چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 340199

«زهرا ابطحیان» فلوشیپ عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به طغیان اسهال ویروسی در برخی مناطق کشور اظهار کرد: نخست باید ببینیم که علت این ویروس چیست؟ در حال حاضر اتیومولوژی ویروس مشخص نیست. با این حال همیشه در پی شیوع فصل گرما بیماری اسهال هم در کشور شایع می‌شود که علت آن هم معمولا ویروس‌ها هستند.

دلایل طغیان اسهال ویروسی در ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، وی افزود: بیماری‌های اسهالی معمولا از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شوند، با این حال اگر مسائل بهداشتی به ویژه بهداشت غذایی رعایت شود، عموما مشکلی به وجود نمی‌آید.

این متخصص عفونی یادآور شد: بیماری اسهالی برای کودکان به دلیل اینکه چندان نمی‌توانند در مورد بیماری خود توضیح بدهند و بدن آنها آب بیشتری را از دست می‌دهد، خطرناک‌تر است. به طور کلی بیماری‌های عفونی در دوطرف طیف سنی یعنی کودکان و سالمندان و همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای خطرناک‌تر است. 

چرا اسهال ویروسی طغیان کرد؟

وی همچنین در رابطه با دلایل افزایش 2.7 درصدی اسهال ویروسی نسبت به سال‌های گذاشته نیز گفت: یکی از دلایل این موضوع این است که در دوران کرونا، به دلیل بسته بودن مدارس و مهدکودک‌ها انتقال این ویروس‌ها هم به تبع کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر زمانی که افراد تماسی با این ویروس‌ها نداشته باشند کم‌کم سطح ایمنی افراد در برابر آنها کاهش پیدا می‌کند لذا به لحاظ علمی و اپیدمیولوژیک وقتی افراد با ویروس مواجه می‌شوند ما با یک طغیان بیماری روبه‌رو می‌شویم.

وی یادآور شد: بیماری‌های ویروسی در تابستان معمولا علائم گوارشی ایجاد می‌کنند، در این فصل کمتر با بیماری‌های ویروسی با عوامل تنفسی مواجه هستیم.

هپاتیت حاد کودکان و نگرانی‌های پیش رو

این فلوشیپ عفونی در ادامه با اشاره به شیوع نوع خاصی از هپاتیت حاد نیز گفت: این بیماری نیز چندین علت‌ دارد. یکی از آنها آدنوویروس‌ها هستند که همانند بیماری‌های اسهالی مواجه ناگهانی با این ویروس علت شیوع این گونه از هپاتیت شده است.

او ادامه داد: برخی از انواع هپاتیت‌ها علائم گوارشی دارند و درمان آنها نیز حمایتی و علائمی است و درمان خاصی ندارد و چندان خطرناک نیست.

وی افزود: وقتی حضور در اجتماع و رفت‌وآمدها معمولا یکسری ایمنی‌ها را ایجاد  می‌کند اما طی دو سال اخیر به این ایمنی‌ها به دلیل حضور در خانه کمک‌رنگ‌تر شده است، با برداشتن ناگهانی محدودیت‌ها و افزایش مواجه طبیعتا افرادی نیز به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

ابطحیان بیان کرد: این هپاتیت هم عمدتا در میان افراد زیر 16 سال مشاهده شده است که در دو سال اخیر مدرسه یا مهدکودک نرفته‌اند و اکنون که مدارس بازگشایی‌ شده‌اند این طغیان‌های ویروسی نیز به وجود خواهد آمد.

آخرین وضعیت آبله میمونی

این متخصص عفونی همچنین درمورد آخرین وضعیت آبله میمونی نیز اظهار کرد: متأسفانه تعداد مبتلایان به آبله میمونی در جهان در حال افزایش است. اما خوشبختانه این آبله میمونی یک بیماری ناشناخته نیست و این نکته خوبی است. از سوی دیگر به به این دلیل که انتقال این بیماری از طریق قطرات تنفسی بزرگی صورت می‌گیرد و نیاز به مواجه طولانی دارد انتظار نداریم که آبله میمونی تبدیل به یک پاندمی شود.

وی یادآور شد: برای ما قابل انتظار بود که برداشتن پروتکل‌های بهداشتی کرونا ممکن است موجب طغیان‌ برخی بیماری‌های دیگر که از قبل وجود داشته، بشود، چرا که سطح ایمنی در برابر این بیماری‌ها کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha