در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که آیا همه دیسک های بیرون زده ناحیه گردن و کمر نیاز به جراحی دارند یا خیر؟ بسیاری از افراد تجربه درد گردن یا کمر را داشته اند و یا در بستگان و نزدیکان خود این مشکل را دیده اند.

جراحی دیسک کمر بیرون زده، آری یا خیر؟

بیرون زدگی دیسک یکی از شایع ترین بیماری های ستون فقرات بوده که باعث شده کمردرد دومین علت مراجعه بیماران به پزشکان فوق تخصص درد یا کلینیک درد باشد. دردهای ناحیه ستون فقرات ممکن است حالت انتشاری داشته باشند و در ناحیه بین دو کتف، شانه ها و دستان در دیسک های گردن و ناحیه لگن و پاها در دیسک های کمر احساس شود.

علل ایجاد کننده بیرون زدگی دیسک

متخصصان دلایل متعددی را به عنوان علت بروز این مشکل مطرح می کنند که مهم ترین آن ها شامل انجام ورزش های سنگین، نشستن طولانی مدت، فرم بدن بدن در حین کار (ارگونومی نامناسب) صندلی نامناسب، ژنتیک و افزایش وزن می باشد.

جراحی دیسک کمر بیرون زده، آری یا خیر؟

دیسک کمتر در چه سنی بیشتر است؟

تمام رده های سنی ممکن است دچار این مشکل شوند. چه بسا شدت این بیماری در یک فرد نوجوان بیشتر از یک فرد میان سال یا مسن باشد. گاهی اوقات در افراد میان سال و مسن، درگیری مفاصل ستون فقرات و استخوانی شدن بافت ها، سبب دردهای مزمن و طولانی مدتی ستون فقرات می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد، علائم گردن درد و یا کمر دردی که بیشتر از چهار تا شش هفته طول کشیده باشد و یا اینکه علائم نقص عصبی مانند کاهش یا از بین رفتن قدرت اندام ها و بی اختیاری ادرار یا مدفوع ایجاد گردد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود .

جراحی دیسک کمر بیرون زده، آری یا خیر؟

روش های درمان غیرجراحی دیسک کمر

بخش عمده ای از دردهای ناحیه گردن و کمر به کمک دارو، ورزش، لیزر پرتوان، فیزیوتراپی، آب درمانی و نرمش برطرف خواهند شد. اما در برخی موارد پیشرفته، از روش های دیگری جهت کنترل و درمان این داروها استفاده می شود. روش هایی همچون اپیدورال گردن یا کمر استفاده از دیسکوژل در دیسک های گردن یا کمر لیزر دیسک و اندوسکوپی باعث بهبود علائم و بر طرف شدن مشکلات ناشی از دیسک می شود.

کدام روش درمانی مناسب درد کمر شماست؟

لازم به ذکر است که انتخاب هر یک ازین روش ها بر پایه معاینات بیمار و میزان شدت بیرون زدگی دیسک می‌باشد. پزشک متخصص ستون فقرات، ممکن است برای تشخیص علت درد کمر شما، نوار عصب و عضله و ام آر آی تجویز نماید. عموماً مجموعه روش های درمانی، تاثیر شگرفی در جلوگیری از پیشرفت شدت دیسک و همچنین درمان بیرون زدگی آن دارد و نسبت به جراحی های باز ستون فقرات عوارض کمتری را ایجاد می‌کند.

چه زمانی باید دیسک بیرون زده را جراحی کرد؟

دسته کمی از بیماران مبتلا به دیسک ممکن است نیاز به جراحی باز داشته باشند. بیرون زدگی های متعدد، لغزندگی مهره ها در ستون فقرات، شکستگی همزمان مهره های ستون فقرات و درگیری عصب نخاعی از جمله مواردی هستند که نیاز به انجام جراحی باز دارند.

عوارض جراحی دیسک کمر چیست؟

عوارض جراحی باز دیسک کمر شامل صدمات عصبی ناشی از جراحی، چسبندگی پس از جراحی و دردهای پس از اعمال جراحی بوده که برخی از این مشکلات به کمک روش های کم تهاجمی قابل کنترل می باشد.

برتری روش های غیرتهاجی به عمل جراحی

بدیهی است استفاده از روش های غیرتهاجمی یا کم تهاجمی جهت درمان و کنترل دیسک های بیرون زده ستون فقرات در قدم اول منطقی تر بوده و افراد می توانند سریع تر به فعالیت های روزمره خود بازگردند. خصوصاً روش هایی همچون دیسکوژل و اندوسکوپی دیسک که درمان های بیمار موفقیت آمیز در زمینه دیسک های گردن و کمر هستند.

احتمال بهبود پس از عمل جراحی دیسک

عمل جراحی دیسک کمر در کسانی انجام می‌گیرد که به درمان های غیرجراحی دیسک و ساده تر پاسخ ندهند. این عمل بین ۷۰ تا ۸۰ درصد نتیجه عالی دارد و ۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ممکن است نتیجه خوبی نگیرند و در ۴ درصد موارد نیز ممکن است که دیسک عمل شده دوباره پاره شود.

جراحی دیسک کمر بسته چیست؟

جراحی دیسک کمر به طریقه بسته یعنی جراحی که از چاقو استفاده نمی شود و برشی داده نمی شود. بلکه سوراخی در داخل پوست ایجاد می شود که از طریق آن سوزن یا آندوسکوپ وارد فضای دیسکی میشود بنابراین جراحی بسته کمر دو نوع است: یک نوع جراحی لیزری کمر و نوع دیگر جراحی آندوسکوپی دیسک کمر می باشد.

انواع روش های جراحی دیسک کمر

در ادامه درباره مهم ترین و مشهورترین روش های جراحی دیسک صحبت می کنیم.

لامینکتومی دیسک کمر

قدیمی ترین متد جراحی دیسک روشی است که به آن لامینکتومی می گویند. در این متد، جراح ابتدا کانال نخاعی را که توسط استخوان هایی به نام لامینا پوشانده شده است باز می کند. به همین دلیل قسمتی از لامینا و قسمتی از لیگامان فلاوم را برمی‌دارد تا به ریشه عصبی برسد. بعد ریشه عصبی را به کناری می زند و دیسک را از پشت آن خارج می‌کند.

جراحی دیسک کمر بیرون زده، آری یا خیر؟

جراحی میکروسکوپی دیسک کمر ( میکرودیسککتومی)

با پیدایش میکروسکوپ روش دوم جراحی یعنی جراحی میکروسکوپی دیسک کمر رایج شد. این روش شبیه همان روش لامینکتومی است همه مراحل مانند روش قبل انجام می‌گیرد اما شکاف کمتری داده می‌شوند و مقدار کمتری از استخوان لامینا برداشته می شود. در این روش جراح برای دیدن ریشه عصبی و دیسک از میکروسکوپ استفاده می کند که هم نور بهتری دارد و هم ریشه عصبی را چندین برابر درشت تر می کند بنابراین شناسایی بافتهای مختلف آسان‌تر می‌شود.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

روش جراحی دیسک کمر با آندوسکوپی است که اولین بار توسط یک جراح ایرانی الاصل در آمریکا به نام دکتر پرویز کامبین به دنیا معرفی شد. در این روش که روش بسیار آسان تر است در واقع کانال نخاعی دستکاری نمی‌شود و از راه سوراخ بین مهره ای سوزنی وارد دیسک می شود و سپس لوله‌های که به تدریج قطر آنها افزایش پیدا می کند (درست مانند آنتن رادیو) وارد فضای دیسک شده و سپس لوله باریکی که لنز هم به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می شود وارد فضای دیسکی می شود و دیسک خارج می شود. در این روش احتمال چسبندگی کمتر است.

بهترین متخصص درمان دیسک کمر

مراجعه به یک فوق تخصص درد می تواند در کنترل و درمان این بیماری موثر واقع شود. بدین منظور توصیه می کنیم جهت مشاوره و تعیین وقت ویزیت با دکتر سیامک مرادی، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره: 88882424-021
همراه: 09339510017
آدرس: تهران، جردن، بعد از میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه اول

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha