از گونه‌های جانوری و گیاهی بوده، اعلام می‌کند بارورترین نقطه کره زمین (میانکاله) یک قطعه زمین 90 هکتاری با قابلیت تولید علوفه است! چه انتظاری از مردم شهرنشین و روستانشین دارید که برای حفظ گونه‌های جانوری تلاش کنند.» محمدحسین فاضلی در ادامه صحبت‌هایش بیشترین آمار شکار با مجوز رسمی در دوران تصدی‌گری آقای کلانتری و خانم ابتکار به‌عنوان روسای سازمان حفاظت از محیط زیست، صادر شده است و متأسفانه نکته غم‌انگیز ماجرا این است که برخی از مردم بومی منطقه در قبال مقدار کمی پول، خودشان شکارچیان را به کمینگاه‌های اصلی تردد حیوانات وحشی و آبشخورهای آنها راهنمایی می‌کنند که کمتر شکارچی آن را می‌شناسد. در این میان به جای چند پرنده، آنها یا گونه‌های ارزشمند بزکوهی را شکار می‌کنند یا به سراغ پلنگ‌ها و خرس‌ها می‌روند.»

وی در ادامه به موضوع دیگری نیز اشاره دارد که از فقر فرهنگی و عدم تعهدپذیری برخی از ساکنان بومی سرچشمه می‌گیرد، فاضلی در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «بسیاری از روستاییان دارای تفنگ شکاری و جنگی‌اند و تا جانوری به محل زندگی آنها می‌آید، بدون اینکه توجهی به این موضوع داشته باشند که آن جانور تا چه اندازه ارزشمند است، برای محافظت از چند مرغ و خروس یا گوسفند، مثلا یک پلنگ یا گونه‌ ارزشمند دیگری را می‌کشند!. به‌نظر من یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان حفاظت از محیط زیست باید آموزش به افرادی باشد که روستا یا محل زندگی‌شان در جوار مناطق حفاظت شده یا زیستگاه گونه‌های ارزشمند جانوری است. متأسفانه امروزه بسیاری از آنها خودشان به معضل جدی برای جانوران تبدیل شده‌اند.

خطر تشنگی حیات وحش

وی در ادامه صحبت‌هایش به مشکل آب و تشنگی حیات وحش نیز اشاره دارد و در این رابطه با تاکید بر اینکه بسیاری از حیوانات با گرم شدن زمین و روند خشک شدن رودخانه‌های و تالاب‌ها، در معرض تهدید جدی و تلف شدن قرار دارند، می‌گوید: چاره‌ای جز آبرسانی دستی به حیات وحش مناطق درگیر با بحران آب وجود ندارد، با وجود اینکه بسیاری از متخصصان حیات وحش تاکید دارند که ما نباید به حیوانات وحشی به صورت دستی آبرسانی کنیم، اما در شرایط بحرانی موجود در برخی زیستگاه‌های کوهستانی و دشتی حیات وحش مثلا در استان خوزستان، ما فعلا چاره‌ای جز آبرسانی دستی نداریم. به‌طور مثال، هم اکنون منطقه حفاظت شده کُرّایی خوزستان که زیستگاه مهم گونه‌های شاخصی مثل قوچ و میش و کل و بز محسوب می‌شود، به‌شدت دچار تنش آبی است و به همین دلیل، ما تانکرها و مخازن زیادی را به این منطقه انتقال داده‌ایم، زیرا به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده تمام آب بندهای طبیعی این منطقه خشک خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha